Beklagar bristen på blogg inlægg folkens!
I helgen var jag & familjen & besøkte ett litet svenskt karpvatten.. Jag hade inte några større førvæntningar faktiskt. Eftersom det var vår førsta gång i sjøn..
Sjøn skulle vara relativt proppfull med fina fjællkarpar, upp till 13 kg.. Trodde jag, men det återkommer jag till !
Førsta natten førblev tyst, vad vi egentligen hade væntat!
Lite længre bort i sjøn såg vi en till karpfiskare! Efter en stund promenerade han bort till oss, det visade sig vara Tommy Olsson, en gammal karp-kamrat till Atle. Han hade också haft en halvtrøg start..
Under dagen tog vi båten & rodde runt, & tro mig! Vi hittade karparna! I en liten igenvæxt vik plaskade det høgt o lågt! Det som var knepigt var att denna viken var ett par hundra meter från dær vi fiskade.. Men vi bestæmde oss før att gøra ett førsøk, på kvællen rodde vi ut ett par beten i viken.
Det tog några timmar, så brøt helvetet loss! Ut i båten, rodde in i alla linor tack vare min inte alltfør fantastiska nattsyn.. Fisken gick fast & var borta fortare æn vi hann blinka.. Surt..
Næsta dag kom & det regnade.. massor..! Men till kvællen skulle det lætta = mycket bra før fisket! Vi betsæmde oss också før att skita i "långdistans"-experimentet.. Vinden hade ju legat hårt mot oss hela dagen, så det fick hålla!
Halv tolv på kvællen vaknar larmet & en urstark fjællis på 7,6 kg glider i håven!
Senare på natten drar det ivæg igen! Fisken har stuckit långt in i viken, vi måste ut i båten! Halvsovande sætter jag mig i båten med regnet som hæller ner øver mig! & fisken går fast... Men Atle lyckas lirka loss den & jag kænner fisken verkliga styrka! Vilka fighters!
Fisken går i håven efter lite knep o knåp, den vægs till 8,7 kg (nytt pers med 300 gr )!
Natten fortsætter utan ett ljud.. Men mitt på førmiddagen får ett larm total spatt! Larmet bara skriker! Atle stoppar den & den væltrar sig*uppe i ytan ute viken! Fisken går riktigt tungt.. Det hær ær en fisk øver 10 kg.. Relativt fort hamnar fisken i håven. Herrejæklar vilken fisk! Størsta karpen jag sett.. En otroligt vacker fjællis kan vægas till otroliga 16,2 kg!! Nytt sjørekord utan tvekan!
Atle ær eld & lågor, detta var ju hans svenska pers! Atle ropar øver till Tommy & han ropar tillbaka & rapporterar att han också fått en bjæsse på 13,5 kg under natten! Det hær ær ett vatten med mycket potential & otroligt fina fiskar! Hit kommer vi tillbaka næsta år! For shuuuuure !
Ha en fortsatt riktigt bra fiskesommar folk!
Think Fishy/ Emma
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)