ThePikeFather: Ett måste att ha i fiskelådan! 10/8-12 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Ett måste att ha i fiskelådan! 10/8-12

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: Ett måste att ha i fiskelådan! 10/8-12

Dagens tips är vad jag anser ett måste att ha i fiskeväskan/lådan/byxan/båten osv.
    Det är en bra tång. Eller iaf ett bra verktyg för att få ut kroken/krokarna ur fiskens mun. (Ngn hookoutvariant, Rapalas variant som påminner om en pistol osv).
    Jag har Rapalas pistolvariant, men den ligger i locket på fiskelådan oanvänd, min tång är den som används varje gång.
    Världens sämsta idé är att stoppa in sina fingrar eller andra lösa delar i t.ex gäddans mun.
    Den tång jag använder är dryga 28centimeter och krökt i slutet av tångmunnen. Med krökningen upplever jag att man får lite hävstångseffekt och lättare och mer skonsamt kan få ut krokningen ur fångstens mun.

Folk som glömmer tång borde inte fiska den dagen, jag har sett människor som använt pinnar, händer, knivar och andra föremål eller rätt och slätt bonkar gäddan för de inte kan få ut krokarna. För de som inte planerar att äta fisken är bonkning av gäddan något som borde straffas hårt. Oklart lite med vilket straff, men ett kännbart sådant, ett ekonomiskt straff eller skammpålen utanför lokala kyrkan. Nog om C&R-predikan.
    Denna tång har jag ingen aning om vem som tillverkar, för den är en “gåva” från en vän som slängde min tidigare tång isjön. Men tror den är från SöderSportfiske och då chansar jag på att det är Ron Thompson som gjort den.
    Kostnaden för en bra tång är i runda slängar 100-200:-, helt klart en bra investering för kommande fisketurer.

Tången i sin helhet.

Som jag nämnde i texten ovan, krökt “tångmun”.

Handtagen, greppvänliga och bra material så att inte tången upplevs som “hal”.

Logga?

28cm kärlek.*

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar