ThePikeFather: Allt för Sjön och Vildmarksmässan. 11/3-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Allt för Sjön och Vildmarksmässan. 11/3-13

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: Allt för Sjön och Vildmarksmässan. 11/3-13

Iår är det minsann ingen Sportfiskemässa i mina (tänkte först stava mina som minna) hemmatrakter, och det visar sig att en vän ska gifta sig samma helg. Så då jag inte får min dos Sportfiskemässa och jag nog aldrig vart närmre att köpa en egen båt tänkte jag det kunde vara bra att åka till Älvsjömässan. Eller som de kallar Stockholmsmässan!?
    Hursom biljett fick jag Joel Grenfeldt, hyggligt! Då visste jag inte att jag skulle få 4 biljetter själv. Så stinn på fickan med biljetter satte jag mig som söndagsutflykt på tåget mot Älvsjö.
    Stegade in med mina 42:or i mässentrén, med bestämda steg klev jag in i båtparadiset som jag trodde.
    Innanför portarna sprang jag på en Anytec 530 SPF. Medans jag beundrade den, fick jag klapp på axeln, min vän Linus var där och kikade båtar med sin far. En trevlig start på mässan. Efter kram (fiskare kramas) och lite snack med hans far så gick jag vidare glad i hågen in i båtmässhallen. Segelbåtarna var nog det enda som jag iof väldigt medvetet missade. Annars strosade jag runt till allt och alla och kikade. Första båtstället jag besökte, dock inte medvetet blev Linder. Jag har sagt det förr och säger det igen, Linders 445 Catch är rätt fin. Många som inte håller med. Men jag som är båtnybörjare utan direkt kunskap om skrov, motorer och annat skoj tycker den ser fin ut. Nog om det, vilken båt jag köper får framtiden utvisa.
    Var endel plast jag kikade på. Här snackar vi Sandström, Ryds, Bella, Askeladden, ja ni fattar. Men även en jäkla massa båtar där motorn enbart kostar mer än jag har som budget för hela ekipaget och mer därtill. Helt galna endel båtar.
    Saknade dock båtar som är mer tänkta till fiske. Lasse Dilschmann och jag snackade lite om att det är svetadyrt att ha mässplats. Antagligen, men jag menar att som ensam fiskebåtstillverkare borde det ju vara attraktivt. På sportfiskemässan ska man självklart också vara. Men där kanske risken är att utställare “drunknar” i de andras närvaro litegrann. Hur som, det kändes lite beige, stora yachter och båtar för 350000:- och uppåt är inte direkt det jag är på jakt efter. Men lite skoj o kika och klämma på endel båtar man bara sett på kort och i kataloger.

Galet vackra. Någon motorbåtstillverkare som vill sponsra ThePikeFather. Hör av er! *
    En skoj båt jag sprang på var baljan Rival 490 AVO, som är 2,32 bred. Rätt bred och bra öppna ytor. Men kändes som en rätt plastplastig båt.

Rival 490AVO. Bred.
    Efter att ha sprungit bland båtar ett tag stannade jag till hos någon motorsågstillverkare som hade som uppvisning av motorsågsninjor. Någon skola i Sverige som utbildar vad vet jag, men typ skogsvårdare eller nåt. De hade som uppvisning av elever och även några proffs var där. Proffs tänker ni, är det bara som han skriver. Hell no!!! De här killarna är proffs och tävlar i VM, SM och grejjer i typ olika motorsågs, yx och såggrenar. Haha, kändes skönt att se. Att jag spenderar den mesta av min vakna tid med gäddor och fiske kändes helt plötsligt inte så galet.
    Ingen diss, men c´mon, motorsågsproffs. Det gjorde mig glad iaf.

Killar med keps, och en helt galen motorsåg.
    Mätt på flådiga båtar blev det salbyte till Vildmarksmässa istället. Fick testa på torkat kött, Beef Jerky eller nåt. Smask.
    Mötte ett gäng knivtillverkare, blev galet imponerad av vad de kan göra. Stog säkert en halvtimme och gapade när de visade hur det går till att göra blad, snideri, målning, slidor, utsmyckning osv. Skillade snubbar!!

Kniven vid trälådans slida är gjord av komage. Helt sinnessjuka hantverk de här männen satt och gjorde.
    Endel annat galet, fyrhjulingar med bandhjul eller vad det kallas. Sportfiskebutik som säljer dyra saker fanns också på plats.

Nu ska jag flytta till lägenhet, men annars hade jag antagligen vart tvungen o köpa en sån här. *
    Dagen avslutades med att hungern skrek på uppmärksamhet, jag tog min kasse med båtkataloger och begav mig hemåt. Aningens besviken, men likväl vid gott humör. Vaknade bakis efter min och Mickes dansafton på stan dagen innan, så jag var nöjd att jag inte sovit bort dagen. Alltid något.
    Allt gott!
    Ps: Sportfiskemässan till Stockholm nästa år. En liten önskan bara. Eller Allt för Sjön med fiskebåtstillverkare på plats är ett annat alternativ..
    Ds.
    //TPF

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar