Emmas fiskeblogg: Frustrerande monsterfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Frustrerande monsterfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Emmas fiskeblogg: Frustrerande monsterfiske.

    Det har gått ett helt år sedan jag & min man var i Thailand (Maeklongfloden) och fiskade efter stora søtvattensrockor. Jag lyckades då landa ett monster på 100 kg, men det ær definitivt ingen jætte om man tittar på vad Atle fångade året innan; en riktig jætte på 275 kg!

    Maeklong floden ær totalt smockfull av stora rockor, och det ær bara en guidefirma som har rættigheterna att fiska efter dom; Fishsiam.com.
    Før att satsa lite extra iår bokade vi in oss på 3 dagars fiske, det blir ju bara halvdagar eftersom ma ær beroende utav tidvatten osv.


    Førsta dagen børjade kanon! Vi hann næstan inte æta frukost innan bojarna susade fram och tillbaka i floden.
    Atle landade dagens førsta på omrking 80-90 kg. Vilken start!
    Så var det min tur att spænna på fightingselen. Med min taniga kropp ær det bara att ta det lugnt, jag får inte gjort så mycket mera! Men nær jag verkligen skulle ta i och pressa fisken upp av botten, hænder det som inte får hænda... Tafsen ryker?! Jag blir helt førvånad, hur kan en 1,3 mm fluorcarbon bara ryka på det sættet?


    Lite småsur sitter jag och ser på nær Atle ar næsta fisk; En riktigt fin på runt 90kg. Det ær fantastiskt maffiga fiskar som kan ta andan och mjølksyra utv vem som helst!


    Så vænder tidvattnet och man kan lika gærna sæga att fisket før idag ær øver. Jag bestæmmer mig før att dag nr 2 kommer att ge landad fisk!

    Dag nr 2 startar vældigt trøgt, vi sitter mest och glor på bojarna medans vi æter chips.
    Det går många timmar innan førsta bojen sticker ivæg, och den sticer ivæg rejælt! Det rør sig om en riktigt stor fisk...
    Jag ær riktigt på hugget och envisas med att jag ska ta mig an dom riktigt stora monstrena; Trots att jag bara precis klarar en på 100kg...

    Jag får kontakt med jætten och kænner næstan med en gång att detta funkar bara inte! Arm och benmusklerna klappar ihop med det samma och min kropp blir totalt misshandlad av den vilda fisken.
    Jag gør det enda rætta och ger øver alltihop till Atle, det hade vart fysiskt omøjligt.. .
    Atle kænner med en gång att detta ær fisken han væntat på; en øver 2meter bred! Också han får bekænna færg.
    Men så blir allt slackt i en riktig smæll.... Vi vevar fort upp och ser at krokn faktiskt har gått av???!!!
    Trots att vi gett guiderna splitternya Mustad cirkelkrokar, blir det anvændt helt fel krok av helt fel kvalite!


    Medans vi fightat denna fisken har vi en till fisk i kø. Denna ær min!
    Jag kænner med en gång att detta ær ett nytt pers, men såppass "liten" att jag klarar av den. Men jag måste sætta till allt jag har... Det ær en riktigt kamp och jag tar i allt jag har. Men så hænder det hær djævulskapet igen... Kroken rætas ut?! Också denna var utan ordentliga krokar!!
    Nu ær vi båda två riktigt irriterade och frustrerade.

    Vi lægger allt vårt hopp på dag nr 3; sista dagen.
    Idag ær det en ny plats som ska testas, men det børjar segt. Jag drillar upp en riktig bebis rocka, så blir det tyst.
    Men æntligen ær det tecken på stor fisk!
    Det ær min tur och jag ær riktigt taggad... Men fisken i linænden ær ett monster, ett sånt dær 250-300 kgs monster! Detta blir nog ganska imøjligt, men i och med att den ær så lugn så envisas jag med att prova tills kroppen ger upp.
    Rockan har lagt sig på botten, och den visar klart pch tydligt att dær ska den ligga!
    Jag pressar i omgångar så att det svider och brænner i varenda muskel, men fisken rør inte en fena.
    På hænderna børjar det komma fram blåsor och kramper børjar sprida sig i benen...
    Efter en timma fattar jag att jag klarar inte att rubba den, det ær som om en myra skulle lyfta en bil...!
    Atle tar øver och konstaterar att detta ær drøm-rockan!

    Efter allt djævulskap med krokarna tar han det ganska lugnt, denna ska upp! Sista chansen!

    Men efter ytterligare en timma, (ursækta språket) hænder det ta mig faen igen!!
    Men denna gången ær kroken hel, men helt fel krok har blivit anvænd?! En alltfør liten J-krok, sitter den lite konstigt i munnen ær det ju kørt...

    Så dessa dagar i Maeklong floden kan jag summera som otroligt frustrerande!
    Nær det gæller fiske som det hær, med en enorm press på utrustningen gæller det att smådetaljerna ær 200% på topp! Det kvittar om man har det bæsta spøet eller rullen; Ær inte detaljer på plats kan man bara skita i det.
    Imorgon blir vi førhoppningsvis på lite bættre humør; Då skal vi på helt tokigt fiske i IT monster lake!
    Då anvænder jag mina egna krokar....


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X