Äntligen var vi på väg mot Mehamn som jag och S-O Larsson planerat så länge, turskidor, tält och pimpelfiske efter röding stod på schemat liksom lite havsfiske efter Skrei om vädret visade sig på sin bättre sida. Om vi ska sammanfatta resan upp med en bild så passar denna rätt så bra: Snö varvat med snöstorm och drivsnö varvat med stängda vägar. Redan innan Kiruna hörde vi att E10 förbi Riksgränsen var öppen enbart för kolonnkörning men det var ju mitt i natten innan vi var där så vi blev stående över en timme i Björkliden och sedan över 4 timmar i Riksgränsen innan de öppnade vägen på norska sidan. Lagom slut kände man sig efter korta sovstunder i bilen. Men på morgonen när vi väntade på att norska sidan skulle öppna så hann vädret bli kanonfint. Och det perfekta vädret höll i sig säkert flera timmar... Vi blev stående med en massa andra människor nedanför Kvenangfjället och sedan blev det kolonnkörning även där med varningsblinkers påslagen. Det var tydligen dags för Finnmarkslöpet, en hundtävling som utgår från Alta så det var rätt mycket folk i rörelse. Vädret växlade om vartannat och under vår andra natt i bilen så hade vi först rätt fint norrsken över bilen innan det blev snöstorm igen och vi var rädda att bli fast mitt uppe i ingenstans. Men tillslut vid 3-tiden på lördag morgon rullade in i Mehamn så kände man sig helt slut och vi höll på att köra fast bilen i drivsnö med 200 meter kvar. Först hade vi hoppats på en halvdags havsfiske under lördagen men väderprognosen hann ändras innan vi hann ut så det blev en utrustnings och vilodag innan vi imorgon drar ut på fjället. Dagens väder har varierat från minut till minut med sol och sen snöstorm med 10 meters sikt och sen lite hagel på det också. Hemtrevligt helt enkelt! Men fler rapporter dröjer nog en stund då fjället och äventyret väntar.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)