MeanMachine: Guide fiske idag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Guide fiske idag!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Guide fiske idag!

Idag skulle jag och Peter ut med Lill-Lasse Bergström. Fisket har segat till sig i hela Stockholmsregionen vilket även skulle visa sig idag. Vi åkte till berömda storgäddvatten runt Norrtälje där Lasse halade fram den ena storgädd-skrönan efter den andra. Detta var vatten som hade en HISTORIA i fiskevärlden.

Vi har lite vadslagning med 100:- för flest gäddor och 100:- för störst. Peter är taggad som tusan och vevar dragen omkring sig så det viner om öronen. Jag nyper dagens första gädda på första driften strax efter att Lasse haft ett hugg. Kan mycket väl ha varit samma fisk. Sen trögar det till sig. Vi flyttar oss till ett friliggande grundflak med stora gräsbälten. Lasse vevar en Savagegear RealEel uppför branten mot toppen och får på ett skapligt hugg bara ett par meter från båten. Efter ett par tunga huvudskak lossar gäddan och Lasse svär ve och förbannelse. Han ältar denna tappade fisk säkerligen 3-4 timmar efteråt och förklarar att han HATAR att tappa finare fiskar. Jag och Peter bara garvar åt han och medans han grymtande förflyttar oss till nästa ställe.

Här tar Peter en LITEN gädda (typ 25cm) och ställningen är nu 1-1-0. Vi har lite hugg från och till, men det verkar vara VÄLDIGT ointreserade fiskar idag. Lasse är bekymrad och bockar av ställe efter ställe som han "aldrig besökt utan att få minst EN gädda i alla fall". Idag är det tyvärr det som gäller.

Vi gör en längre flytt till ett par ställen som Lasse högljutt proklamerar att "jag måste nog tyvärr likvidera er efter att ha visat er dessa ställen" och spänningen stiger. Lasse visar oss den ena fläcken efter den andra som han eller hans polare dragit gammelgäddor på, men inte ett liv. Ett par orkeslösa nafs i tailsvansarna är allt som händer. Lasse lyckas med en liten snipa att göra ställningen 1-1-1 innan vi glider in i en stor grundvik. Här stöter vi på ett stort braxenstim som vi nöter på ett par timmar. En del felkrokningar av 1-1,5 kilos braxar verkar få åtminstone en gädda att vakna till, för plötsligt reser sig vattnet och 15-20 braxar flyger upp och plaskar i väg i full fart medans en gäddsvans piskar vattenytan mitt i bland dom. Maffigt att se, men man förstår ju varför dom kanske inte är hungriga hela tiden.

Vi glider ut ur en kanal som förbinder vikarna med övriga skärgården och där lyckas jag lura dagens största och sista gädda. Den är skrämmande långt ifrån 2 kilos-strecket och besvikelsen lyser starkt i Lasses ögon. Han ber hemskt mycket om ursäkt och säger att så här kasst har detta ställe ALDRIG varit förut. Helgen innan hade han haft 3 trasselamatörer i båten. Fisket var dåligt men dom fick ändå 11 fiskar. Nu var vi 3st som kunde fiska, men landar bara 4 fisk. Det säger väl det mesta. Vi åker hemåt med stukade fiskesjälar.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar