ThePikeFather: Abu Pike Open i Västervik, 19-20oktober. Ur Jens “Gäddan” Hedströms ög - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Abu Pike Open i Västervik, 19-20oktober. Ur Jens “Gäddan” Hedströms ög

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: Abu Pike Open i Västervik, 19-20oktober. Ur Jens “Gäddan” Hedströms ög

    Jens “Gäddan” Hedström är en glad person som jag lärt “känna” genom min blogg och Facebook.
    Efter hans vinst för längsta gäddan och totala 2:a priset med hans team Fishing For Fun, i texten kallad FFF kände jag det var på sin plats att jag kollar läget med Jens hur han såg på de dagarna två som tävlingen höll på.
    Så här upplevde Jens de två dagarna tävlingen pågick…
    ….Jens börjar med att ursäkta sig att det inte finns så mycket bilder, jag tycker iof ni hade några riktigt bra. Jag vet själv hur jobbigt det är att tänka på kort hela tiden när man i själva verket vill fiska.
    Team Fishing For Fun består av: Jens “Gäddan” Hedström i texten kallad Jensa av mig, Magnus Stendal i texten kallad Mankan och Harri Nyman i texten kallad rätt och slätt Harri.
    Dag 1
    Första tävlingsdagen bjöd på vindstilla väder, inte direkt optimalt för gäddfiske. Jensa minns inte hur många gäddor de landade totalt, men det var inte många alls. En godkänd gädda kom iaf upp, Mankan stod som kock för den. Jensa drog enbart en fisk, på mäktiga 20-25centimeter under dag 1. Trots den kanske inte helt lyckade dagen så säger Jensa det som enligt mig fiske handlar om: -”Men vi deppa inte ihop för det. Vi hade en riktigt rolig dag ändå!”.
    Det mina kära läsare är spot on vad fiske är för mig. Socialt och skoj. Visst är stor fisk och många fiskar skoj, men det ger så mycket ändå utan att dessa två saker blir uppfyllda.
    Dag 2
    Den andra dagen började starkt, FFF landade ett gäng gäddor ganska direkt. Vädret var aningens bättre andra dagen med vind stundtals. Mankan som vaknat på rätt sida dagen till ära, sprätte på och drog fina godkända gäddor och fixade ett fullständigt resultat ganska snabbt. (APOpen kör 5 längsta gäddorna och minsta längd på 60cm.)
    Harri kliver även in och presenterar en godkänd fisk dag 2. Nu är det game on, beten och linor smackas iväg för glatta livet. Ingen rast ingen ro. Till långt in på dagen står Jensa med en ett resultat med endast en liten snipa.
    Jensa känner då det som de flesta känner vid sådana situationer, frustration. Men vill ju också prestera, men samtidigt berättar Jensa att han håller masken och pumpar på precis som han och polare gjort innan.
    Strax innan tävlingens slut bestämmer sig FFF för att nöta av en kant som de tyckte såg riktigt het ut.
    Efter första driften får de kontakt med en lite större fisk, Mankan missar en meterfisk som flyger upp och bryter ytan med hela sin kropp. Tyvärr missar gäddmadamen krokarna och typiskt nog får den bara tag i tailen.
    Efter den “incidenten” har Jensa en följare modell lite större fisk, men som många gånger tidigare är den bara nyfiken och spanar in deras båt, fnyser en aning och drar vidare på nya äventyr.
    När det var typ en 40-50 minuter kvar av tävlingen så bestämde sig grabbarna för att köra en sista drift längs samma kant. I slutet av kanten får Jensa syn på en liten öppning cirka 5-6 meter in i vassen.
    Jensa drar iväg sin Svartzonker McTail och träffar den “lilla” gluggen perfekt. *glädje*
    Drar av två jerkryck och sen BANG, ytan fullkomligt exploderar och där sitter DEN!!! Någonstans här känner Jensa rätt snabbt att det handlar om en fin fisk!

    Jensas vinnande Svartzonker McTail. Antar denna färgsättning kommer sälja som smör i solsken nu.*
    Jensa börjar drilla fisken lite försiktigt och då gör den en tjurrusning rakt in i vassen och fastnar.. aaaaahhhh… Jensa känner ett klickande ljud i linan.. tystnad.. Jensa säger tyst, -”jag har nog tappat fisken”.
    Jensa vevar in lite slacklina och känner då att fisken sitter kvar! Då var det “bara” för Jensa att pressa den ur vassen och drilla in den till båten. Mäktig jäkla känsla det måste vara i båten vid det här laget. Kort tid kvar på tävlingen, stor fisk på kroken, och inte helt 100 att man kommer klara det. Hehe..
    Väl vid båten går håvningen bra och som ovan beskrivet så satt fisken rejält krokad. Glädjen som utspelar sig i båten kan nog alla förstå, svårt att beskriva i ord. Men alla som fått uppleva stor fisk vet känslan.
    Mäktig fisk. 115cm och 10kg+.

    Jensa och gäddmadamen, de ser ut att trivas ihop.*
    Efter ett gäng bilder fick deltagarna nog och fortsatta fiska, ingen tid får gå till spillo.*

    Dags och mäta skönheten.

    115cm! Bra där!

    Bra rygg.
    Mätbrädan visar på finfina 115cm, tyvärr låg vågen kvar i stugan. Men vi kan nog alla vara överens efter att ha sett bilderna att vi pratar om en gädda på 10kg+. När mätning och fotografering klarats av fick madamen simma tillbaka till sin vass och sina gäddcompadres.
    Totalt får FFF-grabbarna ihop 409 cm och lyckas placera sig på en galet hedrande 2:a plats.
    Jensa fick inte helt oväntat första pris för längsta fisk med sin feting.
    Priser
    Jag brukar alltid vara nyfiken på vad alla vinner på tävlingar. Säkert många av er läsare också. Så här kommer vad FFF och Jensa bärgade hem.

    Stolt herr Hedström visar upp endel av priserna.
    Pris för 2:a platsen var till var och en i laget ett spinnspö från Svartzonker på 8,6″, 40-140 gram och en Amba PRO rocket 6500cs. God jävla jul säger jag!
    Sen fick Jensa för störst fisk en limited edition Amba 5500cs guldrulle och även 2 glas från Orrefors som Jensa ordagrannt tycker var “feta”.

    Jensas fina Orreforsglas och guldrullen Amba 5500cs.

    Jensa trivs fins i rampljuset!*
    Fishing For Fun. Lägg det på minnet.
    Som alltid vid tävlingar och gettogether sammankomster så är det en massa trevliga människor som möts, och det lyfter Jensa avslutningsvis fram som lite extra skoj. Jensa låter även hälsa att de återkommer i vår och siktar på 2:a platsen då med, tätt efter ThePikeFatherFamily Team som kniper 1:a platsen.
    Grymt jobbat grabbar och stort grattis igen! Tack och grattis lite extra till Jens “Gäddan” Hedström för Längsta Gädda och intervjun.



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X