EPfiske: Öringsfight på Bornasen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Öringsfight på Bornasen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Öringsfight på Bornasen

OBS: videosnutt finns på hemsidan! http://epfiske.se/?p=2571

Fick undan studierna bra precis tills helgen var kommen. Bestämde mig för att åka till hemtrakterna och ladda batterierna med lite längdskidor kalas och pimpling.
    Kl 05.00 söndagsmorgon 18 mars ringde klockan och det var lite tungt att släpa sig upp, somnade ganska sent. Väl uppe är det som vanligt inga problem. -3 grader ute och vindstilla – underbart!!
    Satt i bilen 06.00 och åkte mot Bornasen som levererat så många gånger förut. Var själv denna gång! Fixade fiskekort och satte mig direkt på samma plats där jag senast drog två rödingar. Hade tänkt bräcka det idag.
    Med mig hade jag mina räkor inköpta i november, dom luktar inte rosor nu kan jag meddela Men ju äckligare räkor desto bättre fiskare är man, ska det stå skrivet i gamla testamentet.
    Bornasen

Isen var runt 50cm tjock och min 175mm-borr var inte roligaste redskapet en sån gång. Skären behövs slipas också så det tog ett tag innan man var igenom.
    Räka och vit/rosa mormyska som var effektiv förra gången användes. Var lugnt första timmen.. blev av med räkan i några försiktiga nafs. Typiskt smygrödingar..
    Efter 1,5h fick jag en granne också.
    Pratade på om allt möjligt och som så många gånger förr small det och han drog upp en öring.
    800 gram öring

Han körde med maggot, givmild som han var så delade han med sig av dessa (statoil hade slut när jag var där pga Svenska Fönsters pimpeltävling på Ullungen, såklart). Öringen verkade vara på gång och det var dumt att inte testa.
    Ca 15min efteråt small det på för mig med, å det kändes intressant med VM-spöet. Men j*vlar vad den åkte runt runt runt runt och det var svårt att lirka upp den i hålet när man inte kan pressa den pga tunn lina. Gjorde misstaget att köra med 0.14mm på spöt och man behöver inte vara raketforskare för att lista ut att det gäller att vara snabb att få upp den i hålet innan linan går av – vilket den gjorde.
    SUCK. Men var inte så överdrivet bitter då det har varit vinterns melodi det. Rätade krokar, soligt väder, linor som gått av, oduglig spöhanterare, förbannade illrar och allt vad det är har gjort mina pimpelturer ovanligt tomhänta.
    På med ny mormyska och mer maggot. Nu en gul/orangeröd sådan.
    Gick en timme, grannen hade fått en röding och Anders hade hunnit ansluta sig till oss. Precis när Anders och jag skryter om vem som fått minst fisk i vinter tjular det till i VM-pinnen igen. Kändes lika tungt igen… likt den förra körde den som en orkan runt runt för att undvika hålet och varje gång linan gnällde grimaserade jag som en häst ler.
    DOCK vann jag denna fight, mot all förmodan. Linan höll och ingen komet slog otroligt nog ner i sjön.
    970 gram öring

Å fin var den! Brun å läcker. En liten tjockis på 970 gram.
    Dagen och namnet var räddat. Nu släpper det.
    Satt en timme till med smånafs här och var hos oss i gruppen. En fjärde farbror anslöt också. Runt 11.00 fick jag ett samtal och precis när jag la på började det svänga å härjas i andra näven, såklart man får napp när man är upptagen. Får undan mobilen och börjar drilla, ännu en gång känns fisken lika tung.
    Drillar och med självförtroende från förra segern försöker jag pressa den lite, men TJI får jag och öringen skrattar hela vägen till botten. 2-1 till öringarna.
    Blir tjockare rev nästa gång om det ska vara såhär tjock is.
    Drog mig hem vid 11.30 för att hinna på morbroderns kalas, som fick en rensad öring i present!
    Skön helg.
    Filmade också lite smått från dagen.. kan vara roligt med lite rörligt material också.

/Emil

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Senast ändrad av mjal; 2013-03-20, 21:04. Anledning: info om video.
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar