Walk the Line: 17/7 – Tigernuts - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Walk the Line: 17/7 – Tigernuts

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Walk the Line: 17/7 – Tigernuts

I förhoppning om att jag skall komma ut och fiska så gjorde jag lite ground work hemma, la lite tigernötter i blöt.
    Tror mig nu veta ett vatten som bör vara perfekt för dessa små nuts, där finns mycket brax och vad jag förstått så är braxen inte så glad i tigers, förmodligen är de för hårda för braxen att tugga i sig. Tanken är att förmäska sparsamt med en blandning av hampa och tigers, förhoppningsvis gör detta att karpen får smak för nötterna och återvänder efter mer.
    Som jag sagt tidigare i en tråd om tigernötter så är det väldigt viktigt att man tillreder nötterna ordentligt innan man drar i dem i vattnet till karpen. ‘Råa’ nötter kan innebära döden för karparna som äter dem.
    Min rekommendation är att lägga dem i blöt minst 24h, gärna 48h, för att sedan koka dem minst 30 minuter, jag kör 45 minuter.
    Vid kokning av nötterna så tillsätt gärna lite socker, brukar kör en 300g/kilo nötter, och låt dem sedan stå och gona sig ett par dagar med locket på så de börjar jäsa, då blir de slemmiga och fina, perfekta för karpen!
    Karpmete.se och Svenskt Mete har väldigt bra artiklar om just partikelbeten där de även beskriver tillredningen av tigernötter, kolla in dem om ni känner er osäkra.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar