ThePikeFather: Dagens relaxtips! När du som fiskare behöver rekreation. 12/8-12 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Dagens relaxtips! När du som fiskare behöver rekreation. 12/8-12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: Dagens relaxtips! När du som fiskare behöver rekreation. 12/8-12

    Jag bjöd med min kära sambo och våra hundar till Häringe Slott lördag-söndag.
    Slottet ligger rent geografiskt i VästerHaninge, söder om Stockholm. Helt underbart vackert, både byggnaderna, miljön kring om runt slottet.
    Häringe Slott är rätt unikt i landet då de även tar emot hundar. Det finns ett antal rum där hundar får bo med. Samt i stora delar av slottet vid frukost/lunch och middag. Grymt!
    Jag bokade bastustugan när vi checkade in, vi slängde in våra väskor på rummet och begav oss ut på en längre promenad i området som är naturresarvat. Fick se ormar, vackra sädesfält och vad som såg ut att vara fantastiska fiskevatten!
    Tillbaka från promenad blev det till att köpa en varsin öl och lite tilltugg och promenera ner till bastubryggan.
    Succé, varmt och skönt och självklart i samband med bastubad blev det flera dopp i det inte så värst varma havet.
    Det bästa med bastun kanske var den hemliga luckan i bastugolvet. Någon som tänkt till, i helt rätt riktning dessutom.
    Efter bastubad var det tillbaka och byta om för middag.
    Började med förrätt som bestod av: Oxfilécarpaccio med syltade nypon, hyvlad
    västerbottenost samt sallad på senapskål, kallpressad raps & rökta mandlar. Helt ok, älskar carpaccio och den var god. Men har ätit bra många som vart bättre.
    Till varmrätt åt vi: Smörstekt torskrygg med räkor, pepparrot, brynt smör & dillkokt potatis. Det var helt sagolikt gott, helt perfekt tillagad fisk. En klar 5:a.
    Efterrätten var inte dum den heller, jag avnjöt en: Mörk choklad- & kolapaj med jordgubbar, skulle egentligen vart portvinskokta körsbär men det tycker jag inte om, så jag bytte bort dem. Koladelen var sinnessjukt god. Smakade lite som knäck, men mjuk.
    Sen en flaska vitt till det, Le Vin de Levin, Chardonnay-Sauvignon Blanc, Loire, Frakrike.
    Efter mat intogs kaffe i stensalen på slottets övervåning, jag tog mig en liten Lagavulin, 16årig kärlek.
    Vi älskade sambo njöt av Grönstedts Extra, Cognac.
    Enormt bra, och rekommenderas starkt till alla ni hårt arbetande fiskare, ett helt perfekt alternativ för att vila upp kropp och själ!
    Efter middagen blev det bingen, trött som man var.
    Klassisk frukost dagen efter, och då ser jag Jill Johnson och Sanne Salomonsen sitta och njuta salamibaguette med kaffe och liten skugga mjölk. På det var även Karin Winther där, antar de skulle spela in någon form av tv-inslag eller program.
    Slottet har en helt galen historia som sträcker sig tillbaka till 1ooo-talet, och ägarna har varit många.
    Min favorit är Torsten Kreuger som byggde Sveriges första utomhuspool vid slottet på typ 30-talet och lät fixa en rutschkana från badrummet på övervåningen ner till poolen. Mäktig snubbe!
    Nu har jag kommit hem igen och påbörjat bygget av en ny wobbler. Kan bli bra!? En helt underbar helg lider mot sitt slut, och jag kan ärligt säga att jag börjar bli sugen på fiske igen. (blev ett uns mättad i somras med fiske istortsett varje dag), får styra upp en liten tur i veckan.


















    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X