Til forskjell fra tidligere år, var messa i år på Telenor arena på Fornebu. Selv om jeg sa i fjor at jeg ikke skulle bruke tid og penger på denne messa en gang til, måtte jeg selvfølgelig se om den var blitt bedre etter flyttingen.
Jeg prøvde ført å dra i går (lørdag) i totiden. Da var det rett og slett ikke mulig å finne en parkeringsplass, noe som rett og slett er ELENDIG. Det er helt utrolig at ikke arrangøren har sørget for å få tilgang til flere av parkeringsplassene i området. (Q-Park sin ytterste P-plass var for eksempel helt tom, men der er det ikke lov å stå for besøkende.) Det ble vendereis hjem igjen.
Nå dukket det opp en mulighet for å ta turen i dag (søndag), så da gjorde jeg et nytt forsøk. Denne gangen var parkering ikke noe problem, jeg fant til og med en plass hvor bilen stod gratis. Gratis var dog ikke entreen, å betale 150,- for å få lov til å se noen reklamere er egentlig helt vilt....
Vel inne gikk jeg opp på tribunene for å få litt oversikt.
Fordelen med mindre kvadratmeter, er at messen nå er en ren båtmesse. Borte er alle besøkende som egentlig skulle på den andre messen, borte er alle utstillere av saunaer, boblebad og annen grums. Det var trivelig å gå på båtmesse, uten å bli "overfalt" av noen som skal selge såpe.
Som vanlig var messen fullestendig dominert av båter langt utenfor min interesse rent størrelsesmessig. Båter i 4-4,5 metersklassen er tydeligvis ikke noe som man ønsker å vise frem? Det var dog noen unntak, og en av de som fattet min interesse var en 445 Exclusive fra Hobby (www.hobbyboat.no). Den var usedvanlig forseggjort til prisen. Ikke minst virket skroget brukbart med en vinkel på 15 grader i følge selgeren. Dette er ikke ekstremt, men tyder på en båt som tar litt sjø. At den har et relativt bredt akterspeil og tåler motor opp til 50HK (lang stamme) falt også i smak.
Båtene produseres i Romania, men hele verdikjeden er eid av norske aktører. Rumenere bygger meg bekjent bra ting, og man kan faktisk også spesialbestille en variant hvis man feks vil ha endret på lukene eller liknende.
Førerplassen er ikke ekstravagant på noe vis, men funksjonell og med god plass til all elektronikken som vi sportsfiskere liker så godt.
Alt i alt ser jeg bare to utfordringer med denne båten. Den ene er at den er av glassfiber (det er den ikke alene om, men kløner som meg gjør seg best i aluminiumsbåter.), den andre er at dobbeltskroget vil gjøre det vanskelig å montere trollingmast eller frontmontert dorgemotor. (Det er de heller ikke alene om). Vekten er kanskje litt drøy på 320 kg, men min mening er at alt i alt er dette MYE bra båt for pengene. (Tilsvarende alubåt er fort dobbelt så dyr.)
Den andre båten som jeg så nærmere på var en velkent klassiker. Buster M finnes i to varianter, med enkel eller dobbel konsoll. Prismessig er det litt forskjell (6000-7000,-), og det på en allerede dyr båt. Dog er erfaringsmessig Buster godt likt i brukmarkedet, og det er båter som tåler en trøkk.
Jeg skjønner hvorfor Buster er populære båter. Som alubåter flest er det lite vedlikehold, og de holder seg godt. Interiøret har også fått seg noen løft de siste årene, selv om jeg synes feks gassspaken havner vel langt bak i forhold til rattet og den avlange oppbevaringsboksen på babord side (foran konsollen) virker litt skrøpelig.
Skrogene til Buster M fikk seg et løft for noen år siden, og tåler i dag betydelig sjø uten altfor mye hopp og sprett. Maks anbefalt motor er 40 HK, noe som jeg av egen erfaring opplever som for lite dersom man ofte er tre i båten. Jeg har ikke forsket på hvor solid akterspeilet er, men sannsynligvis tåler den en 50 HK like godt som min egen Silver.
I front har Buster definitivt noe å lære bort. Her er det rent og ryddig, og ikke minst mulig å komme til fra undersiden via luken til stuerommet! To tomler opp fra min side.
