Numera använder jag mig av 3 olika set till spinnfiske, jigg och jerkbait. Jerkbaitsetet tar vikter upp till ca 200g, det ena haspelsetet vikter upp till 50g (men dänger lätt 75!) och ett lättare haspelset för framför allt jiggar men även andra mindre beten. Här går jag nu igenom de olika seten och därefter vad som följer med i min beteslåda i form av jerkbaits, jiggar och mjuksar samt vanliga vobblers. Ursäkta om bilderna är lite suddiga och fula, har inget bra ljus i lägenheten så det fick bli som det bliva. Jerksetet Spö: Daiwa Luna "Predators" 6101XHFB, 6,8 fot (209cm), 130-180g Rulle : Ambassadeur JB Lina: Spider wire stealth, 0,25mm (tror jag), gul Kommentar : Detta set fungerar bra för min typ av fiske. Spöet har skön aktion, kastar och krokar bra, väger lite och är ursnyggt. I början var det lite ovant med ett längre jerkspö men det känns nu helt naturligt. Rullen är nyservad av en vän från Jönköping och kastar och ger sällan bakslag. Jag använde först en Ambassadeur Predator på det här spöt men övergick till JB'n efter den blev servad. Setet har nu några år på nacken och jag är nöjd. Det har fått bända en och annan grövre gädda, som störst mitt PB på 12150g. Haspel medium Spö: Shimano Catana AX 270 H, 9 fot, 20-50g (dock betydligt mer) Rulle: Shimano Super 4000 GT-RA Lina: Power Pro, 0,19mm, mossgrön Kommentar: Har haft det här setet riktigt länge och det håller än. Riktig kvalité på Shimanos grejer! Med det här spöt kan jag fiska lite allroundbeten i vikter upp till ca 80g utan problem. Spöt har skaplig ryggrad och kastar och drillar bra. Rullen går och går och går, vad mer kan jag säga. Setet gör sitt jobb och jag är nöjd. Haspel Jigg and light Spö: BFT Walker Jig Medium, 8 fot, 12-40g Rulle: Shimano Stradic CI4 2500F Lina: Strike Wire, 015mm, mossgrön Kommentar: Mitt nyaste set är avsett för känsligt fiske och jiggar. Känslan är verkligen enorm, det starka men superlätta spöt ger grym kontakt med betet. Rullen sprutar ut kvalité i varje vevtag och är som en dröm. Den är gjord av ett material som är superlätt och i kombination till det lätta spöt känns hela setet som en fjäder. Skitkul! Nackdelen är dock sämre kastlängder i vindförhållanden och med fladdriga beten. Om det är spöt linan eller rullen det beror på har jag inte kommit underfund med ännu. Det är i alla fall ruskigt kul att fiska med ändå! Bevisligen krokar det även större fisk utan problem, med hänvisning till 9-kilosgäddan i Nättrabyån. Jerkbaits och tailar Buster Jerk: Jerkbetet som tagit världen med storm. Var ett av mina första jerkbaits och hänger med mig ut än idag. Använder sinking vid djupare vatten neråt ca 3m och shallow runner-modellerna till vatten grundare än 3m. Fiskar i princip enligt anvisningarna i Gäddfeber, funkar bra tycker jag. Sedan tempo beroende på årstid. Big Bandit: Mitt favoritjerkbait. Tycker att det är roligare än Bustern och har för min del givit mer större fisk. Sinking är grym vid snabbare fiske då den tenderar att skjuta lite kors och tvärs och upp och ner i vattnet om man får in snitsen på den. Skapar ett helt grymt rörelsemönster som ser ut som en panikartad flyende bytesfisk, helt oslagbart ibland. Suspending är just suspending, vilket kommer till hands när man fiskar med längre vevstopp. Funkar grymt bra över vegetationsbottnar, gäddorna stiger långt för den här i spinnstoppen. Shallow runnern använder jag när det är riktigt grunt. Monarch Doc: Nytt bete för mig och ser fram emot att testa det. Köpte en rosaaktig färg med svart/brunt spräckel på sedan målade jag dit ett tånglakemönster på den. Tånglake rulz! Salmo Slider: Introbetet till jerkbait för min del. Lättfiskat, har en sjunkande och en flytande. Har fiskat med denna sedan jag började, i alla storlekar. Numera åker bara dessa två med och det är bara för att jag inte kan ha med mig hur många beten som helst ut... ju. Tycker det fiskar bäst med rappa snärt med spötoppen följt av oregelbundna spinnstopp. Savage Gear 4-Play: Coolt bete som rör sig asballt. Har en lugn rörelse och ser halvdöd ut vid spinnstopp. Veva stoppa veva brukar funka bra med den. Har länge använt den största modellen men aldrig(!) fått något på den. Jeff Boggs Big Boy shallow: Nyinköpt sedan i höstas och har inte hunnit testa den så mycket än. Rör sig galet bra och tror att den kan få en hungrig gädda att stiga långt från tångruskorna för att sluka den här. Detta är varken ett jerkbait eller tailbete. Detta är ett mjukt swimbait. Rapala Glidin Rap: Ett något underskattat bete enligt mig. Förra sensommaren/hösten var detta det hetaste betet i min låda! Då ska väl sägas att jag målat om den till ett tånglakemönster med. Mönstret kanske ser fult ut för oss, men sedan jag målade det har huggen ökat rejält. Betet krokar även riktigt bra, inte många tappade gäddor här inte. Fiskar den enligt samma princip som en sjunkande Buster Jerk men med oerhört lätta ryck ! Wolf Tail: Fick den här när jag deltog i Blekinge Gäddfestival förra året. Inte hunnit testa den än men ser ju lovande ut. Rätt färg Sam Tail: Jag har inte hunnit utforska tailbeten så mycket ännu då de kommit på senare år, är rätt dyra och jag har en students plånbok. Zam tailen har iaf funkat bra ibland, inga konstigheter att fiska med. Baby Buster: I färgen "dräparen" som är ommålad till en tånglake. Det minsta jerkbaitet som följer med mig ut. Grymt överdimensionerat spö för detta bete men det går att fiska hem bra om man är väldigt försiktig med rörelserna. Kan räcka att bara veva stoppa veva. Vobblers Vobblers i flytande och suspending. Många av dessa är egentligen öring- och laxdrag men jag tycker dom är roliga att fiska med och kör gädda med dom istället. Färgskalan är röd/brunt aka tånglake, naturliga blanka bytesfiskar och så några färggladare varianter. Tånglakefärgerna har jag alltså delvis målat själv med en vattenfast permanentpenna. Jiggar och mjukbeten Inlägget blir så förbaskat långt så jag lägger upp jiggarna i ett eget inlägg!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)