ThePikeFather: Nytt PB Abborre, Lake Sibbo med Ribatex och A.Holmberg. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Nytt PB Abborre, Lake Sibbo med Ribatex och A.Holmberg.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: Nytt PB Abborre, Lake Sibbo med Ribatex och A.Holmberg.

Dagens mäktiga jäkla fiske börjar med att jag sov över hos Posa från igår, vaknade på hans soffa för att ha nära till Centralen.
    Såg till att jag var på plats tidigt, det var dock inte Holmströms fel.** * Full fart iväg för att möte upp med Sasko och Elias från Ribatex samt Jovica från Orka samt hans kameraman. Shell vid Fridhemsplan blev utgångspunkten, men först fylla på med lite kaffe och en perfekt frukost, kanelbullen.
    Fick lära mig att Sasko är lite av en tidsoptimist, en varm människa med 1000tankar i huvudet, samtidigt. Haha.. Hur som, Sasko tar täten i sin PoloRaceCarEdition tillsammans med killarna från Balkan. Jag plockan in Elias som backseat singer, och Holmström får agera kartläsare.
    Färden fick i *** mot Trosa och LakeSibbo. Mannen som äger sjön där Skärgårdsguiderna huserar bor i ett större tilltaget sommarhus, eller man kan kalla det slott om man vill. Eller det är iof precis vad det är. Infarten gick inte direkt av för hackor. Flera hundra meter med perfekt ansad allé. Sjukt mäktigt!
    Parkerade bilarna och mötte upp med Pelle från Skärgårdguiderna. Pelle gillade jag direkt, ett leende på läpparna och bra handslag. Pelle åkte med Sasko och Orkagrabbarna. Jag, Elias och Holmström fick en finfin Utterbåt med typ 15hk´s Honda 4-taktare. Det andra gänget körde med en av mina favvobåtar, en Tracker.
    Vi öste på med mestadels jig till en början, Orka, Kopyto, Berkley, jag testade även mitt “polska” spinnerbait.
    Lake Sibbo för alla som inte varit där, är varje vassälskares våta dröm. Ni vet när man ibland åker förbi en vass och känner, “där ser det hett ut”. Så är det ÖVERALLT vid Sibbo.*
    Vi betar av vasslänga som aldrig tar slut. Men utan resultat, det går segt för den andra båten också. De i andra båten hade fått några abborrar, Jovica hade en fin på.
    Vi åkte in in i flader och fiskade grunt, vi körde lite djupare, men ingen endaste gädda var hemma.
    Paus för lunch, tillbaka till brygghuset för lite fika, lite kaffe och köttbulle/rödbetssalladsmacka. Smask! Snabbfika kan man kalla det för, och det uppskattas verkligen av mig att det blev så kort. Jag ville ju ut och fiska igen, och det verkar som jag inte var ensam om att känna så.
    Vi styr kosan ut på sjön igen, vi börjar vid lite djupare vassar, men tillsammans med den andra båten bestämmer vi oss för att gå in grunt igen, ekolodet visar på dryga 1-1,5m. Kör spinnerbait, men inte ens det klarar det speciella gräs som huserar på detta grundområde. Testar ett vasskeddrag, ett RapalaMinnowSpoon, men inte ens det funkar. Då blir det mitt ena TimberLurebete som jagar strax under ytan. Jag fiskar det med svepande rörelser med rätt långa stopp. Smacka, hugget är bra, kännar att det är fisk. Holmström frågar efter en kort stund, -fisk?.* Jag svarar: -typ, jag tror det. För det är inget direkt motstånd, jag tänker det kan vara mindre gädda eller en bra gräsbibba. Men icke, upp till ytan kommer en av de största abborrar jag sett. Elias hjälper till att håva. Jag ska väl ärligt berätta att jag aldrig fiskar efter abborre, har fått kanske inte lika stora, men ungefär samma storlek några gånger, mest i min egen sjö. Men då har jag mest konstaterat att “-ja, den var stor”, och sen pluppat tillbaka dem i djupet. Men nu den här gången väger vi den och mäter. Riktigt skoj! 1,435kg och 48,5cm. Jag förstod det var stort, men inte att det faktiskt är en riktigt bra abborre. Så kändes riktigt skoj! Nytt PB med andra ord.*
    Blev rätt mycket fiske med Orkas grymma jiggar idag, dels för OrkaPresidenten var på plats, men också för det kommer naturligt, de levererar. Min nästa fisk och min sista för dagen blev en gädda på OrkaShadTail i motoroilfärg. Högg hårt, men visade sig vara rätt liten.
    Fick testa denna nya jigg också, i en ny färg. Weedless, funkade riktigt fint. Testade på pin tji att riktigt mangla in den i vassområden, och ut kom den i de flesta fall utan minsta vasstrå på sig.*
    Försöker även litegrann på lite gösfiske, ekolodet påvisar bra med fisk, som mest hänger vid botten.* Men utan resultat.
    Vid rätt tidig middagstid beger vi oss in mot land för lite middag. Pelle bjuder på grillad korv, räksallad och bostongurka. Smakade riktigt fint! Snabbt ut igen efter maten, nu har vi alla fått ny energi att fortsätta de sista timmarna det är ljust.
    Nu var det ombytta roller, först ut är Elias, han drar två snabba abborrar, tätt följt av en gädda.
    Sen kommer Holmström som bjuder även han på en gädda och en abborre. Jag själv får snällt kika på när de andra visar var eftermiddagsskåpet ska stå.*
    Helt underbart vackert väder idag, aningens blåsigt stundtals.
    När det blir mörkt beger vi oss tillbaka till bryggan och gör an. Samtalar lite med “gänget”, tackar Pelle för en alldeles underbar dag. Vi saknade de grövre gäddorna, men vi vet att de finns där iaf. Sen fick jag ett nytt PB, är riktigt glad och nöjd för det!
    Jag vill tacka Sasko och Elias, skoj att lära känna er, Holmström likaså, samt Pelle för att fått lära känns Sibbo! Sen självklart även Jovica från Orka och hans kameraman. Ett bra fiskegäng!!!* Det här grabbar, det får vi göra snart igen!
    Gå gärna in och kika på tre bra siter:

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 779 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 237 visningar