EPfiske: Tvåhandspremiär i Norge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Tvåhandspremiär i Norge!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • EPfiske: Tvåhandspremiär i Norge!

    Hur många gånger har inte ni pratat med era kompisar och sagt ”Det måste vi göra i sommar! Lova!” och sen har det inte blivit av?
    Men säger man så till en ung*entreprenör så blir det andra bullar!

    Det hela började med att jag såg ett kort på min gode vän Mört-Martin i lagershopen där han höll i en fin lax på 2,5kg som han fångade för två år sedan. Jag sa att vi borde åka iväg till Norge och flugfiska Larsa-Lax. Två dagar senare sa Martin att han hade pratat med sin morfar Sven som under sommarhalvåret bor i Norge och fiskar varje dag och sagt att vi skulle vilja besöka Norge och sträckan där han fiskar på. Svaret Martin fick på den frågan var -När kan ni komma?

    Martin ringde mig i eld och lågor och vi spikade ett datum snabbare än du kan säga Hypernervokustiskadiafragmakon travibrationer.


    Det var alltså onsdagen den 13onde juni vi begav oss till Norge, Orkla och Rönningecamping. Innan vi begav oss så pratade vi med några inbitna laxfiskare som sa att enligt prognoserna så såg vädret och vattnet ut att bli det bästa tänkbara så vi var laddad upp till öronen när vi dundrade med Martins Passaten med delmålet att trycka en deg i Funäsdalen
    Vi hade bestämt sedan tidigare att vi skulle ta det lugnt på vägen upp och inte stressa, för det är bättre att komma fram sen än att inte komma fram alls!

    Lagomt när vi hade passerat Sveg och äntligen kunde andas igen så började oljelampan lysa. Martin som hade lovat att han hade kollat så allt var OK med bilen innan vi åkte så svordommarna haglade i bilen. Men efter ett besök på Statoil så var problemet löst.
    Efter att vi har åkt några mil närmare Funäs så åkte vi förbi en gammal krater ifrån en meteorit ifrån långt tillbaka så Martin stod på bromspedal, och det var tur att jag hade en snus inne som fungerade som en aaairbag fan! Efter en snabbvisit på 5 minuter så var vi återigen på väg. Vi anlände till Funäs någongång efter 21:00 så att trycka en deg var det bara att glömma så det fick bli en kebab på OK-Q8 istället. Sen var det full fräs till Rönningecamping.
    När vi kom in i Norge så ringde Martin Sven och frågade lite snabbt och vägdirektiv så vi skulle slippa köra några mil extra. Sven frågade oss om vi skulle upp och fiska på torsdagen men tyckte att vi skulle ta sovmorgon då beräknad ankomst var 01:30. Vi kom då överänns om att vi skulle börja fiska mitt på dagen istället. Något vi inte tänkte på att Sven är en oerhört inbiten laxfiskare som inte låter någon tid gå förlorad.


    Torsdagen började med att 08:30 så flyger dörren till vår stuga upp och vi hör en mörk röst fråga oss med en väldigt bestämd röst om vi är i Norge för att fiska eller att sova! Vi flyger upp ur sängen och fattar ingenting; inte vart vi är, vad vi ska göra, ingenting!
    Citat av Martin 08:31 ”-Jag tror aldrig att jag har varit mer vaken än vad jag är nu!”
    Efter frukosten så begav vi oss till älven, och med en totalt fisketid med fluga på 4-5 timmar så började vi fiska i uppförsbacke. Det gick rent ut sagt skit att fiska. Linan landande i en ända rul mitt framför fötterna på oss i älven. Men allt efter att timmarna gick så gick mer och mer kast som dom skulle, med sträckt tafs och allt. Mycket av anledningen till att det gick så bra var därför att morfar Sven var med i älven och lärde oss. Det lät ungefär såhär:

    -Kolla hur jag gör! Så, så, sen bak och så iväg. Nej, inte så! Så, så, så, ner och sen så!”
    Vi nötte på det vi orkade och vipps så var det kväller. Vi begav och hemåt utan lax och blev serverad en brakmiddag utav Martins mormor.

    Fredagen började som torsdagen slutade, inte ett liv i älven. Kasttekniken som vi inom vissa mån lyckades att bemästra under kvällen var som bortblåsta så det var tillbaka på ruta ett i inlärningskurvan. Under dagen så fick jag minst 5 stycken ”Ahaa!” upplevelser där jag kände att det är såhär man gör! Men när jag skulle testa den nyfunna tekniken på kastet efter så blev det en rul av alltihop! Men det gick snabbt bättre och bättre och vid slutet på dagen så kände både jag och Martin att flugfiska med tvåhands var något vi bemästrade till en viss del. Linan landade sträckt och tafsen likaså. Men det blev tidig kväller den kvällen då vi såhär i efterhand fick se Sverige bli besegrade av England och därmed åka ut ifrån EM.

    Lördagen började i lugnt tempo då vi hade bestämt oss att åka ut till havet och fiska ifrån land för att inte komma hem som riktiga FF:or. Det var en bra idé, tyvärr så gick inte denna chansningen hem heller utan vi fick snällt se på när Martins mormor drog upp två fiskar och vi stod och dängde drag på drag ut i havet.

    Det tog inte lång tid förnst vi bestämde oss att åka tillbaka till älven och fortsätta jaga Larsa-Lax. Då vi tog förmiddagen vid havet så bestämde vi oss att stanna hela natten lång vid älven och hålla glöden uppe, som sakta började svalna. Vi tog med oss IKEA-påsen som senare blev kallad ”Skafferiet” och gjorde en eld och ladda igång en panna kaffe. Vi fiskade och fiskade hela natten lång. Drack kaffe och käkade kölbulle och hade det allmänt så in i helvete bra! Men tyvärr så såg vi ingen fisk denna dag heller trotts att vi inte gav upp förnst klockan passerade 02:00.


    Söndagen bestod av att vi packa in allt i bilen och åkte för att göra några timmar vid älven innan det blev hemfärd. Vattnet hade under natten stigit med ca.2dec så vi nötte på bra i 3 timmar innan vi fick ge oss. Precis innan vi hoppar in i bilen så ser vi en kille med en lax. Den första laxen jag har sett på 4 dagar, ser jag 3 minuter innan jag åker hem!



    Vi är så himla nöjd efter veckan i Norge! Den var kanonbra! God mat, god dricka och gott sällskap gör varje tur till ett minne med guldkant och framförallt denna resa, där vi samtidigt fick lära oss den ädla konsten att kasta fluga med tvåhands! Men denna fina guldkant är kantstött av den uteblivna fångsten. Detta gör bara att hungern efter ett rejält påslag och rusningen är större än störst!


    Jag sa till Martin att detta måste vi göra om! Säger man så till en ung entreprenör, så då blir det av!


    A bad day’s fishing is still a better than a good day working! / Peter






    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X