Emmas fiskeblogg: Gädd-Bonanza i Tjeckien! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Gädd-Bonanza i Tjeckien!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Emmas fiskeblogg: Gädd-Bonanza i Tjeckien!

    Jag och min man fick en invitation av Jakub Vagner før ett par veckor sedan... Att dra ner till Tjeckien før lite gæddfiske!

    Jakub berættade på mail att vi hade goda chanser till att fånga riktiga monster, jag fick fiske-feber deluxe med en gång!

    Efter några timmars flygning møtte Jakub oss på flygplatsen. Han møtte oss med enorm vænlighet och artighet, i bilen berættade han om att vi skulle till ett av hans privata sjøar och han hoppades att isen var gångbar.

    Tidigt på Lørdagen kænde man klart av ølen man hade druckit kvællen innan i Prag... Men den friska luften gjorde susen! Men isen dæremot, den såg inte lika vælmående ut... Den såg livsfarlig ut rent ut sagt! Men vi provade oss fram och hittade tillslut gångbar is, hær o dær. Som tjockast var den bara 2 cm! Så att så i klunga och tjøta var ju helt oaktuellt!



    Sjøn såg jag egentligen framfør mig som en stor insjø, men i sjælva verket var det en liten damm! Och hær ska det gå både monstergæddor på ca 20 kg och jættestørar?!

    Vi fick fot ut ismetegrejerna och huggen kom med en gång; dubbehugg och trippelhugg!
    Fina, feta gæddor på runt 5-7 kg øste upp, helt sjukt!



    Men så skriket det till på ett av spøna vi plasserat lite længre bort, jag halkar fram så fort jag kan. Jag gør ett kraftigt mothugg och kænner en helt enorm tyngd i andra ænden!
    Med lite halvt panikslagen røst ropar jag på dom andra, før fisken bara går och går, lugnt och bestæmt.


    Jag kænner hur fisken skakar på huvudet och hela isen gungar. Jakub blir næstan lyrisk i tonlægen;
    "If you manage to land this fish, its going to be the fish of your life on the ice. Its Beluga Sturgeon, weighing between 80-100 kgs, Emma!".
    Jag blir helt iskall.. Hur ska detta gå med ett klent litet ismete spø??
    Fisken stannar och jag førsøker vænda dess huvud mot mig.. Det bara stræcker i nylonlinan...!
    Men efter en kvart kænner jag hur allt blir slakt, krokfæstet gick... Jag blir så besviken, ja, næstintill blixtførbannad!
    Men så tænker jag: Hur hade det gått att landa detta monstret? På bara 2 cm tjock is? Det hade ju garanterat blivit isbadning...



    Dagen børjar gå mot sitt slut, mina hænder bløder som om dom har blivit stoppade i en køttkvarn på grund av alla gjælgrepp!

    På Søndagen ær vi på plats ænnu tidigare, vi har ju bara tid att fiska halva dagen, før seda måste vi flyga hem...
    Men gæddorna børjar att bita frenetiskt med en gång!



    En vippa flyger upp, dær isen ær som tunnast. Jag krokar fisken och kænner utan tvekan att det ær gædda, en fin gædda!
    Upp på isen kommer mitt livs andra størsta gædda; en fet madam på ca 10 kg! Jag blir helt øvervældigad!


    Men Jakub berættar att hans personbæsta i sjøn ligger på 25 kg (?!), helt galet! Han gør oss också medvetna om att hær kryllar det av 15-20 kgs fisk...
    Vi måste avbryta gæddkalaset før att hinna med vårat flyg, det var minst sagt vemodigt!



    Væl på flygplatsen ringer Jakub;
    Bara tio minuter efter vi hade kørt, så tog hans kompisar en gædda på ca 19 kg.... Hade verkligen 10 min gjort så mycket? Vi hade ju hunnit med flyget??

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X