ThePikeFather: ThePikeFather´s första egengjorda jig. 11/3-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: ThePikeFather´s första egengjorda jig. 11/3-13

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: ThePikeFather´s första egengjorda jig. 11/3-13

Äntligen, nu har jag* gjort klart min första helt egna jig.
    *=Det är min fina vän Micke som fick in mig på gummi. Eftersom han startade gummibyggandet och jag var med mycket under hans invigning i gummiträsket så ville jag inte vara sämre. Under en eftermiddag när jag slutat jobbet och han bjöd hem mig på beteskväll så satte jag mig med penna och papper och ritade min första jig. Gick rätt fort då jag hade en liten bild i huvudet hur det skulle se ut.
    Jag önskade mig en rullande gång, där buken flashar lite sida till sida, samtidigt som jag ville ha likhet till mitt bete “RapeMe”.
    Tycker att jag fick till formen hyfsat i alla fall. Endel har sagt delen mellan shaden och kroppen är för tunn. Men jag tror den kan bidra till att få en bra gång, även om det är betets känsliga punkt.
    Micke har varit en riktig jäkla klippa och ett bra bollplank vad kommer till att göra själva mastern! Vad gäller form och sånt har jag fått sköta det själv. Stort tack till dig Micke för all hjälp!!!
    Idag var egentligen tanken att jag bara skulle hem och inte göra så mycket mer än så. Men när jag messade med M tidigare idag och jag hade i tankarna att min siliconform var härdad och klar, så bestämde vi att jag skulle åka över på kvällskvisten och göra en liten liten premiärjig.
    Spänningen var oliiiiidlig när vi spräckte upp träformen och fick fram betet. På grund utav den speciella formen så trodde vi själva momentet att få lös form och träform från varann skulle vara svårt. Men när vi väl fått isär träformen som satt som sten, gick det som en dans.
    Blanda blanda gummi, transparent buk med glitter och svart ovandel var i stort sett ett givet val. Låta gummit härda, och sen efter en låååååång väntan så var det premiärupptagning av mitt älskade lilla bete, vilket gick bra.
    TPF-loggan blev 10 resor bättre än vad jag trodde det skulle bli. Vips ner i en bunke med vatten för att få jigen att stelna/härda lite ytterligare.
    Redan här kände vi, för det är minst lika mycket Mickes förtjänst att jag kommit så långt, att vi ville fira. Micke slog på stort med färskpressad apelsin/grape/citronjuice som han snidade till lite snabbt. Grym firadricka säger jag!!
    Vattnet på i badkaret och tappa upp en provjigbassäng.
    Sen blev det tackling av betet, var lite nervöst ska tilläggas. Kändes lite pirrigt, hade man skapat en jig som gick som en pinne, eller skulle betet inte ha ngn gång över huvud taget.
    MEN, visst tusan hade den gång. Rullande, flashande buk precis som jag önskade. Sen kanske ett badkar inte är bästa förutsättningarna, men jag tycker den rörde sig bra mycket bättre än jag faktiskt trott. Blev aningens förvånad att den gick lite som jag faktiskt ville.
    Nu blir det till att beställa gummi från herr Andreé, och tillverka ett gäng med jiggar i skojiga färger och med olika delar härdare och mjukgörare och testa fram om betet är så grymt som jag tror och hoppas.
    Vilken lättnat och glädje, och jag känner mig stolt som har åstadkommit ett så fint bete. Nu återstår bara att se om det kan fånga några gäddor också.
    Micke, återigen… STORT tack för allt. Du är grym!
    Allt gott!
    //TPF

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar