Andreas Holmström: Jiggnytt 2013 | Orka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andreas Holmström: Jiggnytt 2013 | Orka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andreas Holmström: Jiggnytt 2013 | Orka

Då har turen kommit till jiggtillverkaren Orka som har sitt säte i Serbien. Det här märket fiskade jag en hel del med förra säsongen och jag är riktigt nöjd.
    Hade även äran att få träffa Jovica som är grundare till företaget. Det var i Sibbofjärden dit jag blev medbjuden av Ribatex. Orka's katalog finns även den online.

Något som kom i slutet av säsongen 2012 var deras kjolar. Nämner dem eftersom de först i år kommer finnas från början av säsongen. Jag hann testa lite olika variationer på användning med dem med lyckat resultat. Med en ryckig hemtagning så slår kjolen ut kring jiggen och jag vill tro att den extra rörelsen kan vara skillnaden vissa dagar mellan hugg eller inte. Första dagen jag testade dem var det verkligen så då bara jag fick fisk de första timmarna.

Men nu till årets stora nyhet. Gegule! En jigg som inte är lik någon annan. Den har en annorlunda shadtail och en ficka där kroken kan gömmas för att fiska betet i växtlighet utan att fastna. Det går även att lägga till en stingerkrok i jiggen eller utanpå. Gången på jiggen är riktigt fint vaggande fram och tillbaka av tailen så man själv vill nafsa tag i den.

Gegule kommer i 6 olika storlekar:
    30mm 0,35gram
    50mm 1,5gram
    70mm 4gram
    90mm 9gram
    100mm 12 gram
    130mm 26,5gram
    Detaljrikedomen är stor på betet och det kommer i väldigt många färgkombinationer.
    Jag fick några stycken redan förra året av Jovica, och Nicklas fick en av dem av mig under en fisketur. Redan vid premiärfisket så fick vi se att den fungerade som den skulle. Nicklas lurade upp en fin gädda kring 5kg och jag hade en del mindre madamer på jakt efter jiggen i växtligheten.
    Bilden ovan kommer från Orkas Facebook-sida där även en hel del fler fångster finns att beskåda.

Har hört lite rykten om att det kommer komma lite fler nyheter från Orka det här året men de ber jag om att få återkomma kring. Ser själv fram emot att få se vad det kan vara för något spännande.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar