Esox-Lucius68: VERTIKALGIVARFÄSTE!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox-Lucius68: VERTIKALGIVARFÄSTE!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Esox-Lucius68: VERTIKALGIVARFÄSTE!!!

    Det har varit en bristvara nu några veckor, fisket alltså. Maj är hektisk med massa annat inbokat och fisket har blivit lidande och på det så var vi utomlands en vecka och kom hem i fredags kväll. I går så var det äntligen dags igen, jag var grymt sugen att bända lite predatorer och valet föll på gösfiske denna gång. Rapporterna har haglat in om flera gösar över 8 kilo och det verkar finnas byskt med grov gös just nu i våra vatten.

    VERTIKALFISKE
    Vertikalfisket är en metod som jag inte riktigt fastnat för innnan och jag håller på att ta mina första trevande steg till att behärska även denna metod. Jag tycker dock att det tradionella vertikalfisket utefter bottnen ger allt för många små gösar och hur kul är det efter femtielfte gösen på 4 hekto som drillas upp ur djupet...

    Alltså så har jag gett mig på en blandning av pelagiskt och bottennära fiske. Jag åker inte och letar efter ekon att släppa betet på utan fiskar mig fram i vattnet. När det är på G med ett större eko så lyfter jag jiggen över gösen, ofta attackerar den jiggen direkt när den kommer underifrån.

    Jag håller mig ca 1 meter över bottnen och släpper ibland ner till bottenslammet och dunkar jiggen men oftast en bra bit över.
    När det är många ekon i mellanvattnet så kör jag med jiggen på ca 4-6 meter i utgångsposition, ibland får man släppa ned åt ibland får man lyfta jiggen. Jag får inte lika många hugg, men de flesta gösarna är i all fall över två kilo.
    På så vis fiskar jag aktivt hela tiden och än så länge har det varit ok resultat.

    Det tar sig..
    Igår var det lite för hård vind för att kunna fiska effektivt och det var svårt att stanna över bättre fiskar, många försvann snabbt ifrån ekolodsbilden och det blev lite blindfiske.
    Men när vindarna la sig tillfälligt vissa stunder gick det bättre och två gösar över 4,5 kilo kunde jag "pricka" och de slök jiggen som om det vore det sista dom skulle göra i livet.

    GIVARFÄSTE TILL PELAGISKT FISKE
    Så var det det här med att ha en givare på sidan om båten för att kunna ha jiggen rakt över "konan" på ekolodsbilden.
    I min värld så vill jag att allt skall vara så enkelt som möjligt och jag har ingen tillgång till verkstad eller maskiner i någon större utsträckning.
    Så häromveckan när jag var på Biltema och letade lite reservdelar till cykeln så fanns den där, prylen som skulle göra livet till en pelagisk vertikaldans...

    Utan att behöva borra, skruva, limma eller gå till närmaste mekaniska verkstad så hade jag hittat fästet som jag ville ha det.
    En styrstam till cykelstyren var lösningen.
    Till det så har jag köpt en meter aluminiumstång som ingår i ett hyllsystem för kläder.
    Med denna lösning kommer du att betala ca 200:-


    Sedan tidigare så hade jag två givare till mina ekolod så det var bara att montera på det på stången. Det jag inte fixat är att skruva fast givaren på alustången utan jag skruvade fast den på en 20 cm träbit som jag sedan tejpade hårt på stången.
    Premiärturen igår visade att det funkade precis så bra som jag hade hoppats.

    Så har du en båt med 25mm relingshållare så kan du fixat hållaren till ditt givarfäste på nolltid!!!

    DETTA BEHÖVER DU!


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X