Öringpremiär blev gäddpremiär | Pike Passion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringpremiär blev gäddpremiär | Pike Passion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öringpremiär blev gäddpremiär | Pike Passion

Här kommer det första riktiga inlägget. Det blir en halvlång fiskerapport från helgens premiärfiske i öppet vatten. Min kompis Alexander Ek och jag hade egentligen planerat att fiska gädda i havet var det än fanns det minsta öppet vatten. Men så hörde han talas om att det var premiär i Nättrabyån som ligger strax väster om Karlskrona och vi bestämde oss för att köra på det istället. Öringarna skulle visa sig vara väldigt svåra men att jag skulle börja året med en gädda på 9 kilo kan väl ses som över förväntan. Laddade till tusen hoppade vi tidigt på busslinje 5. Det skulle bli första gången för mig att fiska i Nättrabyån så det var spännande att få se hur den skulle se ut. Väl framme vid kyrkan, där pool 5 angränsar till pool 6, möts vi av 3 rutinerade öringfiskare som hade intagit sin plats vid början av pool 6 (precis efter bron). Vi riggade våra spön samtidigt som vi växlande några ord med dom om dagens förutsättningar, tidigare premiärer och så vidare. En av dom sa att det för några år sedan kom upp tre gäddor över 10kg på premiärdagen. Han fick själv en av dom på 11kg under bron, sa han. Jag började genast fundera på att välja ett lite större bete än ett skeddrag... När klockan blev 8 började alla fiska och efter några minuter drillar en man bredvid oss den första öringen för dagen. Alex hjälper till att håva den och jag står till tjänst med digital våg och måttband. Öringen vägde 3,3kg, vilken start. Men tyvärr skulle det bli den enda öringen vi fick se skymten av under hela helgen. Vattenståndet var mycket lågt vilket kanske hade en negativ effekt på fisket, misstänkte vi. Vi växlade mellan olika skeddrag och små vobblers men ingen öring ville hugga. Till slut kunde ingen av oss motstå frestelsen att rigga om till gädda och jag såg fram emot att testa min nya jiggarsenal som jag införskaffat under vintern. Den ena jiggen efter den andra såg lovande ut men när jag för första gången fick se hur Savage Gears nyhet Herring Shad 16cm rörde sig i vattnet var jag helt såld på att fortsätta nöta med den. Jag hade riggat jiggen med en 5 grams jiggskalle och en stingerkrok i storlek 4. Den kunde fiskas sakta och på rätt djup, jag kände att den var rätt. Så händer det, efter 3 timmar utan känn får jag ett hugg mitt ute i ån. Det går knappast att beskriva i ord hur mycket jag längtat efter detta bastanta hugg efter den långa vintern. Fisk sa jag till Alex, hördu, jag har en fisk här, sa jag igen medan gäddan gjorde hårda knyckar och gick upp och vältrade sig i ytan. Alex vevade snabbt in sitt bete och kom för att assistera mig med håven. Är det en gädda? frågade han. Ja, sa jag. Är den stor? Mmmja, ja, eller kanske sa jag, som tyckte att den inte verkade särskilt stridbar men kändes skapligt tung där i strömmen. När den långa breda ryggen kom närmare längs ytan insåg vi båda att det var en finare gädda. Ju närmare den kom desto större blev den. Wow, undrar hur stor den är, tänkte jag som inte såg gäddan så bra från min synvinkel, bara en lång grön rygg. Utan större dramatik bogserar jag in gäddan mot kanten och Alex ser till att få in den i håven. YES! Vi hade fått sällskap av en annan fiskare som råkade bevittna hela händelsen. Alla tre beundrar vi den fina gäddan och uppskattar henne till ca 8-9 kg och mellan 105 och 110cm. Bra gissningar skulle det visa sig. 107cm och 8980 gram visade vågen som är en digitalvåg godkänd för storfiskregistreringar, Senzo Scale. Nu brukar jag vara väldigt petig med vikten men i det här fallet kommer jag fortsätta benämna denna fångst som en 9-kilosgädda. Det hade jag dock aldrig gjort om det handlat om 10-kilosgränsen... haha. Alex tar ett gäng bra bilder på mig och gäddan och sedan släpper jag tillbaka henne som efter lite återhämtning gav två kraftfulla slag med stjärtfenan och försvann ner i djupet igen. Där är hon nog på plats idag igen och käkar en och annan öring som simmar förbi. Hon kanske väger över 9 på riktigt nu? Slukar hon en kilosfisk och fångas samma dag... en tia?! Ja man är ju besatt av den vikten. Den magiska gränsen. Nog om det. Humöret är sedan på topp resten av dagen. Alex fångar en id på ca 1,5kg en liten stund efter min gädda. Han är tydligen är riktig id-magnet! Dagen bjöd inte på mera fisk men Nättrabys FVO bjöd på korv med bröd och kaffe. Trevligt fiskesnack och mat i magen satte en guldkant på denna härliga vårdag. Andra dagen hade vattennivån höjts rejält, hett tänkte vi. Men det enda som var hett var den sköna vårsolen som lyste starkt under hela dagen. Det blev ingenting, men så underbart det har varit att få fiska av sig i öppet vatten och njuta av naturen och solen som man inte sett skymten av de senaste 8 veckorna, typ. Nu slutar jag skriva och lägger upp några bilder istället.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Klicka in på min blogglänk för att läsa inlägget lättare. Allt trycks ihop här, nått med RSS'en.
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    12 svar
    3 801 visningar
    3 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    87 svar
    6 259 visningar