EPfiske: Flugfiske efter bäckröding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Flugfiske efter bäckröding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Flugfiske efter bäckröding

Efter jobbet så bestämde jag mig för att dra iväg till ”Talltjärn”*för att försöka lura min första bäckröding på fluga. Molnen såg inte det minsta*trevliga ut och det*var väldigt mörka moln som*stod *rakt över Edsbyn och regnet vräkte ner i omgångar. Åkte dock ifrån regnet och när jag var framme på plats så var det behagligt uppehåll och vindstilla med runt 20 °C.
    "Talltjärn"

Riggade upp kameran för att få lite trevligt material till nån eventuell filmsnutt i framtiden. Det stänkte å hade sig på pölen, retligt*nog väldigt långt ut och utom räckhåll för flugan. Smög runt å försökte mig på vak som var lite närmare kanten. Hittade bara två ställen som var hade OK med utrymme för att få iväg flugan en bit ut. Hade dock*inget hugg ännu. Molnen smög sig allt närmare och till slut avtog vaken det började*också*regna.
    *
    Drack kaffe tills det att regnet var borta och tänkte vänta in vaken igen! Dom kom också, om än väldigt mycket färre. Började tappa tron en aning och lekte en del med kameran istället. Tänkte kolla om man såg något skoj under ytan eftersom det är såpass klart vatten där. Blev en aning chockad när jag kollade på filmen och såg detta:
    Bäckröding

Nu var det ju ingen speciell storlek på dessa men man såg dom inte ovan ytan! Det var inget litet stimm

*
    Hade börjat packa ihop och gick längst kanten tillbaka till den första platsen jag testade på. Då helt plötsligt såg jag att jag skrämde ut en fisk som var lite större. Tänkte förbannat att man skrämde den där då.. men jag var tvungen att testa eftersom spöet fortfarande var riggat. Såg att den åkte iväg till en stock som låg på botten 5-6m ut. Första kastet blev perfekt, strax utanför. Började dra in och såg hur det sköt som en skudmissil fram och högg, jag gjorde ett tappert försök till mothugg*men fisken den missade kroken!
    *
    /(??((/%”#&!!!! Nu var ju chansen borta, trodde jag!*Kastade fort ut igen och fick till ett lite sämre kast, men på rätt längd. Inom 3-4 sekunder såg jag den komma farandes igen och slängde sig över superpuppan likt en bålgeting på steroider. Nu satt mothugget klockrent och den satt Herregud tänkte jag och blev först paff över att den äntligen satt där.
    Jäklar vilka kraftpaket bäckrödingar, trots sin storlek så röjde den på bra och länge. Gjorde några hopp i försök att vinna.
    *
    Glädje!

*
    superpuppan fixar steken
    *
    Vann gjorde jag, men båda får ses som vinnare då den simmar vidare.
    /Emil

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar