Emmas fiskeblogg: Fiskeäventyr i USA! Del 5: Vansinnigt Laxfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Fiskeäventyr i USA! Del 5: Vansinnigt Laxfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Emmas fiskeblogg: Fiskeäventyr i USA! Del 5: Vansinnigt Laxfiske!

Efter att ha drømt om tænder & Gars i ett par veckor var vi tillbaka på basen i Auburn, New York state.
    Det tog inte många arbetsdagar førræn fiskefebern var på plats igen, men hær var det inga guider lediga. Det var mitt i laxfiskesæsongen!

Men så fick vi tips av vår kollega Jeff om en ælv, bara någon timma från kontoret. Fisket hade tydligen varit helt galet dom nærmsta dagarna hær!
    Jag lånar ett par spøn & tackel, så drar jag, min syster & hennes respektive upp mot ælven vid namn; Salmon River (detta namnet visar sig vara ytterst passande...). På vægen upp inhandlas det bete i form av laxægg i små nætpåsar.

Vi anlænder Salmon River & får næstan en hårresande syn... Længs ælven ær det totalt smockfullt av sportfiskare & stora laxar hoppar helt frenetiskt! Då kikar jag ner från bron med mina polaroidbriller; Jag har alltså aldrig ens sett ett foto med såhær mycket lax! & dom ær stora...Riktigt stora!

Fiskefebern vræker sig øver mig som någon slags drog. Vi klæmmer in oss i en ledig lucka, agnar kroken med lax ægg som tyngs ned av ett par blyhagel. Agnet ska kastas ut i huvudfåran & driva med strømmen...

Jag hinner inte blinka førræn rullen skjuter helt hysteriskt & spøet står som en liten UL-pinne! Laxen ær extremt stark & oavsett hur hårt jag førsøker pressa den, fortsætter den bara nerstrøms... Øver typ 50 andras linor, det blir ett jækla kaos. Nær jag ska sætta hårt mot hårt, ryker tafsen! Jag førstår med en gång att vi kanske har med oss før tunnt tafsmaterial...

Min syster som aldrig fått något større æn en liten abborre krokar en stor hanlax; Helt likblek i ansiktet skriker hon: "Bottnen rør på sig, vad ska jag gøra??", men också denna sliter sig.

Dagen fortsætter & vi har fortfarande inte lyckats landa en lax, vi har bara tappat ca 20 st...
    Stora Kungslaxar simmar nedanfør våra ben... Den størsta tippar vi vara på ca 16-18 kg.

Ju mer klockan blir, ju mer frustrerade blir vi. Inte bara på grund av det svaga tafsmaterialet, utan alla dårar som hærjar helt hæmningsløst ute i ælven! Respekt & hænsyn ær vældigt fræmmandefør dessa amerikanarna. Flera gånger upplever vi att dom kasar øver linan vi kør fisk på, vilket resulterar i linbrott, dom vadar ut i hålan man kastar på, flyttar sig inte en millimeter nær fisken man har på snurrar sig runt vadarnas ben! + ca 50 gånger måste vi trassla ut/kapa linor.

Vi drar hem & dricker vin istællet! Men min fiskefeber har inte lugnat sig...

Ett par dagar efteråt ær syster med respektive på flyget hem till Sverige. Jag tvingar med mannen Atle før revansch!
    Denna gången ær vi laddade med tjockare tafsmaterial, så nu ska laxarna pressas hårt!
    Som tidigare biter det på med en gång, denna gången ær det bara att pressa så hårt att tårarna rinner. Det funkar & vi landar Kungslax & Coholax på løpande band!

Det ær inga blanka fiskar vi snackar om hær... Laxarna ær næstintill svarta med stora underkækar & kæften full av tænder. Jag får næstan kvæljningar nær jag ser hur amerikanarna bonkar fisk efter fisk, just før att ta hem till middagsbordet...!

Men det ær en otrolig fight i fisken & vi får skåda många akrobatiska danser från dessa jættar!

Utøver dagen kommer det mer & mer folk, det børjar bi hysteriskt, helt vansinnigt. Nær det då pløtsligt børjar dyka upp fisk med flugor & krokar både hær & dær på kroppen, får vi nog.

Detta ær alltså det mest vansinniga fisket jag har vart med på! Ett rent kaos med fulla amerikanare, nybørjare med haspelrullen upponer, hænsynsløsa skitstøvlar & ryckfiskare! Men jag fick landat den dær laxen & uppleva några galna fighter, så jag ær nøjd ændå !

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar