Idag fortsatte jag och Nicklas fisket. Kl 7 så hämtade jag upp honom och strax därefter var vi i båten.
Helt stilla på vattnet och en tjock dimma låg däröver. Ett stort fartyg i hamnen var som tagen ur en skräckfilm med dimman kring sig.
Vi började att söka efter abborre men fann ingen. En tidig gädda för Nicklas blev det och efter ett tag växlade vi om till fiske efter just de.
Blev några mindre som fick simma vidare utan fotografering innan vi gjorde ett nytt försök på abborren.
Ingen lycka efter då så kl 9 när Najc öppnade ville Nicklas köpa tafsar. La till vid deras brygga och när Nicklas kom ner till båten igen hade han löst fiskekort för Testeboån så vi åkte in där. Fick några tidiga ytliga hugg av lite finare gäddor men ingen som kom upp i båten då de skakade loss krokarna varje gång. Riktig fart på dem var de.
Åkte längre upp i ån och sökte abborre igen med våra jiggar, men var bara mindre gäddsnipor som högg.
Vi for tillbaka till början av ån och då fann vi flera gäddor men ingen av storlek. De flesta var omkring 2kg men ändå skoj när det hugger mycket i växtligheten.
Sedan gjorde vi, eller snarare jag något dumt. Eftersom de högg så mycket så fortsatte vi längre in utan att tänka på att det blev grundare och helt plötsligt så stod båten på botten. Ingen av oss hade märkt att det snabbt blev grundare.
Försökte ta oss loss genom att gasa på lite och det gjorde bara saken värre. Samtidigt så hade det börjat blåsa ordentligt så vi drev åt hel fel håll när vi väl kom loss lite grann.
Helt plötsligt slutade det komma kylarvatten från motorn och jag blev rätt desperat. Måste fått en mindre blackout då jag la i backen och gasade på. Kom loss lite men då sa det pang.
Upp med motorn och ser att alla propellerblad är böjda. Hade backat in i en stor stock under ytan.
Svordomarna haglar i mitt huvud och tillslut samlar jag tankarna och frågar Nicklas hur botten är.
Hård svarar han till min förvåning då jag trodde vi stått på en dybotten.
Tar av mig byxor och skor och hoppar i vattnet. Går hur lätt som helst att skjuta båten framför mig till djupare vatten, och väl därute så hoppar jag ombord igen och ser över kylslangen. Har tidigare haft stopp i den så rör lite på den och startar. Kylarstrålen är åter och en lättnad kommer över mig samtidigt som ilskan över propellern finns närvarande.
Så ska jag få ut något positivt av detta så är det att sprida lärdom från min erfarenhet.
1. Stanna upp och ta ett djupt andetag innan ni gör någonting.
2. Överblicka läget och fundera över alternativen.
3. Gör inte som jag gjorde och handlade innan jag tänkte!
Nu till lite frågor till er som brukar besöka bloggen:
Är det lönsamt att räta ut propellern utifrån hur den ser ut på bilderna, eller är det lika bra att köpa en ny?
Är inga nya skador på den mer än att bladen blev böjda.
Vart i Gävletrakten kan man lämna in propellern alternativt köpa en ny till bra pris? Motorn är en Mercury 60hk årsmodell 2004.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Helt stilla på vattnet och en tjock dimma låg däröver. Ett stort fartyg i hamnen var som tagen ur en skräckfilm med dimman kring sig.
Vi började att söka efter abborre men fann ingen. En tidig gädda för Nicklas blev det och efter ett tag växlade vi om till fiske efter just de.
Blev några mindre som fick simma vidare utan fotografering innan vi gjorde ett nytt försök på abborren.
Ingen lycka efter då så kl 9 när Najc öppnade ville Nicklas köpa tafsar. La till vid deras brygga och när Nicklas kom ner till båten igen hade han löst fiskekort för Testeboån så vi åkte in där. Fick några tidiga ytliga hugg av lite finare gäddor men ingen som kom upp i båten då de skakade loss krokarna varje gång. Riktig fart på dem var de.
Åkte längre upp i ån och sökte abborre igen med våra jiggar, men var bara mindre gäddsnipor som högg.
Vi for tillbaka till början av ån och då fann vi flera gäddor men ingen av storlek. De flesta var omkring 2kg men ändå skoj när det hugger mycket i växtligheten.
Sedan gjorde vi, eller snarare jag något dumt. Eftersom de högg så mycket så fortsatte vi längre in utan att tänka på att det blev grundare och helt plötsligt så stod båten på botten. Ingen av oss hade märkt att det snabbt blev grundare.
Försökte ta oss loss genom att gasa på lite och det gjorde bara saken värre. Samtidigt så hade det börjat blåsa ordentligt så vi drev åt hel fel håll när vi väl kom loss lite grann.
Helt plötsligt slutade det komma kylarvatten från motorn och jag blev rätt desperat. Måste fått en mindre blackout då jag la i backen och gasade på. Kom loss lite men då sa det pang.
Upp med motorn och ser att alla propellerblad är böjda. Hade backat in i en stor stock under ytan.
Svordomarna haglar i mitt huvud och tillslut samlar jag tankarna och frågar Nicklas hur botten är.
Hård svarar han till min förvåning då jag trodde vi stått på en dybotten.
Tar av mig byxor och skor och hoppar i vattnet. Går hur lätt som helst att skjuta båten framför mig till djupare vatten, och väl därute så hoppar jag ombord igen och ser över kylslangen. Har tidigare haft stopp i den så rör lite på den och startar. Kylarstrålen är åter och en lättnad kommer över mig samtidigt som ilskan över propellern finns närvarande.
Så ska jag få ut något positivt av detta så är det att sprida lärdom från min erfarenhet.
1. Stanna upp och ta ett djupt andetag innan ni gör någonting.
2. Överblicka läget och fundera över alternativen.
3. Gör inte som jag gjorde och handlade innan jag tänkte!
Nu till lite frågor till er som brukar besöka bloggen:
Är det lönsamt att räta ut propellern utifrån hur den ser ut på bilderna, eller är det lika bra att köpa en ny?
Är inga nya skador på den mer än att bladen blev böjda.
Vart i Gävletrakten kan man lämna in propellern alternativt köpa en ny till bra pris? Motorn är en Mercury 60hk årsmodell 2004.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Kommentera