Andreas Holmström: Ismete | Blåsta fiskar(e) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andreas Holmström: Ismete | Blåsta fiskar(e)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andreas Holmström: Ismete | Blåsta fiskar(e)

Efter att ha arbetat hela helgen och endast fått se hur andras fiske varit så hade jag idag ett enormt fiskesug.
    Hade planerat in med Patrick Holmström för en dag på Storsjön. I sista stund så lyckades vi även övertala Cecilia att följa med oss ut trots att det utlovats lite snö och blåst.
    Min övertalning bestod i just det, att de var ju lite snö som skulle komma bara och blåsten blir nog inte så farlig. Vad fel jag skulle ha, för den här dagen blåste det konstant och snön vräkte ner med mindre uppehåll då solen smög sig fram mellan molnen.

Vi åkte ut på sjön vid 8.30 och började borra upp våra hål. Efter en stund när vi fått ut alla grejer så sätter vi oss vid bilen och ser direkt hur en av mina vippor sakta sänker sig för att sedan lösa ut.

Jag löper dit med de andra hack i häl. Kommer fram och linan bokstavligen sprutar ur rullen som visar att 70 fot gått ut och det på bara några sekunder då jag var snabbt framme vid spöt.
    Det stannar till och jag gör mitt mothugg och som Patrick beskrev det. Spötoppen stod kvar vid hålet och resten av spöt rejält böjt vid mothugget.
    Jag får in nån meter på vad det nu var där nere innan det bara lossnar. Tungt var det och jag vill nog helst inte veta hur tungt. Går bara att spekulera i.

Sedan var det Cecilias tur att få ett fäll bara en stund senare. Hon rusar dit medan jag och Patrick fått för oss att det säkert är vinden som löst ut vippan. När vi ser ett mothugg sättas så blir det fart på oss med och hinner lagom fram för att hjälpa henne att landa gäddan på 5,35kg och omkring 96cm.

Efter det blir det lugnt i omkring en timme innan jag ser att en av mina vippor står lite konstigt och det visar att den löst ut och sedan fastnat under spöt och därför inte fällts upp igen. Linan går när jag tar spöt, men när mothugget kommer så är det helt utan motstånd och mörten har blivit stulen.
    Vid 11.40 så gör sig Cecilia redo för att plocka ihop då hon inte kunde fiska längre tid idag. Då löser det ut ur samma hål som gäddan kom upp ur och hon springer dit. Fint mothugg ännu en gång och upp kommer en gös kring 2kg som slapp vara med på bild då vinden kylde så pass vid det här laget.

Efter det kör jag in henne till land medan Patrick håller koll på våra spön och mäskar lite. Tyvärr så tog Cecilia med sig dagens sista fäll iland för sedan händer det ingenting de två timmarna som vi sitter kvar och håller utkik inifrån bilen.
    Hoppas på bättre lycka och väder till helgen för då är det dags igen.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar