Team fishseekers: Gäddfiske. Del1 2012. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team fishseekers: Gäddfiske. Del1 2012.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team fishseekers: Gäddfiske. Del1 2012.

Allt regn som har kommit den senaste perioden har gjort att vattnet i sjön har färgats skitigare än skit, siktdjupet har inte varit mer än ett par dm. I lördags bestämde vi oss dock för att göra ett försök efter gädda eftersom det varit uppehåll ett tag. Varma sydliga vindar dagen innan borde vara bra och det gäller att passa på innan isen lägger sig. Förra året hade vi helt magiskt fiske den här tiden på året och jag hoppas att vi lyckas pricka in ett par såna dagar även i år.
    Vi riggar olika färger och djup, första hugget är på en Savage Gear 4-Play men släpper ganska omgående. En kort stund senare har vi ännu ett paravansläpp på samma 4-play och en helt ok gädda landas.

Vi kör över ett område med medeldjup på 6 meter, här riggar vi en Real Eel 40cm i färgen firetiger med ett 30g huvud vilket precis letar fram över botten i 1.3knops fart. En stund senare får även jag drilla en metergädda.

Vi finner ingen betesfisk utmed botten utan bestämmer oss för att leta efter lite varmare vatten, vi söker av en kant där det är ca 1 grad varmare.

Jag vet att jag tjatar om den här soft 4-play, men testa själva att rigga den med en lipscull. Håller ni inte med om att gången är helt sjukt fin blir jag förvånad.

Nya 3D Herring Hardlure levererade en fin tecknad gädda.

Här finner vi ett område där dom små verkar ha samlats, roligt med hugg men det är dom stora vi är ute efter så rutten läggs om igen.
    Återfångster har man hört talas om och själv upplevt, men inte på detta vis. En paravan löses ut och Peter drillar en viljestark gädda som fattat tycke för en Savage Gear Butch ( papegojfärgad ).

Vi bestämmer oss för att öga av samtliga beten innan vi vänder runt igen, vi plockar upp samtliga beten och lägger återigen samma rutt där Peters gädda tog.
    Ca 30 minuter senare ligger Peter i bekväm ställning och pratar i tele när jag ser den yttersta paravanen bete sig märkligt, mer som att den ”sackar efter” än att det är fisk på den, gör ett ordentligt mothugg och känner tyngd i slutet av linan, ”vad är detta??” det känns mer som en grov gren eller att man har riktigt duktigt med skit på, inte ett enda ryck eller motstånd gör hon. Inte förrän hon är ca 15 meter från båten gör hon ett par ryck och jag känner att det är fisk. Samma Butch, samma dag, samma ställe och efter en stund konstaterar vi även att det är samma fisk, krokarna sitter hål i hål. Helt otroligt och inte konstigt hon var trött och något blekare i färgen…

Vi är inte helt säkra på saken tills jag studerat korten på båda gäddorna, här nedan ser ni jämförelsen.

(Klicka på bilden)
    Ett märkligt och häftigt avslut på dagen. Vi konstaterar att det ännu är lite tidigt och betesfisken inte har samlats ordentligt än. Nu är det* semester hela veckan och vi hoppas kunna pricka in någon utav dessa dagar vi fick uppleva förra året och året innan det.

Många ser trolling som ”tråkfiske” men faktum är att det är ett fiske som är avslappnande på ett helt* annat sätt. Visst är det roligt att stå och dänga jerkbaits en hel dag så axeln värker, att du känner när gäddan suger tag i betet så du håller på att tappa spöt. Att sitta i en solnedgång som här ovan och se en paravan slitas ner i djupet, det… det går inte av för hackor det heller…

Skitfiske på er!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar