ThePikeFather: Helg i fiskets tecken. 4/3-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Helg i fiskets tecken. 4/3-13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: Helg i fiskets tecken. 4/3-13

    Fredagen började med att vi slutade tidigare, 14:00 stod jag i givakt och sprang sedan hem för helgpermission. Hann med rätt många lögner i förra meningen, jag stod inte i givakt, jag sprang inte hem och hade inte permission. Men ni förstod kanske helheten.
    Hur som haver, då jag slutade tidigare, och solen var framme kändes det som att provfiske av mina handgjorda beten skulle vara på sin plats. Micke (CaesarLures) hade skvallrat om ett brofundament som hade isfritt. Hem och packa väskan, i med enbart mina egna beten och i säkert 50 knyck, förde jag fram min gäddnattsvarta v70 till slutdestinationen.

    Lite ovant att hålla i spöt kanske. Men skön känsla!!

    Jag var lite nervös att betena skulle lägga sig på sidan eller sjunka som stenar, men icke. Samtliga hade fin gång och endel av gobitarna var jag mer är mycket nöjd med. Sen var det rätt mycket vind och kallt som attans, så det blev krusningar på vattnet och inte så lätt att se under ytan, eller hur man säger.

    Startuppställningen för testfiske.

    Försökte filma och fiska samtidigt med min I-phone, och det var inte det lättaste. Men lyckades med en kortkort film på ChubbyFather.
    Galet fin vaggande gång.
    Sen blev det hemresa och hyra lite filmer. Blev inbjuden på ett glas vin och lite trevligt prat hos några vänner. Mycket uppskattat! Därefter blev det en lugn kväll i soffan med filmer som sällskap.
    Ritade endel vita jigar här för någon/några veckor sedan. Här är resultatet, dessa pennor förenas mer med betet än man tror. De som ni ser som svarta/grå i kroppen hade jag gjort “fjällade”, men som synes färgen “rinner” ut rätt mycket. Men helt klart skoj att göra, och man kan piffa till sina jigar vid behov.

    Vit jig eller jig generellt + SkippyFish tror jag pennorna heter = Nya kreationer. *För de som undrar så kostar de typ: 50-79:-.

    Den understam med svart och grönt visar rätt bra hur jag menar med att färgerna “rinner” ut.
    Lördagen startade rätt tidigt av att jag blev upphämtad av Micke och hans två gobitar till söner. Målet med resan var deras sommarstuga på Värmdö. Kidsen sov i bilen och jag och MikeOne snackade goja och planerade spännande vår/sommarsaker.
    Stannade till på Ica/Konsum typ och provianterade grillkorv, bröd och lite drickbart. Sen var det inte långt kvar till det att vi var framme.
    Första anhalt var att kika på Mickes båt. En riktig godbit! Sen blev det en liten promenad längs vattnet med de små, vi hittade en liten kanal som var isfri. Kändes skönt o se att våren inte är aaaallt för långt bort.

    Här har “våren” satt sina små små spår.

    Blåsten har varit rätt hårt nu i helgen, kallt och jäkligt, vi satte oss i lä och de små fick äta lite energigivande Risifrutti så de skulle orka promenaden hem igen. Men trötten måste ha kommit och tagit de små liven, för nu ville ingen av dem gå alls. Spelade ingen roll vilka trick Micke körde, så det slutade med att Micke fick sig ett rejält rygg/bicepspass. Men så länge de vart burna så var det glada miner.

    Om ett par veckor kommer det vara fullt med båtar här. Svårt att tänka sig kanske, men det är sant. *
    Nu var båtvisningen över och sommarstugan var nästa anhalt, och dit var det inte långt. En finfin stuga på bra tomt med vattenvy bjöds det på. Mycket snö på tomterna fortfarande, och konstigt vore det kanske annars, sen att det snöade kanske också hjälpte till.
    Grilla korv var det som stod på schemat, så efter husesyn så fixade Micke ved och jag lekte rutschelkana med hans minsting. Micke körde hardcoregrillning med spillvirke från tidigare byggen.

    Spillvirke gör nytta.
    En stund senare hade vi en finfin grillakorveld/glöd. Kidsen verkade mer uppskatta kall korv och att slänga korvbröd på elden, så jag och Micke ville inte vara sämre utan…… eller nej, vi slängde inget på elden, var nog mest skoj inne i mitt huvud den tanken, så jag hoppar det skämtet.

    Vuxenkorv, korv med hög kötthalt och jalapeños, från Icas egna kök tror jag det var. Riktigt goda.
    Mätta och belåtna och endel var aningens trötta, nämner inga namn. Bilresan hem gick lugnt till, fantastiskt vilken sövande effekt åka bil har på barn.
    Väl hemskjutsad hann jag inte mer än att duscha innan Micke hörde av sig igen. Nu hade jag två val, dricka öl, eller finurla ihop lite beten. Enkelt val, någon timme senare stod vi i en verkstad och Micke gjöt jiggar och jag ritade på min premiärjig som jag ska gjuta kommande.

    Jag shoppade loss, lite som betestillverkningstilltugg, bläckfick och två sorters alger. Micke verkade inte övertygad så jag fick allt för mig själv. *

    Micke lackade en laddning CaesarLuresbeten och då fick mina ytbeten sin första lackning.
    Jag kan i förbifarten nämna att ni bör ha koll på Mickes hemsida efter hans senaste målningar (om han lägger upp dem). Riktigt trevlig färgsättningar!!! [URL="http://caesarlures.blogspot.se/"] >CaesarLures
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X