För en vecka sedan pratade jag Robert och Anders om att meta bäcköring, kunde inte hålla oss utan drog dagen efter iväg till några fina bäckar som innehåller öring.
Vi kom iväg strax efter lunch, vädret var totalt vindstilla och runt 20grader. Jag och Robert körde med två korta lätta metspön, Anders däremot körde riktig old-school och gjorde ett spö av en liten björk Redan när vi parkerade och testade vid en vägtrumma så var det öringar som tog masken.
Jobbade oss uppför en fin bäck och nästan i varje hölja högg de som vettvillingar! Alla fiskar gick tillbaka.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Vi kom iväg strax efter lunch, vädret var totalt vindstilla och runt 20grader. Jag och Robert körde med två korta lätta metspön, Anders däremot körde riktig old-school och gjorde ett spö av en liten björk Redan när vi parkerade och testade vid en vägtrumma så var det öringar som tog masken.
Jobbade oss uppför en fin bäck och nästan i varje hölja högg de som vettvillingar! Alla fiskar gick tillbaka.
Man brukar ju bli uppäten av svemygg vid bäckmete, men det var otroligt lindrigt den här dagen.. vilket gjorde fisket till ett riktigt nöje
Vi fick uppemot mellan 20-30st på någon timmes mete. Riktigt roligt De flesta var mindre, men några stora kom upp.
juniorVi snubblade runt och plurrade några gånger, såklart. Men bäckmete är ett underskattat fiske som man egentligen borde göra oftare! Förr i tiden var det betydligt fler som bäckmetade, nu är det mest spinnfiske som gäller för folk och därför glöms detta ofta bort. Vilket också är bra på sitt sätt, då bestånden får återhämta sig efter dåtidens matfiske.
Jag är svag för smygfiske och det är verkligen detta. Visar du dig för mycket eller gör för mycket oväsen från dig så försvinner dom direkt. Det ska va lite jävelskap och krångel i fiske.. det höjer känslan när man får fisk Efter bäckmetet drog jag och Robert till hans stuga i Räken och käkade middag, korv potatis och hårdbrö för att orka med lite abborrfiske i Räken. Grymt gott efter några h tumlande i skogen
Kom ut vid 19.30 och de metade och pimpla medans jag mest använde UL-spöt. Det högg på bra hos alla i båten, de flesta låg i den här storleken:
Ett tag högg det sånär som på varje kast, men ju mörkare det blev desto längre blev det mellan huggen. Medans mörket föll så bjöd naturen istället på ett riktigt läckert skådespel på himlen.
Dessa gånger behöver man bara sitta och beundra hur fin moder natur är, ibland kan man glömma bort det./Emil
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)