Bucktailjigg från Sf lures | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bucktailjigg från Sf lures | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bucktailjigg från Sf lures | Sf lures

Ett material som gäckar mig lite grann är bucktail. Jag har byggt ett par varianter som jag varit ganska nöjd med, men hanteringen har varit omständig och jag har inte varit helt säker på hur pass tillförlitlig kvaliteten varit.
    Tidig Sf bucktail
    Jag hyser dock inga tvivel om effektiviteten hos materialet och efter en förfrågan från en kund förra veckan bestämde jag mig för att fortsätta jobba mig mot en större säkerhet.
    Efter lite snurrande på nätet stötte jag på en betestyp som verkade lämplig att jobba med. Små bucktailjiggar har funnits bland mina beten tidigare och när jag läst på lite mer ökade nyfikenheten. Betestypen är vanlig vid fiske på bass i USA och det brukar vara ett gott tecken utifrån våra svenska förhållanden. Vid fiske efter bass används betet*gärna på*frivatten för att efterlikna*betesfisk och inte som en bottenstudsande jigg, vilket fick mig att börja tänka vertikalfiske.*Efter vårens lyckade fiske med mina vertikalflugor tänkte jag att det lunde vara intressant att göra ett försök!
    Eftersom bucktailkjolen kommer att ta mycket vatten i fallet valde jag en så strömlinjeformad*skalle*som möjligt. VMC Darting Head är dessutom riktigt snygga. Till dessa första exemplar valde jag skallar på 20 gram.
    När jag jobbar med jiggskallar i ett städ, brukar jag sätta en liten pärla på krokspetsen för att skydda hand och bindtråd från att skadas. Jag grundar alltid ordentligt med bindtråd för att det material jag jobbar med ska få bra fäste.
    Jag ville ha långa och stora beten och valde därför noga när jag klippte buntar av bucktail. För att fästa ordentligt band jag på bucktailen i flera lager. Den fula kragen skar jag av och band ner med mer bindtråd.
    Efter att ha säkrat bindtråden ordentligt brukar jag säkra med en droppe superlim. Det blir inte riktigt lika snyggt men betydligt hållbarare, vilket gör det till ett enkelt beslut.
    Denna gång gjorde jag två exemplar. Både den gula och den vita har inslag av brunt och blev riktigt snygga med den blå skallen. Nu väntar jag med spänning på gösfisket för att se om de lockar. Risken är att de sjunker lite för långsamt för det pelagiska fisket men till driftvertikalandet hoppas och tror jag på framgång! Dessa bucktailjiggar kommer även att åka fram vid traditionellt jiggfiske och kommer förhoppningsvis att leverera. Hoppas ni gillar resultatet.
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar