MeanMachine: Norrut på storgäddsjakt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Norrut på storgäddsjakt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Norrut på storgäddsjakt.

Idag var det dags för ett återbesök på Lasses storgädd-domäner i norr. Jag och Andreas hade försökt ordna ett gäddpass ihop under veckan, och efter lite snabba beslut bestämdes att vi 3 skulle köra ett seriöst fiske efter storgäddan. Bustrar, sliders och atomer lämnades hemma och hinken med stora tailar, gummibeten och spinnerbaits åkte in i skuffen.

Hämtade Andreas 4:45 vilket var "kriminellt tidigt" enligt honom själv. Resan upp gick som en dans, förutom att jag efter förra veckans Norrtäljefiske var helt inställd på att åka E18 mot Norrtälje. Lasse ringde en bit in på den vägen och frågade varför vi åkte där? Snabb omprogrammering av GPS:en ledde sen till en 4 mils slingrig resa på en 70 väg där man oftast bara kunde köra i 50. Vi väntade bara på att ett gäng lokala banjo-hillbillies skulle hoppa fram bakom nästa lagårdsvägg och köra en "sista färden" med oss stackars vilsekomna fisketokar. Till slut kom vi fram till rampen, bara minuten innan Lasse sladdar in med bil och båt i full fart.

Vi var snart ute på sjön och vi drar in en vik som tidvis håller grov gädda. Vi vispar runt våra grejjer här nån timme utan ett pet, så vi bestämmer oss snabbt för att bränna vidare till det tänkta området vi skulle nöta på. Efter att Lasse sist visat så stort förtroende för det nya SavageGear betet "RealEal" så hade även jag införskaffat mig ett par och tänkte ge dom ett seriöst försök denna dag. Framförallt då Lasse flera gånger sagt att den verkar attrahera framförallt större fiskar. Vi kommer knappt in i viken innan jag rivstartar med en 2 kilos, som inhalerat och försökt att skita ut ålen i ett enda andetag. Ålen blev godkänd direkt!

Så här ser ålen ut:
    Lasse kör även han ål, medan Andreas ville nöta med sina BB-tailar. Vi fiskar på bara drygt meterdjupt vatten och mycket växtlighet och hittar gädda fläckvis. Andreas och jag tar ett par fiskar mellan 2-4 kg medan Lasse har svårt att komma igång. Han har ett blommande ljumskbrock, som idag tydligen inte sköter sig som det ska, utan besvärar honom mer än han vill medge. Det knorras lite från och till bakifrån båten, och han är inte sitt vanliga spralliga positiva jag, vilket är helt förståeligt. Har nästan vevat in sin ål och ska bara justera elmotorn med fjärren medan han tittar åt andra hållet när både Andreas och jg i ögonvrån ser (och hör) en stor virvel bredvid båten. En fin gädda som vi uppskattar till dryga 5kg har kastat sig över Lasses ål. Krokningen blir ju inget vidare på ett sånt hugg och gäddan lyckas slå sig loss nära båten. Vi skrattar gott, och faktum är att Lasse senare på dagen lyckas göra en snudd på exakt kopia på samma sätt. Det garvades ännu mer då.

Men roligast fick vi allt när Andreas får ett KANON hugg (som inte fastnar) vid en vassrugge och spontant utbrister "SHIT I HELVETET!". Lasse garvar så brocket dansar tango och han skrattar och kvider om vartannat en bra stund efter. Diverse roliga förslag haglar och från och med denna tur så bor gäddan Shitihelvetet i denna vass. Vi funderar på om det kan finnas flera shitihelvetet gäddor i viken och vi glider runt ett par varv. På läsidan av en liten ö vid lite djupare vatten så plockar Andreas dagens största firre på en spygul stor jigg. En vacker krokodil på 6,2 får syna båten och kameran innan den får simma hem igen.
    Andreas rycker ifrån Lasse och mig och nitar det mesta som nappar på sina tailar. Både Lasse och jag skickar på varsin tail och tar ett par gäddor på dom. Jag testar en spinnerbait trots att tempen i vattnet snurrar runt 5 kalla grader, och har i första kastet ett hugg. 10 kast senare får jag en gädda på spinnaren och har återigen bevisat att den VISST funkar i kallt vatten. Runt en sten har jag först ewtt hugg på ålen. Gäddan kommer efter och bommar igen. Lasse kastar genast dit och har även han en attack från samma gädda som återigen misslyckas. Andreas står näst på tur och gäddan missar även hans krokar. Undrar om gäddan var blind eller tandlös?

Långa partier av viken visar sig vara helt gäddtom medan vi tar ytterligare ett par gäddor när vi återigen driftar över startkanten. Inga stora gäddor behagar att nappa här så med ett par timmar kvar av dagen beslutar vi oss för att åka en bit och glida in i en annan vik sista timmarna. Vi har plockat runt 22-23 fiskar härinne och Andreas står för merparten av dessa. ett par små, men annars väger dom flesta mellan knappt 2 upp till 4 kg. Välmatade, hungriga och kämpaglada trots det kalla vattnet.

Vi glider in på nya stället och nu är det plötsligt jag (och ålen) som tar över taktpinnen. Andreas tailar är inte ett skvatt intressanta längre och Lasses ål luktar förmodligen illa efter allt brock-knådande som han sen lyckats smeta ner ålen med. Jag plockar nån gädda då och då, men dom stora lyser tyvärr även här med sin frånvaro. Vi glider över en kant där Lasse förklarar för Andreas att det ofta kan stå större gösar här av nån konstig anledning. Knappt har han sagt det förrän Andreas för ett karatehugg på sin stora vita jigg han just nu fiskar med. En inspektion visar märken efter 2 huggtänder i jiggen, vilket bekräftar Lasses stämpling av göshaket. Misstänker att Andreas innerst inne i detta läge BITTERT ångrar att han inte tagit med sig nån lite mindre jigg, inbiten gösfantast som han är

Vi glider runt och tar nån 2-3 kilos här och där och Lasse får avsluta dagen med att åla upp sin största gädda på 4+kg inne vid en vasskant.
    Vi kan summera dagen med 32 gäddor och en 6,2:a i topp vilket inte är fy skam med tanke på det kalla vattnet och alla sega fiskerapporter runt om i landet som tydligt visat på en omfattande gädd-depression. Jag plockar 14 fiskar med fördelningen: ÅL-11st, TAIL-2st, SPINNARE-1st. Har idag även testat med nylon tafs i 1mm tjocklek då jag inte varit 100% nöjd med de hemgjorda titantafsar jag hittills kört med. Fick tips av en duktig fiskare som själv gått över till nylon av samma anledning som mig. Han hade ett par bra motiveringar. *Billigare! 1kr/meter nylon, 75kr/meter titan *På nylonen ser man när den blir sliten. Titan går bara av rätt som det är. Kan säga att efter 13 gäddor har jag inte ett enda märke på nylonen! Trots att bara tafsen stuckit ut ur mungipan flera gånger har den klarat testet.

En härlig dag med 2 underbara båtkamrater som pricken över i:et. Mycket humor varvat med seriös gädd-nötning är precis så jag vill ha det! Tack Lasse för att du orkar släpa mig land och rike runt i jakten på gammelgäddan. Har skitkul varje tur med dig, även om fisket ibland kan toka till sig totalt. Blir bara mer taggad för varje tur vi gör och känner att vi närmar oss den där magiska turen när allt klaffar och gammelgäddorna står där och gapar över våra beten. Det är vi fan värda snart!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 779 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 237 visningar