Godkjent fra Buster altså, selv om jeg kan ønske meg litt høyere fribord, lengre festeområde for gasspak og mer fornuftig pris for båt uten motor. (97.500,- er helt tullete, uansett hva man sammenlikner med.)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Jeg prøvde ført å dra i går (lørdag) i totiden. Da var det rett og slett ikke mulig å finne en parkeringsplass, noe som rett og slett er ELENDIG. Det er helt utrolig at ikke arrangøren har sørget for å få tilgang til flere av parkeringsplassene i området. (Q-Park sin ytterste P-plass var for eksempel helt tom, men der er det ikke lov å stå for besøkende.) Det ble vendereis hjem igjen.
Nå dukket det opp en mulighet for å ta turen i dag (søndag), så da gjorde jeg et nytt forsøk. Denne gangen var parkering ikke noe problem, jeg fant til og med en plass hvor bilen stod gratis. Gratis var dog ikke entreen, å betale 150,- for å få lov til å se noen reklamere er egentlig helt vilt....
Vel inne gikk jeg opp på tribunene for å få litt oversikt.
Fordelen med mindre kvadratmeter, er at messen nå er en ren båtmesse. Borte er alle besøkende som egentlig skulle på den andre messen, borte er alle utstillere av saunaer, boblebad og annen grums. Det var trivelig å gå på båtmesse, uten å bli "overfalt" av noen som skal selge såpe.
Som vanlig var messen fullestendig dominert av båter langt utenfor min interesse rent størrelsesmessig. Båter i 4-4,5 metersklassen er tydeligvis ikke noe som man ønsker å vise frem? Det var dog noen unntak, og en av de som fattet min interesse var en 445 Exclusive fra Hobby (www.hobbyboat.no). Den var usedvanlig forseggjort til prisen. Ikke minst virket skroget brukbart med en vinkel på 15 grader i følge selgeren. Dette er ikke ekstremt, men tyder på en båt som tar litt sjø. At den har et relativt bredt akterspeil og tåler motor opp til 50HK (lang stamme) falt også i smak.
Båtene produseres i Romania, men hele verdikjeden er eid av norske aktører. Rumenere bygger meg bekjent bra ting, og man kan faktisk også spesialbestille en variant hvis man feks vil ha endret på lukene eller liknende.
Førerplassen er ikke ekstravagant på noe vis, men funksjonell og med god plass til all elektronikken som vi sportsfiskere liker så godt.
Alt i alt ser jeg bare to utfordringer med denne båten. Den ene er at den er av glassfiber (det er den ikke alene om, men kløner som meg gjør seg best i aluminiumsbåter.), den andre er at dobbeltskroget vil gjøre det vanskelig å montere trollingmast eller frontmontert dorgemotor. (Det er de heller ikke alene om). Vekten er kanskje litt drøy på 320 kg, men min mening er at alt i alt er dette MYE bra båt for pengene. (Tilsvarende alubåt er fort dobbelt så dyr.)
Den andre båten som jeg så nærmere på var en velkent klassiker. Buster M finnes i to varianter, med enkel eller dobbel konsoll. Prismessig er det litt forskjell (6000-7000,-), og det på en allerede dyr båt. Dog er erfaringsmessig Buster godt likt i brukmarkedet, og det er båter som tåler en trøkk.
Jeg skjønner hvorfor Buster er populære båter. Som alubåter flest er det lite vedlikehold, og de holder seg godt. Interiøret har også fått seg noen løft de siste årene, selv om jeg synes feks gassspaken havner vel langt bak i forhold til rattet og den avlange oppbevaringsboksen på babord side (foran konsollen) virker litt skrøpelig.
Skrogene til Buster M fikk seg et løft for noen år siden, og tåler i dag betydelig sjø uten altfor mye hopp og sprett. Maks anbefalt motor er 40 HK, noe som jeg av egen erfaring opplever som for lite dersom man ofte er tre i båten. Jeg har ikke forsket på hvor solid akterspeilet er, men sannsynligvis tåler den en 50 HK like godt som min egen Silver.
I front har Buster definitivt noe å lære bort. Her er det rent og ryddig, og ikke minst mulig å komme til fra undersiden via luken til stuerommet! To tomler opp fra min side.
Godkjent fra Buster altså, selv om jeg kan ønske meg litt høyere fribord, lengre festeområde for gasspak og mer fornuftig pris for båt uten motor. (97.500,- er helt tullete, uansett hva man sammenlikner med.)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)