Fly for Art: Helgens jakt på Em - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fly for Art: Helgens jakt på Em

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fly for Art: Helgens jakt på Em

    Nu så kommer resten utav uppföljningen! De har verkligen varit full fart från morgon till kväll! Inte haft en chans att få tid att skriva lite. Just nu sitter jag hemma med en djupt sovande hund bredvid mig. Det har verkligen varit en fantastiskt härlig och kul helg! Många skratt och härliga jaktdagar fast det var ett hemskt väder första dagen.

    Våran fina kronhjort som har lyckats ta sig in i hägnet och valt att stanna kvar. Evert som jag döpt honom till gick in i hägnet för ca 1½ år sedan och har sedan blivit kvar. Han verkar trivas rätt bra med sin nya “vänner”. Ser rätt festligt ut när “lille” Evert står ensam bland alla små dovisar..
    Vi var ca 18 jägare med hundförare första dagen. Fick ett sent återbud från två vänner från Halmstad som inte vågade trotsa ovädret på lördagsmorgonen. Väldigt synd men hoppas på de kan komma nästa år istället.
    Efter första såten på lördagen begav vi oss över på Åserum och jagade av två såtar.
    Andra såten var väldigt blött och kallt, de regnade, snöade och blåste. Hundarna jobbade på så gott de kunde, men djuren tryckte rätt hårt och ville inte riktigt komma fram och var svårt att få ut dem. Sågs en del djur men inte skjutbart.
    När andra såten var klar blev det lite fika och gubbarna hade snöbollskrig och gjorde snö änglar.. Ja alltså inte vi unga, vi uppförde oss väl men de äldre kände sig väldigt unga för stunden och levde ut lite energi….
    Tredje och sista såten för dagen valde jag att gå med en utav hundförarna som gick med sina två wachtlar. var betydligt mer roligare! Jag tycker att det är hemskt kul att gå med hund än att sitta på pass. man upplever både jakten och naturen på ett fantastiskt sätt och se samarbetet mellan en hundförare och sina hundar är underbart!
    Hundarna jobbade på bra, sökte av av fick upptag. Ett dov stöttes ut av hundarna, men antagligen hann det se oss för det gjorde en stor sväng och fick ingen möjlighet att skjuta.
    Efter en kort stund därpå hördes ljudet utav ett skott, både jag och Peter njöt av ljudet. Det visade sig att Jean de Gant hade fått skjuta en ensam hind som kom springandes på hans pass. Ett snyggt halsskott sköt han.
    Lajkan Erik drev fram hjorten och gjorde ett bra jobb!
    Det dröjde inte länge förens Peters två wachtlar drev på nytt och jag fick åter igen lyssna till wachtel drev. Något av det bästa jag vet, är man uppväxt med wachtlar så är man!
    Fick lite beröm för min kondition, och jag som tyckte den var urkass, haha!
    När vi kom hem statte jag i gång bastun för gästerna och tog ut mina hundar på en promenad.
    Sen var det fullt ös inför middagen, far och farbror jobbade hårt med en riktigt god gryta!

    Gubbarna höll låda i köket…. och farbror GW visar upp den charmiga sidan framför kameran

    Morbror, Alina och självklart Morfar!… Pappa demonstrerar hur man slår ut tänder på svärföräldrar som är jobbiga för Hammarström….
    Mycket skratt och hyss på kvällen, inte fullt så sent men tillräkligt. Glad och härlig stämning och väldigt god mat.

    Rackartyg var det gott om och det ena var att de väckte stackars Magnus (styvfar), mitt i natten i förda jaktkläder och lurade honom att jakten hade börjat och han försovit sig… Magnus fattade vinken men kom ner välklädd med bil´nycklarna..

    Söndagens jakt så blev det att vi jagade av en stor såt. Följde med Peter och hans wachtlar igen. Hundarna jobbade ihärdigt och drev vilt så det stod härliga till. Wachtlarna hann knappt avsluta ett drev innan de körde upp nästa djur. Vi kom aldrig till skottläge men mycket djur i farten var det.
    Lajkan Erik drev åter igen en dovhjort förbi Jean som fick äran att skjuta för hunden igen. Ytterligare ett halsskott och denna gången var det en spetshjort.
    Jean blev jaktkung båda dagarna och en värdigare jaktkung är svårt att hitta.
    De andra hundarna under helgen jobbade också på väldigt bra. Lite dramatiskt första dagen när en utav de andra lajkorna drev en älg väldigt långt. Men åter fans strax utanför markerna efter jakten på väg hem.

    Lysa och Business ute i skogen, ursäkta den fantastiska bildkvalitén… Min mobil ville inte samarbete riktigt…
    Jean gav oss på lördagen en ordentlig lektion i hur man flår och hur man tar till vara på så mycket som möjligt utav köttet. Otroligt lärorikt och väldigt kul!

    Tack alla för en härlig jakthelg!
    ( fattas på bilden gör Alina, Stig och Lasse)
    Fler bilder kommer att uppdateras när jag får de skickade till mig!
    Ciao Ems



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X