Esox-Lucius68: GÄDDAN EN KALLVATTENSFISK - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox-Lucius68: GÄDDAN EN KALLVATTENSFISK

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Esox-Lucius68: GÄDDAN EN KALLVATTENSFISK

Ibland stämmer inte vetenskapliga fakta överrens med sitt eget fiske. Gäddan sägs i litteraturen trivas bäst runt 14 grader, då äter den som mest och växer som bäst.

Jag har själv tittat i min databank över fångade gäddor över 4 kilo och kan konstatera att det är betydligt lättare att fånga grov gädda i betydligt lägre temperaturer. Jag vill påstå att vattentemperaturer mellan 3 till 6 grader är den optimala i gäddfisket och det spelar ingen roll om det är vår eller höstfiske. Det är samma intervall som gäller. Det som skiljer är valet av plats och djup.

Nu skall ni komma ihåg att detta gäller insjögäddor i mina sjöar, i mitt fiske!

STIGANDE OCH FALLANDE TEMPERATUR
    Nu får man skilja på vårfisket som sker i stigande temperatur mot höstfisket som bedrivs i fallande temperaturer. Men egentligen spelar det ingen roll, vattentempen styr fisket oavsett årstid. På våren letar vi det något varmare vattnet och en temphöjning från 2 till 4 grader är ju 200%-ig ökning!

Självklart påverkar varje grad fisket i en positiv rikting så länge i vattnet inte överstiger 18 grader. Efter det så blir det betydligt svårare att fånga större gädda.

Under hösten är det omvända förhållanden, där fiskar man i fallande temperaturer. Jag vill även där ha låga temperaturer, helst under sex grader.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar