MeanMachine: Ålen rockar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Ålen rockar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Ålen rockar!

För att inte Karro ska behöva vakna av väckarklockan (eller för att stora förhoppningar om gammelgäddan har gjort sömnen orolig) så vaknar jag 05:12, 3 minuter innan klockan ska ringa. Bilen är packad med fiskegrejjer och båt, så det är bara att kasta i sig några stekta ägg, en kopp nybryggt kaffe och läsa igenom Plöjboy (SN) lite snabbt, innan jag brummar iväg ner till mört-tunnan för att fylla beteshinken med gädd-mat. Tanken idag var att Stefan och jag skulle testa på lite flötestrolling på nya grundflaket jag hittade häromdagen. Detta för att inventera gäddbeståndet och få ett hum om var man kunde tänkas hitta fisken här. Trailar i båten i kolmörker och glider ut från kanten för att pyssla lite med prylarna. Börjar flötmeta lite runt rampen bara för att vänta in Stefan som hade barnlämning idag, och skulle åka egen bil. Stefan dyker upp så småningom och vi metar av en djupkant på vägen ut till flaket, utan nån kontakt.

Väl inne på grundområdet börjar vi sicksacka runt i vida svängar för att se vad som bjuds. Nån timme går och vi börjar undra om vi gör nått fel när ekolodet indikerar ett gräsbälte, där min mört attackeras VÅLDSAMT och dagens första firre är kirrad. Det är en gädda i 3 kilosklassen. Vi glider vidare utanför gräskanten och Stefans mört får bita i gräset, bara ett par meter från där min gädda stod. Vi glider på och har ett varsitt hugg till i samma område som missas innan vi snabbt bestämmer oss för att gå över till spinn och fiska av området ordentligt. Detta visar sig vara ett lyckokast då området verkar innehålla KOPIÖSA mängder gädda just idag.

Tror vi ankrar på 5-6 olika ställen och plockar totalt 25 gäddor och har lika många till som missar huggen eller följer efter till båten utan att hinna hugga. Och detta bara på ett område på 80x40 meter ungefär. Så runt 50 kontakter med gäddor får ju ses som ett rätt ok fiske. ;-) Dom flest fiskarna låg på 3-4 kg med 3 toppar på 5,6 - 5,7 -6,2. Helt tokiga varenda en, trots 4,5° i vattnet.

Dagens vinnande bete? ÅLEN givetvis! Jag körde bara med ål medans Stefan började med McMio tailar. Jag suger upp den ena gäddan efter den andra innan han till slut ber om att få testa en ål. Det tar inte många kast innan det suger till även för honom, och efter en handfull hugg så verkar även Stefan rätt imponerad av ålarnas effektivitet. Han lade på stående fot in en beställning på 4 ålar så fort jag hittar på dom. Jag hade ös på lila ål, Stefan gick över till en brun (för att den lila inte gick som den skulle) som funkade även den (5,7kg största på brun) och på kvällen när det började mörkna och gäddorna verkade missa mina ålar titt som tätt, så skickade jag på en gul/grön tiger ål som gav mig mina 2 största gäddor. ALLA 5 gäddor jag tog på tigern hade slukat ålen helt. Det var bara ett beteslås som stack ut ur mungipan på dom. Helt sjukt!

Den största på 6,2kg krokade jag av och skulle dra ut ålen ur munnen, men fick inte ut den. Det visade sig att den SVALT hela svansen på den redan, så jag fick dra ut den ur magen på gäddan. Tyvärr har jag inga bilder på mina 2 största då jag redan hunnit lämna av Stefan som skulle till en innebandyturnering med sonen.

Testade även ett par kast med den stora ålen (40cm) och fick ett sånt kanonhugg så jag var på vippen att tappa spöet i sjön. En 3 kilos hade gjort en karateattack och fick smaka nätet, så nu vet jag att även den funkar. Tyvärr är den jobbigare att fiska med då den väger bly, men den kommer testas mer. Var så säker.

Chattade sen lite med Kjelle Adams, en gammal storfiskare och beteslackare från Järna (jo Kjelle, jag vet att du inte snidar dina beten själv. Franke har skvallrat! ;-) på nätet igår och vi diskuterade lite olika riggningar av ålen. Det kröp fram att han också gillar ålarna och att han redan genomfört det jag hade lite i tankarna, nämligen att rigga ålen utan blyhuvud, utan med vanlig enkelkrok, för att kunna fiska den långsammare och i bästa fall med vevstopp. Så det blir nästa projekt. Tänk att kunna göra detta redan suveräna bete ÄNNU effektivare? Går det att ens få det bättre? Vi får se. Eventuellt kommer en fin chans nu i veckan att få testa lite olika riggar. Vi får se.

Fiskepolaren Andreas åkte till samma fläck på söndagen och hade ett lika kul fiske. Denna gång lyckades dom lura en riktig krokodil på 9,2kg vilket var ett fint kvitto på att platsen håller större fisk, som jag misstänkte. Snart är det min tur för en stor. Jag känner det på mig....

Bilder kommer senare.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 267 visningar