ThePikeFather: Dagens FiskeSkegg. 4/3-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Dagens FiskeSkegg. 4/3-13

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: Dagens FiskeSkegg. 4/3-13

Fiskeskegg… ett ord laddat med så mycket känslor.
    Jag tänkte med detta inlägg förtydliga endel olika stilar och inriktningar inom fiskeskeggsvärlden.
    Mycket inom fiskeskegg styrs från hemmet, nu ska jag inte vara diskriminerande*på något sätt, men det är oftast män som brassar av med fiskeskegg.
    Har man en tjej, sambo, fru, eller varför inte pojkvän så är ofta partnern den som kan sätta käppar i skegget. Av någon anledning anses inte det fint, mysigt, respektabelt eller liknande.
    Oklart varför, det är ju bara att titta historiskt, alla stora män hade skegg.
    Jag har i och för sig skegg nästan jämnt, men mer som ett tredagarsstubb, och sällan jag har så långt som jag har nu.
    Allt började med att Micke/CaesarLures utmanade mig på skeggduell, en duell som han med “svansen” mellan benen gav upp inom bara några dygns kamp. Men gav jag upp!? *Icke, här ska skeggas tänkte jag, med eller utan Micke, och det var väl där någonstans som tanken om en mer djup bloggdokumentation inom olika fiskeskegg runt om i landet dök upp i min skalle.
    Så gott folk, I give you Dagens FiskeSkegg.
    Först ut är en person som faktiskt fungerar som något av min skeggliga förebild, en person som går under smeknamnet Köttregnbågen, fråga mig inte varför. Står du däremot i ett köpcenter och har tappat bort honom och ska ropa ut i högtalarna är det*Erik Godée som du ska ropa efter. För det är så han heter.

Erik kör lite början av Erik IV´s skegg. En lättare variant av skegg med touch av vildmark. Märk den oansade mustaschen som fullbordar detta skegg. Detta skegg skulle jag tro är det mest allsidiga skegget oavsett vad man vill fiska.

Näste man till rakning… eller visning eller vad man säger är*Ilias Karanzas som kör skegg, men med en underton av “less is more”. Jag gillar hur karln tänker!

Här har jag inte så många kungliga paralleller att dra, möjligen*Karl X Gustav, fast utan mustasch. * *Detta “skegg” kommer man säkert undan med på jobb, kalas och med partner. Den är inte så krävande, är lätt att underhålla och drar inte så mycket skeggblickar. Endel av er läsare kanske tänker: “-Men det där är ju inte ett direkt skegg?”. Visst, det är inget mästerskegg, men eftersom det sitter under läpparna så tycker jag att det helt klart får vara med på denna listan. *En perfekt skeggkreation för ädelfisksfiske.

Nästa skegg är en combo. Det är utländska skeggmän. Vytautas Skestavicius and his friend. Vytautas is up in front of the picture, wearing a perfect goatee, (bock skegg). If you go and look goatee up in a beardtionary you´ll see a picture of Vy there. His friend in the back of this picture is a man that have gone “Goatee all in”. Respect to my*Litauenian friends!

Vytautas or Vy is the man behind a great lurecollection called TimberLures, check it out if you have´nt done that already!

Marcus Eriksson är skegget som kommer på tur. Det här är ett svårbedömt skegg. Ser inte mycket ut vid en första anblick, men look again. Här har vi ett ansat fiskarskegg, som ser ut som starten till ett fullväxt fiskeskegg. Att få denna skapelse att se oansad ut fast det är ansat satan är inte lätt, denna kreation är det inte många skeggbeklädda som kan brassa av. All heder till dig Marcus.

Mackan i egen hög person, med skegg.
    Nästa duo eller möjligen trio är baske mig inte bara skeggiga karlar utan även lika som bär. Oklart vilken typ av bär, men ni förstår vad jag menar när ni ser bilderna. Skeggstilen påminner om varann också. *
    Magnus Julle heter mannen bakom detta skegg med klara influenser från Gustav II Adolf fast utan mustaschen. Gurra som kungen kallades var ju lite av ett fiskeess i landet på det tidiga 1600-talet i Sverige. Magnus får vi ju anse som en god förvaltare av denna skeggklenod med anor tillbaka till 1500-1600-tal. Jag personligen skulle t.ex se ut som sju svåra år med ett sånt här skegg.

Julle kör tummen upp, jag är beredd att hålla med.

Ok, sitter ni ner nu. Dessa två herrar är baske mig lika som skegg. Julle och nästa skegg som*Patrik Amundsen står bakom. *Samma här, fast om Patrik skulle löpa linan ut skulle han få ett perfekt kungligt 1500/1600-talsskegg. Många skulle kunna döda för ett sånt skegg. Detta skegg görs sig enormt bra med en sydväst.

Patrik har “mörkat” bakgrunden lite på kortet. Jag sätter en jigskalle på att det han mörkat är en tavla med Gustav II Adolf!!?

Nästa skegg påminner om Patrik och Julles skegg, eller om det är deras som påminner om denna mans skegg. Mannen på bilden går under många olika namn, men det kan vara*Lom Johansson eller Mikael Åbergh, lite oklart. Men likväl ett jävfla fint skegg. Här har LJ eller MÅ kompletterat skegget med en läppiercing för att förhöja helhetsintrycket. Bra längd, det här är överkurs, och ingenting som går över natten kan jag lova. Så för er nybörjarfiskeskeggare kan jag rekommendera att börja med någon lite lättare skeggkreation. Ett bra jigskegg, speciellt för lite grövre abborre.

Ska du “go big”, och pröva på att fiska riktigt stora fiskar?! Då finns det enbart ett skegg för dig. Amishskegget är, och kommer antagligen för all framtid vara det skegg som rönt störst framgång inom fiskevärlden!*

Även detta skegg är inget för nybörjaren. Kör du dessutom på amishskegget måste du färga det vitt. Några andra alternativ finns inte! Det är min vän Johan “Lunkbait” Lundkvist på kortet.

David Lindwall som är nästa skeggbärare som visar klara influenser inom de flesta genres. Country, Amish, kungligt, you name it.
    En bra kreation. Ett skegg som bärs av de lite hårdare killarna, men som också utstrålar empati och värme. Du är en fin människa David.

Jag vill tipsa om detta skegg med en välansad mustasch till det. Då hade denna gädda garanterat vägt drygt 2kg mer.

Vanligt med skegg är att det inte blir bra utan hjälp.*EKROTHarn är en person med fint hjärta som visar hur hans skegg såg ut innan han fick den expertis och hjälp som hans fiskeskegg förtjänade.

EKROTHarn har en mycket bra skeggväxt som borgar för möjligheterna till några av skeggSveriges bästa skegg. Bödelskegget, slokmustasch för att nämna några. Med små enkla medel har EKROTHarn idag ett skegg som drar avundsjuka blickar till sig!! *När isarna släpper sen, ojojoj, vi snackar stooor fisk för EKROTHarn!

Bästa allväderskegg som jag sett, kommer från Fredrik Brink som valt att skicka in en bild på sin bror Rickards skegg.
    Rickard har ett såkallat vindskegg, fördelarna är många. Precis som bilden visar, vinden fångar skegget, och visar åt vilket håll det blåser. Just på denna bild Syd Syd Väst.
    Rött skegg är alltid rätt. Lättare och se också om man nu vill veta vindens riktning. Bra skegg generellt. Vildvuxna skegg är något som kommer enormt nu denna vår!
    *
    Bra jävfla skegg Rickard!

Ibland händer det att jag springer på ett riktigt ovanligt skegg. Sisse är personen som av naturen har en extremt ovanlig skeggväxt.

På Sisse växer enbart skegget som en fisk. Det blir inte så mycket mer fiskeskegg än så här. Jag hade gärna sett denna kreation med två flätade tofsar på hakspetsen.
    Då hade vi haft en vinnar i skeggklassen! *Grymt skegg Sisse!!!

Ett av Sveriges vanligaste skegg är det såkallade moppeskegget. Modell för detta har vi*Joel Grenfeldt.

Nu kanske det lät lite som om jag dissade moppeskegget, och det skulle jag aldrig göra. Moppeskegget har alla möjligheter i världen att formas till olika ultimate kreationer, men det är ett fiskeskegg lite i träda… som bara väntar på att blomma ut. Jag tror Joel kan göra något extraordinärt med dessa goda förutsättningar!

Skegg är ju aningens mansdominerat, inte för att vara sån, jag vet att endel tjejer också har skegg. Men jag vill vara en god företrädare av jämnställdhet i fiskeSverige.
    Därav frågade jag min vän Sussi Stridh, som jag vet ofta fiskar i skegg om hon ville vara med på bild.
    Ovanligt, javisst. Men jag menar damer i skegg, det blir inte så mycket bättre. Fråga Felix Rimfrost om ni inte tror mig. *

Sussi berättar att hon hämtar den mesta av sin skegginspiration från sena 1800-talets ryska författare, tidiga Fjodor Dostojevskij var nog i Sussis tankar när hon sparade till ovan visat skegg. Ett riktigt mästarinnaskegg. Bra till abborre som synes.
    Ett av de mer vildvuxna skeggen som jag skådat är från min vän KaggeBagge. Influenserna går till både GustavVasa och om möjligt lite Johan III och serien Lost.
    Ett skegg som fiskarna och även jag lite vill krypa in i och sova middag. Detta skegg kan vara ett av de svåraste skeggen att bibehålla längre perioder, så all respekt till Baggen för denna kreation. *(RIP)

Barbröstade skeggiga män är hett tycker tjejerna! *Jag tycker, lite hett och lite läskigt. *

Vi kör väl vidare med en annan barbröstad skeggig man.*Per Ljungdahl heter mannen som visar bildligt att det kan gå snett med skegg också. Blicken säger allt! *
    Har man kommit till denna blick så är det dags att ansa eller eventuellt raka sig. Som med mycket i samhället så kan det ibland bli för mycket av det goda. Men ett fantastiskt fiskeskegg Perra!

Idag mår Per bra och har börjar spara ett nytt skegg lite i stil med den gamle regenten*Sigismund.

Mäktigt skegg med influenser från alla stilar och kungligheter är ett skegg som*Erik Schmidt lyckats dra av.

Detta skegg, mina komplimanger! (Jag har även fått en bild där Erik förvarar 3 skruvmejslar i skegget. En annan fördel med skegg, förvaring.

Här har vi ett rätt svårtolkat skegg. Men jag tror att vi kan benämna skegget som ett så kallat “safety skegg”.
    Ett stilrent skegg, men också inte hela väggen in i kaklet. Rätt ansat och omhändertaget. Ett bra nybörjarskegg för den som inte vågar dra av ett KaggeBaggeskegg direkt.
    Johan Wahlén heter mannen bakom gäddan.

Ett bra skegg kan med fördel kompletteras med hatt. Denna hatt har vad jag tror även inbyggda öronflärpar!? Mäktigt!

Kristoffer Jotorp är nästa skeggperson. Ett skegg i en ljus färg är en favvo. Detta skegg kan jag bli lite avundsjuk på.
    Lite tillspetsat längst ner på skegget har vi ett 100%-igt kungligt skegg! Det här mina vänner är ett skegg som ni kan sträva efter!

Om ni nu tänker “-Om han nu har så kungligt fiskeskegg, varför har han fått en så liten gädda?”.
    Ja, svaret är att detta är Kripsters gädda som han agnar med.

Avslutningsvis har vi*Kristoffer “Lingon” Norberg. Kanske ett av de bästa skeggen jag sett. Aningens tvinnad mustasch, antagligen kan man googla på “skegg” och få denna bild som resultat.
    Ett furstnämligt skegg som jag personligen sätter med på top skegg 10-listan.

Skegget kommer de flesta undan med. Men testa att bära en keps på Lingonsättet, det är baske mig inte enkelt att komma undan med det. Men med rätt skegg och glajjor så funkar det.

Skegglistan tar aldrig slut. Har du ett skegg du vill ha med, mejla till: thepikefather@hotmail.com

Allt gott!
    //Klas

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar