Team Odyssey: How to; Jonny Mac Rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Odyssey: How to; Jonny Mac Rig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Odyssey: How to; Jonny Mac Rig

“Multi-rig” eller Jonny Mac Rig som den heter är bottenbete samt pop’up rig som jag endast använder till pop’ups. Den ser komplicerad ut att göra, men när man väl knutit en så är den inte så svår att göra igen. Inga svåra knutar behövs eller svårarbetade tafsmaterial. *Under tiden jag använt riggen har jag gjort mindre ändringar på den så den passar mitt fiske bättre. Jag använder ett lekande istället för Rig rings för att öka rörelsen på riggen/betet. Samt krympslang för att förhindra att D’et på baksidan av kroken krymper ihop vid utkast med större krokar. Jag har börjat använda vanliga Wide Gape krokar istället för Choddy krokar på grund av att jag tycker riggen håller formen bättre. En stor fördel med denna rigg är att man kan byta krok snabbt och enkelt. Men jag rekommenderar att man byter ut hela riggen med jämna mellanrum. Jag tycker att denna riggen fungerar bäst över spridda boilies eller en spodmix med större partiklar i sig. En spodmix bestående av boilies, pellets & hampa spridd över ett större område funkar bra om man gillar spodda. Den fungerar på mjuka och hårda bottnar samt när det är lite grönt på botten.
    Du behöver: N-Trap Soft 20-30lb, Putty, Wide Gape krok, Krympslang, Micro Rig Swivels (Bild 1)

Börja med att kapa av en 35cm lång bit N-trap Soft. Gör sedan 1 ögla genom att knyta en figure of eight knut. Den här öglan bestämmer höjden på pop’upen, så vad noga när du gör den. Strippa av coatingen under knuten, 0,5cm-1cm är lagom. Därefter gör man den andra öglan på samma sätt, men UTAN att strippa av coatingen. När du gör den här öglan bestämmer du längden på dig rigg. (Bild 2&3)

Klipp av ca. 2-3mm krympslang och trä på den på öglan som kroken ska på. Efter det trär man på kroken. Sist trär man på en Rig swivel eller Rig ring. För nu öglan runt kroken och montera ihop delarna. (Bild 4&5)

Montera putty runt knuten för att balansera din pop’up och ett par små bitar putty längs med riggen. (Bild 6)

// Adam “Mini-Mu” Sundman

Postat i:Karp Tagged: Carp, Carp blog, Carp fishing, Choddy, figure of eight, Guide, Jonny Mac Rig, Kaptor Wide Gape, Karp, Karp fiske, Karpblogg, Korda, Korda Ntrap, Multi rig, Photo, pop ups, Rigs, Wide Gape, Wide Gape X

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://sundman.wordpress.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 264 visningar