Et Intervju Med En Storabborfisker - Ingar Heum | Jørgen Ø`s Specimenfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Et Intervju Med En Storabborfisker - Ingar Heum | Jørgen Ø`s Specimenfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Et Intervju Med En Storabborfisker - Ingar Heum | Jørgen Ø`s Specimenfiske

Intervju med en storabborfisker.
    Jeg tenkte det kunne være spennende å høre om andre abborfiskeres tanker rundt isfiske etter abbor, så jeg har skrevet et lite intervju og sendt rundt til en drøss med folk. Jeg har kun sendt til ivrige abborfiskere jeg på en eller annen måte kjenner, mer eller mindre, og det viste seg at det var en del. Det var veldig mange som var positive, og jeg har fått med meg mange folk. Jeg kommer til å legge ut ett til to intervjuer pr. uke hele vinteren. Jeg kan jo navngi noen de av de som har sagt seg positive til å svare på dette intervjuet, så dere som leser denne denne bloggen vet hva dere har å glede dere til.

Ole Petter Henriksen, Frederik Mortvedt, Frank Henning Lilleborgen, Ole Håkon Heier, Joacim Klavestad, Halvor Stagrim Østtvedt, Jan Thore Tønsberg, Glenn Andre Næss, Morten Martiniussen, Edvard Lindheim Gisnås, Andreas Næristorp, Runar Sperstad, Marius Hjort, Øystein Sollien, Lars Holmqvist, Dag Ronny Hansen, Simen Andersen, Espen Ørud, Åsmund R. Isaksen, Sondre Øistad, Rune Johansen, Tormod Fjeld, Ingar Heum , Jon Kjelland, Tom Ole Holth, Lars Erik Eriksen, Hans Christer Fossen, Johnny Braata, Pål Sindre Svae, Flemming Fredriksen m.fl. Jeg kommer også til å svare på intervjuet selv, det er litt spesielt å intervjue seg selv, men siden jeg vil at så mange som mulig skal bidra, kan jeg jo også være med selv. Jeg har også mange flere abborfiskere på lista, en del av de har ikke svart enda, noen kommer sikker aldri til å svare heller, det går helt fint, men jeg blir glad for et svar enten det er ja eller nei. Jeg har fortsatt ikke spurt alle jeg gjerne vil ha med på dette, hvis noen føler seg forbigått og utelatt;-)

Ingar Heum - En pionèr innen meitefiske i Norge

Navn: Ingar Heum

Første gang jeg så Ingar Heum, var på tv i en film som omhandlet gjørsfiske på Akersvannet. Jeg husker jeg så på filmen med digre øyne, hvorvidt jeg kan få store øyne. Men filmen var særdeles interessant og lærerik.
    Ingar har mange jern i ilden. Han har blant annet skrevet ti bøker om fiske, i tillegg til å ha bidratt i ulike andre bøker, blant annet bokverket Jakt, fiske, friluftsliv i Norge og Sportsfiske i Norden. Han har også skrevet om andre temaer, og sikkert mer enn hundre artikler om fiske i ulike blader. Ingar startet specimenkonkurransen i 1988 som ble en del av NMU - som han sammen med Jon Anders Walle startet i 1989. Han var leder av NMU fram til 1994. Foruten fiske, skriving, tegning, fotografering, en hektisk jobb, stort hus, to katter og tre barn blir det tid til lite annet for Ingar - bortsett fra musikk selvsagt (Han har bl.a ti år på Roskildefestivalen i forrige årtusen)

Da kjører vi løs med en intervjuet av Ingar Heum!

Hva var det som vekket fiskeinteressen hos deg? Hvor gammel var du da du fikk din aller første fisk, og hvilken art var det?

Den første gangen jeg fisket var jeg vel bare fire-fem år tenker jeg og ble vel hektet på fisk og fiske nesten umiddelbart. Den første fisken var en ørret eller abbor, fikk begge den første turen, men husker ikke hvem som kom først. Har alltid også vært interessert i alt som rører seg i naturen og ikke minst nysgjerrig på å finne ut og å lære nye ting. Det har nok preget mitt fiske senere også, forsøker heller nye metoder, nye arter og nye steder framfor å satse beinhardt på den aller største fisken tur etter tur etter tur. Det blir for monotont for meg og livet er for kort til å gjenta gammel suksess.

Jeg husker godt jeg så en film med deg i hovedrollen. Jeg var mellom 15- 20 år da jeg så den første gang. Det var en film som tok for seg gjørsfiske i Akersvannet, jeg husker ikke hva den heter. Dere fikk flere fine gjørs, og den var veldig lærerik og spennende. Ligger den ute på nettet et sted, eller er det mulig å få kjøpt den filmen? Jeg lurer også på en annen ting, fikk dere noen fine abborer som bifangst under gjørsfisket på Akersvannet? Prøvde du noen gang målrettet fiske etter abbor på Akersvannet?

Du tenker på et program i tv-serien ”Skitt Fiske” som gikk på TV-Norge på begynnelsen av 90-tallet. I 1991 fisket vi i Akersvannet etter gjørs. Programleder var forresten Jon Lenæs som senere ble redaktør av Alt om Fiske. Vi som fisket var foruten meg selv, fiskekompisene Geir Sundet og Geir Akerholt, samt Pierre Aker som representerte sponsoren Sølvkroken. Vi som fisket mye på Akersvannet den gangen dro mye stor gjørs og gjedde der. Det var også bra med abbor, men sjelden de aller største, mye fisk mellom halvkiloet til rett i overkant av kiloet. Har ikke sett programmet til salgs eller på nettet, men jeg har vel et opptak på VHS tenker jeg. Har fisket en del etter abbor målrettet på Akersvannet, best uttelling har jeg nok hatt på isfiske og på driftfiske fra båt med balanse eller mark.

Hvor stor er abborpersen din? Fortell gjerne litt av det du husker fra den dagen.

Abborpersen min er latterlig liten, kun oppunder 1300 gram fra Tunevannet. Litt rart kanskje ettersom jeg har drevet specimenfiske i mer enn 25 år og fisket abbor i mer enn 40 år. Men jakt på de aller største abborene har aldri trigget meg så mye, det er nok mange andre arter som jeg er villig til å legge ned mye mer tid på.

En viktig faktor er vel at jeg egentlig ikke er særlig begeistret for vinter. Isfiske er kun en nødløsning for å stille fiskesuget og i 19 av 20 isfisketurer drar jeg på sjøisen dersom den er god nok. Når våren kommer finner du meg ikke på abborisen, men på kysten i åpent vann! En annen faktor er at jeg ikke fisker med levende agnfisk, noe som utvilsomt er den beste metoden for de største isabborene. Jeg skal ikke fordømme de som velger å fiske med levende agnfisk, forbudet mot levende agnfisk kan man alltids diskutere, det handler jo ikke om hensynet til fisken, men faren for spredning av nye arter. Det er likevel et tankekors at de som er sterkest tilhengere av c&r (meitere) ofte også er de som ofte tyr til levende agnfisk – det henger ikke på greip i mitt hode.

Men hva jeg husker fra den dagen persen kom? Litt spesielt ettersom det var rett etter nyttårsaften, været var surt med regn og vind, kun en speilblank is og ingen snø (fint i grunnen det!). I tillegg hadde jeg influensa og var egentlig best egnet for senga. Fisket var også veldig trått, fikk vel bare to-tre fisk før feberen ble for tung og jeg dro hjem.

Har du sett en levende abbor på to kg eller mer?

Ja, dessverre har jeg sett en abbor som nok var rundt to kilo eller kanskje mer. Den snudde like under hullet mitt før den sa takk og farvel…

Hva liker du best, isfiske eller fiske i åpent vann?

Åpent vann er som sagt favoritten, men jeg må jo innrømme at jeg kan trives godt med isfiske også. Foretrekker romjulsturene på tynn stålis aller best, har noen vann som gjerne leverer mye action med grei fisk på den tiden av året. Klarer derimot ikke lave temperaturer mer. Fingrene har fått for mange forfrosne omganger i kulda i ungdommen og derfor funker de svært dårlig når det blir noen kuldegrader.

Hvor mange turer pleier det å bli etter abboren iløpet av isfiskesesongen? Hvor mange turer pleier det å bli på isen totalt?

Det varierer mye. Vinterne 09/10 og 10/11 var det eksempelvis glimrende forhold på sjøisen i Vestfold og elendige forhold på ferskvann der jeg bor. Det kom enormt med snø på vannene før isen ble tykk nok, med mye overvann og dårlig is som resultat. Sjøisen la seg etter de verste snøfallene og ble glimrende. De vinterne hadde jeg sikkert et tjuetalls turer på sjøisen og null på ferskvann. Andre år med mildere vær uten sjøis kan det bli en del abborturer, men stort sett turer i nærområdene.

Hvilke metode liker du best å bruke når du fisker etter abbor om vinteren- Balanse, pimpel, mormysjka, ismeite, etc?

Jeg bruker mest balanse, men fiske med lokkemeite med mark og mormyshka er også morsomt. Jeg ismeiter jo mye, men ikke til abbor - fordi død agnfisk er lite egnet til abbor…

Vil du fortelle litt om ditt aller råeste isfiskepass?

Har vel ikke noen ville fangster av storabbor som stikker seg fram, men en tur jeg husker godt var en romjulstur hvor abboren gikk bananas, fikk blant annet 15 kilo med pen abbor på mormyshka i et enkelt hull – men den ville ikke ha noe annet enn mormyshkaen den dagen!

Hvor stor er den største abboren du har fått på isfiske med balansepilk?

Persen fra Tunevannet var på balanse

Hvilken type balansepilk liker du best, karismax, Rapala, Kinetic, Strikepro, andre?

Den gamle favoritten var Hopeakala, men nå går det mye i Rapala og StrikePro

Hvilke tips vil du gi en person som gjerne vil ha en stor abbor på balansepilken?

De beste tipsene er vel de som forklarer litt hvorfor jeg ikke er en ekte storabborfisker; være på plass i grålysningen og deretter borre, borre, borre, borre. Et fiske for veldig tålmodige a-mennesker altså – ikke helt meg…

Hvor liker du best å isfiske, i et mindre skogsvann, eller i et av de større og litt mer actionfylte vanna. Hva er grunnen til dette?

Tror mine hjemmevann er en mellomting, middels store vann som av og til gir mye action og som også har en og annen diger abbor, men som normalt gir middelmådige fangster.

Hvor tykk vil du helst at isen skal være før du beveger kroppen din utpå?

Før gikk jeg ut på isen som om jeg var Jesus. Det sluttet jeg med. Nå foretrekker jeg at den er ti-femten cm, mest fordi den ofte kan være lunefull på enkelte av vannene mine og derfor trenger jeg en sikkerhetsmargin.

Bruker du en form for sikkerhetsutstyr?

Flytedress (jakke i hvert fall) og ispigger

Har du noen gang gått gjennom isen? I så fall, kan du beskrive hvordan det føltes?

To ganger skikkelig og et par ganger langs land. Den verste var på Norsjø ved Gvarv i 20 minus og langt fra land. Isen var stabilt tretti cm tykk, men jeg gikk rett i ei skjult råk med en cm is og et tynt snølag – det var vel nesten en kilometer utenfor utløpet av Bøelva, men trolig var det elvestrømmen som lagde råka. Jeg rakk å se isen fra undersiden før jeg fikk rullet meg opp og alle klærne frøs til is i løpet av minutter. Moro…

Vil du fortelle en kort historie om en abbor du mistet, som du gjerne skulle veid og posert med?

Det var den jeg nevnte som nok rundet to kilo. Tok den på dypt vann på lokkemeite med mark. Den kom villig opp til hullet, men så bråsnudde den rett under hullet og tok fortommen. Jeg rakk å se en og en stripe på fisken idet den vendte rundt under hullet… Pokker at du skulle minne meg på den!

Har du fått abbor over en kilo i alkoholpåvirket tilstand? Har du fått en annen fisk su er veldig fornøyd med i alkoholpåvirket tilstand?

Hadde en tur på Børsesjø for mange år siden. Jon Anders Walle og jeg ble hentet på nachspiel (utpå morgenkvisten) av Rolf Berge etter en ganske drøy fest. Husker jeg boret et hull midt utpå vannet. Der ble jeg sittende hele dagen. Fikk faktisk mye fisk også, det kom inn stimer med pen abbor med jevne mellomrom, rakk å sovne mellom hver stim. Annen fisk i alkoholpåvirket tilstand? Prinsipielt blander jeg ikke alkohol og fiske, særlig ikke fiske som har en viss risiko ved seg - som isfiske eller båtfiske. Men jeg fisket jo karpe i Danmark i den del år…

Har du trua på at du kommer til å få en abbor over to kilo noen gang her i Norge?

Selvsagt har jeg trua på det, pessimister har ingenting i sportsfiske å gjøre! Men er det realistisk?

Av alle de fiskene du har fått, hvilken fisk er du mest fornøyd med uansett art?

Helt umulig å svare på. Jeg rangerer ikke fisk etter rekorder og sånn, men etter hvordan jeg ser på prestasjonen i forhold til forutsetningene. En torsk på ti kilo fra Oslofjorden henger høyere enn en på tjue fra Sørøya. Den første suteren jeg fikk over 2,7 henger eksempelvis høyt fordi svært få i Norge hadde fått sånn suter den gangen for mer enn tjue år siden. En annen er ei lange på nesten 17 kilo jeg fikk innerst i en Vestlandsfjord, alene i ei lita jolle. Jeg var vel også den første som fikk vederbuk over to kilo i Glomma ved Sarpsborg, attpå til tre stykker den første dagen med den største på 2,6. Den gangen var sånne fisker en sensasjon blant meitere. Jeg setter i hvert fall høyere det å avdekke potensialet i et vann eller etter en art høyere enn det å få en litt større fisk midt i køen av fiskere som kommer etterpå. Morsommere å være den første, enn å få den største! Den første vil du alltid være, den største blir alltid slått av en ennå større!

Hva drikker du helst når du er på overnattingstur og ikke trenger å tenke på bilturen hjem? Cognac, wischey, aquavitt, solbergtoddy? Annet?
    Maltwhiskey, og evt rødvinstoddy vinterstid

Takker så meget for ditt fantastiske bidrag Ingar!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar