tintin_jkpg: När allt känns rätt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tintin_jkpg: När allt känns rätt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tintin_jkpg: När allt känns rätt

*
    Jag fick en flashback till en fiskekväll för två år sedan. Då jag och Magnus kom ner till
    vår fiskeplats och kunde konstatera att kylan som föregick fisketuren hade lagt ett stadigt
    istäcke över sträckan där vi skulle fiska. Som de flesta nog kommer ihåg så var inte
    2010 en vidare varm vinter köldknäppar på -20' och även ännu kallare här i Småland.
    Fiskare som vi är så förlorade vi vettet när fiskesuget blev för stort och då är det ingen
    idé att försöka vara tuff och stå emot suget efter en fisketur.
    Många har försökt men få har lyckats!
    *
    Men tillbaks till den där kvällen, kalendern visade 30e November 2010 och vargavintern
    hade slagit till så det bokstavligt knakade på sjöarna när isen bredde ut sig. Snön låg
    tjock och ingen smart människa gav sig ut i denna kyla. Vi hade åkt några mil söderut
    och kände verkligen inte för att vända hem utan att ha fiskat så vi fortsatte till ett område
    där vi misstänkte att det var mycket mer strömt och isen inte kunde få fäste.
    *
    Väl framme såg vi med glädje att det var öppet vatten och då var lyckan total.
    Det tog inte lång tid innan vi satt i var sin stol och väntade på att få höra den där
    ålbjällran som vi satt i toppen på spöet. Det är en fin känsla det där. *pling pling*
    *

*
    Där satt vi i lugnan ro och drack vårt varma kaffe när vi bredvid oss såg ett par lysande ögon bland
    några stenar. Upp tittade någon svart liten gestalt, från vad som liknade öppningen till en grotta!
    Vi tittade på varandra samtidigt och det tog några sekunder för oss att se vad det var för någonting.
    *

*
    Där i öppningen till sin grotta stod en Mink och tittade undrande på oss, som om den frågade sig själv
    vad dessa två dårar gjorde ute i den här kylan. Den försvann in i grottan en sekund innan den stack ut
    huvudet igen. Jag vill tro att Minken hette Yngve så det får bli hans namn tills någon bevisar motsatsen.
    Väl utanför sin grotta kunde Yngve konstatera att han inte inbillat sig och att:
    -Japp dårarna satt kvar
    *
    Ja vad gör man, hungrig och med en oemotståndlig doft av död mört kryper in i ens näsborrar?
    Sakta och försiktigt tog Yngve några steg ut i snön men kom kanske på att han glömt halsduken,
    snabb som blixten försvann han in igen. Nu hade nog Yngve tagit sig en stänkare och byggt upp
    lite mer mod, han skuttade ut någon meter och stannade. Sedan tog han några modiga steg till och
    nu var han nästan i räckhåll till påsen med läckerheterna.
    *

*
    Yngve stack in huvudet i systemetpåsen och roffade åt sig en mumsig mörthalva som låg skild från de
    andra, Magnus hade skurit den i två bitar och använde ena halvan som bete. på Lake-kroken. Nu hade
    supen nog börjat verka fullt ut för Yngve var modigare än han någonsin varit i sitt liv. Här skulle det bli
    ett ordentligt julbord för Yngve!
    *

*
    Yngve är den där killen som gillar att mysa och gosa och fanns det ingen pälsbeklädd donna i hans
    grotta så fick det bli dessa två dårar, de bjuder ju i alla fall på mat.
    Yngve fattade extra tycke för Magnus och han lät sig inte stoppas.
    *

*

-Hej på dig, får man sitta i ditt knä?
    *

*
    Yngve blev till slut mätt och belåten och det var dags för mig och Magnus att åka hem så vi sa hej då,
    packade prylarna i bilen och sladdade hem igen. Yngve följde oss till bilen och jag undrar om jag inte
    såg honom vinka när vi rullade iväg.
    *
    Ett trevligt möte var det måste jag säga. Fisken uteblev men kvällen var ändå fulländad.
    *
    Och så tillbaks till nutid.
    Jag och Magnus var och fiskade Lake den 13e och vi var iväg en sväng igår med.
    Den 13e fångade Magnus en fin Lake på 2680 gram.
    *

*
    Men hör och häpna! Igår fångade jag en lite tjockare Lake och vid närmare granskning kan man se
    att fläckarna som alla är olika på varje Lake, var identiska. Jag hade fångat samma Lake som Magnus
    fångat några veckor tidigare.
    *

*
    Skillnaden var att den hade byggt på sig en del och hade en riktigt tjock mage. Sedan sist hade den
    gått upp 200 gram och vägde 2880 gram. Det är alltid skoj att fånga samma fisk och se att den mår väl.
    Med nordanvinden som var igår blev det väldigt kallt till slut och det var inte så värst mycket aktivitet
    så vi åkte hem runt nio. Men det lär bli fler turer ut och fiska Lake innan denna vintern töar bort.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 841 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 325 visningar