Vi snackar inte om dina riggars säkerhet eller effektivitet, utan hela ditt tackel, som du använder, när du ska kasta långt och det kanske du inte har tänkt på.
Det är väldigt viktigt att du har allt rätt, det är enorma krafter i ett bly, som skickas iväg med ett kraftigt spö och jag vet detta av erfarenhet, hur nära det kan vara och vilken kraft vi pratar om och jag ska bara snabbt, ger er två exempel.
För många år sedan stod jag vid Linnéasjön och lekte med ett av mina NW Kevlite 13 fot 3,25 LB, en kastmaskin av guds nåde på den tiden. Jag hade bara en stark leader och ett 4 z päronbly som jag hade gjutit själv, ena kastet efter varann lade ut i sjön, långt som f-n.
Men jag kände att det fanns mera i spöet och jag drog på, så mycket jag kunde flera gånger och till sist, var det mera för att se vad dessa spö kunde prestera och i ett kast från Udden ner mot Badplatsen, gick något fel!
Riktningen var rakt mot badplatsen och denna var full av badande folk och mitt bland dessa landade mitt 4 oz bly med en vattenpelare, lite mer till höger eller vänster och jag hade dödad en eller flera personer! Vad som hade hänt, var att mitt lekande brast under påfrestningarna från det komprimerade spöet!
Ett annat exempel var på ett Fish - in, var jag provkastade ett Extreme range spö från Free Spirit och det gick långt med min Okuma Axeon 90, som hade 15 meter Power Pro leader i 60 lb.
Kasten var långa och jag nådde nästan in i botten av Bloms vik och jag frågade Håkan Lundin om jag fick ta i en gång?
Först ville han inte, men lite höjda röster från karpfiskara, så gav han med sig och jag gjorde ett Overhead - cast, med så mycket kraft, jag kan lägga i ett spö och det bara small till! Samtliga 15 meter leader var borta och linan hade pressats av en bit in på huvudlinan!
Allt var rensat och det var bara att plocka ner grejerna,vart detta 4 oz zipp - lead landade, det går det fortfarande en del historier om, men skulle dessa bly träffa en människa, så är utgången med stor säkerhet dödlig och jag ber er se över era tackel och även vad du har framför dig på andra sidan av sjön!
Jag vet inte hur man räknar ut anslagshastigheten, men 4 oz bly, som kommer från ett spö går rakt genom brädorna på en parksoffa och baksidan på denna bräda ser inte rolig ut, om man tänker sig att en människa träffas, det splittras! Tro mig jag har gjord det i Joelskogen!Det är väldigt viktigt att du har allt rätt, det är enorma krafter i ett bly, som skickas iväg med ett kraftigt spö och jag vet detta av erfarenhet, hur nära det kan vara och vilken kraft vi pratar om och jag ska bara snabbt, ger er två exempel.
För många år sedan stod jag vid Linnéasjön och lekte med ett av mina NW Kevlite 13 fot 3,25 LB, en kastmaskin av guds nåde på den tiden. Jag hade bara en stark leader och ett 4 z päronbly som jag hade gjutit själv, ena kastet efter varann lade ut i sjön, långt som f-n.
Men jag kände att det fanns mera i spöet och jag drog på, så mycket jag kunde flera gånger och till sist, var det mera för att se vad dessa spö kunde prestera och i ett kast från Udden ner mot Badplatsen, gick något fel!
Riktningen var rakt mot badplatsen och denna var full av badande folk och mitt bland dessa landade mitt 4 oz bly med en vattenpelare, lite mer till höger eller vänster och jag hade dödad en eller flera personer! Vad som hade hänt, var att mitt lekande brast under påfrestningarna från det komprimerade spöet!
Ett annat exempel var på ett Fish - in, var jag provkastade ett Extreme range spö från Free Spirit och det gick långt med min Okuma Axeon 90, som hade 15 meter Power Pro leader i 60 lb.
Kasten var långa och jag nådde nästan in i botten av Bloms vik och jag frågade Håkan Lundin om jag fick ta i en gång?
Först ville han inte, men lite höjda röster från karpfiskara, så gav han med sig och jag gjorde ett Overhead - cast, med så mycket kraft, jag kan lägga i ett spö och det bara small till! Samtliga 15 meter leader var borta och linan hade pressats av en bit in på huvudlinan!
Allt var rensat och det var bara att plocka ner grejerna,vart detta 4 oz zipp - lead landade, det går det fortfarande en del historier om, men skulle dessa bly träffa en människa, så är utgången med stor säkerhet dödlig och jag ber er se över era tackel och även vad du har framför dig på andra sidan av sjön!
Se upp när du köper eller gjuter dina bly! Till vänster ett bra lekande och ett bra fäste, i mitten ett bra fäste, som sitter fastgjutet inne i blyet och dessa två första, får vi anse som säkra bly.
Till höger ser du vad jag hade, när det var nära på badplatsen, dessa bly håller inte för stora påfrestningar och du ska inte använda dessa billiga lekanden i dina bly!
Det finns annat i ditt tackel, som måste vara så starkt vi bara kan göra dem och främst är det dina knutar på din shockleader.
Knuten på bilden är en 4 - Turn Water Knot, alltså en dubbellagt ögla och 4 varv genom denna, du ser på bilden, hur du ska göra.
Trimma knuten med en bra sax eller braidblades och säkra det hela med en droppe snabblim, så är du på den säkra sidan och jag lovar att detta håller, men du måste ha ett starkt leader material.
För att skarva ihop din Shock leader med din leadcore leader, så anser jag att loop to loop, är det bästa sättet och det är visat här.
Du kan även använda grövre nylon eller fluorocarbon leaders och dem ska du knyta fast på din leadcore leader, inte loop to loop, som med en braided leader.
Du kan med stor fördel använda dig av en 5 - Turn Grinner Knot, som du ser här, men lägg din nylonlina dubbelt, innan du gör denna knut.
Du kan även knyta fast din leadcore leader med en Tucked Blood Knot, som du ser här, trimma ganska kort och ge alltid dina en liten dropp snabblim, för peace of mind!
Skarvknuten mellan din huvudlina, oavsett om denna är av nylon eller som här en tunnare braid, så ska du alltid använda dig av en Mahin Knot, som är konformat, glider lätt genom spöringerna, superstark och ganska enkel att göra efter lite övning. Mahin Knuten finns på annan plats på bloggen!
Om du ska använda dig av back leads, eller som här Flying Back leads, så måste ALLA knyter kunna passera både genom ditt back leads och den lilla gummipärlan, som stoppar ditt back leads för att kommer ner över din leadcore, detta är super viktigt för fiskens hälsa!
Vid långa kast bör du se upp med följande: Stram spole, annars skär du sönder dina fingrar, om spolen rotera under kastet! Se till att ingen finns i din närhet eller på andra sidan sjön, OM ditt bly skulle sticka iväg!
Använd ett fingerskydd, så slipper du skadade fingrar, se även till att linan inte ligger fel vid toppöglan och blöt alltid din nylonlina och braid, innan du ska kasta långt:
Detta eliminerar dem berömda vindknutar, som varje år skickar dödliga riggar ut i våra vatten, eller som varje år krossar nedersta ringen på spöet.
Mycket att ta in och lära sig innan man börja kasta långt, men det är viktigt! Varje år skadas eller dödas folk av förlupna bly eller annat och det ska vi se till att det inte händer oss! välkommen i 170 meters klubben!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)