Vatten för spinnerbait | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten för spinnerbait | Sf lures

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vatten för spinnerbait | Sf lures

    Eftersom det fortfarande flyter gotlänskt blod i mina ådror faller det sig naturligt att tillbringa ett par veckor av årets varmaste årstid på Gotland. Under uppväxten utforskades allt från torskpilkning och kustfiske efter öring, till gäddfiske i de stora bevattningsdammar som bönderna skapat i socknarna runt ön.
    Ett vatten som fascinerar både turister och gotlänningar är Tingstäde träsk på norra delen av ön och varje sommar lägger jag ett par dagar där. Ordet ”träsk” låter inte så vackert med är en dialektal variant av ordet ”sjö”. Tingstäde träsk tilltalar de flesta som badplats men för mig står den för något helt annat…

    Överallt växer vassen och erbjuder perfekta jaktmarker för spinnerbaitfiskaren
    Som en av gotlands artrikaste sjöar med arter som gädda, abborre, gärs, mört, löja, sutare, sarv och ruda, drar vattnet självklart till sig en hel del sportfiskare. Det dras varje år flera fina abborrar i sjön men rapporter om storgäddor är färre. Tillgängligheten begränsas av att den delvis består av privata vatten med fiskeförbud. Ur fiskesynpunkt är vattnet unikt. Sjön är ganska stor men har ett maxdjup på endast drygt tre meter. Stora delar av sjön är oframkomlig med båt på grund av att det är så grunt och ofta får man staka sig tillbaks efter att ha rott fast mitt i sjön. De få djuphålor som finns, om man nu kan kalla det för djuphålor med blott två till tre meters djup, blir naturliga platser att söka sig till vid sommarfisket. Gäddorna gar liksom inte så mycket val då temperaturen snabbt stiger i det grunda vattnet. Överallt i det ankeldjupa vattnet växer det glesa vassbestånd.

    Grunt vatten med mängder av vass. Ser ni gäddan?
    Dessa faktorer skapar i mina ögon ett helt perfekt vatten för spinnerbait. Nästan alla andra betesval är mycket svårfiskade; ett sjunkande bete träffar botten på ett par sekunder och ett flytande bete med minsta sidorörelse går fast i vasstråna direkt. En levande betesfisk går bara att använda om den är kopplad! Men ett spinnerbait funkar alldeles perfekt! Det går spikrakt mot dig och går loss med ett litet ryck om du fastnar i ett vasstrå, och samtidigt arbetar den hela vägen in till båten. I Tingstäde träsk är tekniken att kasta ett litet till mediumstort spinnerbait mot de tätaste vassbestånden och sedan ”burna”, vrålveva precis under ytan, hem betet rakt igenom gäddgömmorna. Metoden är oemotståndlig och huggen blir explosionsartade. Självklart lyfter man många smågäddor och abborrar men även en och annan, från träskets potential sett, ganska ok fisk. Min största gädda från Tingstäde träsk tog jag i somras under vidriga förhållanden där draggen endast blev ett drivankare i den obarmhärtigt starka vinden. Betet var ett litet Sf spinnerbait på dryga 20 gram som på tidikare beskrivet sätt tokvevades genom vassen. Gäddan vägde 6,5 kilo vilket som sagt får anses vara helt ok för detta vatten.

    Skräpbild på 6,5:an. Stormen tvingar mig att hålla i telefonen då fotot ska tas.
    Om ni tillbringar ett par sommarveckor på Gotland så kan jag rekommendera att bryta strandtristessen med lite actionfiske i Tingstäde träsk.
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X