Dagens inlägg är inte för att skryta med en karp eller på något vis visa upp mig, utan endast för att visa hur du bör drilla dina vinterkarpar.
Jag passar på att ta av de bilder, som Mangotsson tog under en drillning och det är lättare att se dagens innehåll via bilder och text, än att försöka beskriva detta.
Jag ska passar på att tackar för bilderna, nästa gång kanske det är jag bakom kameran (hoppas inte det! :-)
Först lite om förhållanden på platsen, innan vi börjar. Viken är grund, med döda näckrosor, natebälten, massor av nerfallna träd i kanterna, grenar och gamla nerblåsta tallkronor och framför mig, har jag 7 fina stubbar, som sticker upp ca 40 cm från bottnen. Heaven or Hell? Jag trivs här!
Låt oss slå fast en gång för alla, vinterfiske efter karp är inte en massa fisk på mattan i en strid ström, utan det krävs en hel del för att lyckas och för att lyckas jämt.Jag passar på att ta av de bilder, som Mangotsson tog under en drillning och det är lättare att se dagens innehåll via bilder och text, än att försöka beskriva detta.
Jag ska passar på att tackar för bilderna, nästa gång kanske det är jag bakom kameran (hoppas inte det! :-)
Först lite om förhållanden på platsen, innan vi börjar. Viken är grund, med döda näckrosor, natebälten, massor av nerfallna träd i kanterna, grenar och gamla nerblåsta tallkronor och framför mig, har jag 7 fina stubbar, som sticker upp ca 40 cm från bottnen. Heaven or Hell? Jag trivs här!
Små beten och små krokar, fina små presentationer med godis i sticks eller bags. Fiske i rätt område, var karpen befinner sig och framför allt, fiska på rätt spots.
Ut över detta har vi väder, vind luft - och vattentemperatur, allt måste klaffa och man får verkligen jobba hårt ibland. Lite som en tävlingsmetare, får han inte snabbt fisk, så provar han något nytt, tills han lyckas. Samma visa med mäskningen, lite och ofta, man bygger upp platsen man fiskar på.
Dina takes kan vara allt från en One - toner till 1 - 4 bleeps, eller som denna karp, som drog upp min hangers till spöklingan och stannade. Den visste direkt vad den hade råkat ut för och stannade för att använda blyets tyngd, för att bli av med kroken.
Jag fiskar med krok storlekar i 8 och 10, men ibland även storlek 12 om det behövs! Dessa krokar är starka för sin storlek, men de klara inte världens krokning på korta avstånd.
När du får ett take, så lyft bara upp spöet, ditt bly har redan gjord jobbet åt dig! Vi kan ta det hela som det sker därute i verkligheten.
1. Karpen tar ditt bete, inser att något är fel och spottar fast kroken om du har rätt rigg.
2. Karpen spottar eller skakar sig febrilskt, men kroken släpper inte taget.
3. Karpen kan nu stå stilla och försöka att bli av med kroken och du får enstaka bleeps.
4. Karpen får panik och sticker iväg från det otrevliga och du får en bra indikation på ditt larm.
Blyet tar över och sen din strama spole eller baitrunner och sen kommer du och spöet in i bilden och resten kan du vid detta läge.
Upp med spöet och få kontroll, så fort som möjligt, kolla din lina, vart den går ner i vattnet och vart fisken är på väg. Bry dig inte om spöet, det håller!
Få bra kontakt med fisken och håll spöet högt hela tiden under drillningen. Kontrollera din broms, så du kan ge lina, om karpen skulle börja att rusa.
Jag drillar alla mina vinterkarpar med lös broms, spöet högt och använder alltid spö med mjuka toppar, i detta fallet är det Greys X - Flite + 12 fot och 3 lb testkurva.
Bäst är om ditt bly släpper från leadclipset, men det sker inte alltid, känner du att karpen går in i ruttna växter, så håll bara spöet högt och låt karpen jobba mot spötoppen hela tiden, lägg aldrig sidopress i detta läge med små krok.
Du kan gå ner på det mesta, jag har just nu en fluorocarbonlina i 0,28 mm, 10:ans Korda Kurv Shank och 100 gram bly, som inte släppte i näckrosbladen eller i några av natebuskarna.
När du får karpen nära land, så börjar de ofta att sparka lite extra och det är i detta skede, så många fiskar tappas. Man vill ha fisken i håven så fort som möjligt och det kan - och vill kosta dig fisk, så ta det väldigt lugnt!
Här har karpen flera gånger passerad mina back - leads och försökt att plocka upp alla mina linor, det är ett vanligt beteende och jag hade en karp i helgen, som försökte att simma under spötopparna, så se upp!
Pressa aldrig upp en karp i ytan, låt den gå precis under ytan. Börjar de att vältra sig som denna, så kan blyets tyngd, skaka loss kroken och karpen är borta.
Nu sitter det nog en och annan läsare av detta och ställer sig frågan: Hur kan man använda back - leads med 7 stubbar framför sig?
Jag är verken dum eller blind och jag spelar aldrig Jeopardy med fiskens hälsa, jag vet på millimetern, vart dessa stubbar finns och placerar mina back - leads därefter och jag håller fisken högt i vattnet fram till håven.
Så här ska du göra i det mest kritiska momentet av en drillning, ta det lugnt, håll fisken högt i vattnet och ha spöet rakt upp med en lös broms och endast pekfingret mot spolen.
Skulle karpen här få panik och göra en rusning, så låt den göra det! Ta bort fingret från spolen, men ha spöet högt hela tiden, så klara det sig.
Sänk ner din håv och gör ett nytt försök till håvning, stressa inte, ta det lugnt och leda fisken in mot håven. Detta kan ibland kännas som en evighet, men låt detta moment ta sin tid, du har kanske suttit i två dagar och väntat på detta och det vill du inte sabba på en sekunds misstag eller hur?
Nice and easy, leda in fisken över håven och lyft upp i håven och när hela fisken är över håven, lyfter du upp håven och sedan drar du håven mot dig och fisken är din.
Ta tag framme vid håvens spridarblock och se till att alla fenor ligger in mot fiskens kropp, ta sedan tag i håvnätets framkant (min högre hand med spöet) och lyft försiktigt upp håven och bär fisken mot din matta.
Se upp med grenar och träd, som finns bredvid eller ovan för dig, här knäcks, så många spötoppar och det är fullständigt onödigt, om du bara har lite koll på läget.
Kolla vart din krok sitter, så den inte sitter i karpens mun och samtidigt har fastnat i håvnätet, då river du sönder karpens mun, när du lyfter. Är allt okay, så lyfter du och håller fisken högt över marken och bär den till din matta för avkrokning
TKolla först så inte din leadcore, tubing och rigg ligger runt fisken, ta bort kroken, spola rent fisken och kolla efter eventuella skadar, som du får reparera med antiseptiskt medel. Skulle fisken vilja sprattla, så håller du bara en blöt hand eller säck över ögonen, så lugnar den ner sig.
Lägg eller ställ undan spöet, du kan inte drömma om, hur många spön som varje år, trampas sönder just i detta ögonblick av antingen fångstmannen eller den nyfikne kompisen.
Ha allt klart med kamera mm, så det går snabbt att ta dina bilder, är det minusgrader, så säcka fisken ett par minuter eller täck den med en genomdränkt säck och häll vatten över fisken hela tiden!
Lyft försiktigt upp fisken och ha koll på fisken, ta bort klockan eller smycken, som kan skada fisken, om den sprattlar och håll fisken nära kroppen under tiden, du håller upp den för kameramannen.
Om fisken börja sprattla, så rulla den in mot kroppen och lägg ner den försiktigt igen och lägg handen över fiskens ögon och gör ett nytt försök.
Man känner på de flesta fiskar, att de spänner sig innan de börjar sprattla och det kan du tala om för kameramannen och lägga ner fisken igen.
Kameramannen är den du ska lyssna på för att få bra foton, det är han, som dirigerar dig, det är han, som ser hur du ska vinkla, höja eller sänka fisken för bästa resultat. Lycka till med allt detta!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)