MeanMachine: Familjefiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Familjefiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Familjefiske

Efter den invigda sjösättningen vid nya rampen var jag sugen till lite mer fiske i samma område. Barn, lunch, fika och fiskegrejjer proppades in i bilen och en härlig dag på sjön inleddes. Vi åkte först till ett brantare parti med ett par grundområden där jag förra turen såg en del fiskekon som jag misstänkte kunde vara abborre. Där var det tomt idag. Barnen jiggade för fulla muggar, men blev snart så fascinerade av alla maneter i vattnet att fisket fick vila en stund. Jag håvade upp en manet åt dom så dom fick peta, studera och fota den lite innan den fick simma hem.
    Lunchen i form av egna ihopplockade salladsskålar förtärdes i det vackra soliga vädret och humöret var på topp. Barnen fiskade och åt om vartannat.

Vi snurrade runt och började leta gädda istället. Barnen, som har en egen draglåda med helt egen vald dragarsenal, valde att sätta på varsitt atom (skeddrag) i diverse skrikiga färger. Vi hittade till slut in i gräsviken igen och började jobba av den. Tjejerna blir säkrare och säkrare med kasten och Lisen börjar till o med pricka vasskanterna utan att fastna allt för mycket.
    "OJ! Nu har jag nog MYCKET gräs på" säger hon plötsligt. Jag tittar på hennes spötopp och ser knyckarna av en fisk i andra änden. Jag hinner knappt säga till henne att hon måste göra mothugg, innan den lossnar. Vi hinner bara ett par kast längre ner längs vassen innan jag hör Lisen grymta till igen. "Pappa, kanske är det en fisk igen.......eller gräs" Jovisst var det en gädda på igen! Denna gång sitter kroken bra och en strålande glad och stolt tjej får posera med fisken. Dock med slemskydd runt. ;-)
    Barnen är nu än mer koncentrerade och en kvart senare smäller det till på nytt i Lisens spö! Missat mothugg återigen gör att fisken går fri rätt snart. Nora och Pappa har inte ett naffs i grejjerna. Tydligen ville gäddorna just ikväll ha ett rosa/lila atom, invevat av en 10-åring.
    Vi avslutar fisket nere vid en vass där jag faktiskt får dagens enda hugg för min del. En snipa som lossna efter en del sprattel i vattnet.

Nora har övergått till fotograferande och har lyckats klämma iväg 257 bilder denna fisketur. Det börjar skymma och Nora börjar bli kall. Så trots Lisens protester vänder vi skutan hemåt och packar ihop hela rasket.

Det börjar skymma och jag hinner bara meddela barnen "att det kan vara läge att ta fram papper och penna och räkna lite vilda djur", innan vi stöter på en älg ko med hennes kalv.
    Älgarna orsakar stort rabalder i bilen och nu håller ungarna span efter vilt. Det räknas in rådjur, hjortar, älgar och fladdermöss. Vi åker genom ett skogsparti, och plötsligt skriker Nora att det står en älg på vägen framför oss. Vi stannar in strax intill och står och kollar 2 stora älgar som inte har nån brådska nånstans. Barnen jublar för fulla muggar och plötsligt skriker Lisen till. Vi tittar åt höger och ser ytterliggare 2 stora älgar stå bara ett par meter bredvid bilen. Bättre än på Kolmården ju! Tyvärr dyker en bil upp från motsatt riktning och alla 4 älgar blir oroliga och travar ut i skogen.
    Barnen är eld och lågor! Vi ser så mycket vilt att vi får hjälpas åt att räkna varsitt djur. Till slut summerar vi 35 rådjur, 7 älgar, 5 hjortar och 3 fladdermöss. Barnen har fått sig en bra lektion i både fiske och i faran med vilt på vägarna runt skymning och hela familjen somnade gott den kvällen. Lisen går och lägger sig med orden "kan vi inte fiska även imorgon, pappa?" Mina underbara tjejer!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar