Livet på kusten: Det kom ett mail från en nattvaken gösfiskare..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livet på kusten: Det kom ett mail från en nattvaken gösfiskare.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Livet på kusten: Det kom ett mail från en nattvaken gösfiskare.....

[FONT=Calibri][/FONT]

[FONT=Calibri]Mailet var från Putte. Han och Ejken har haft ett fint gösfiske med spinnpåkarna. Ett spektakulärt fint gösfiske om man tar hänsyn till platsen. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Läs mailet och storyn nedan. [/FONT]
    [FONT=Calibri]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]
    [FONT=Calibri]Det är tisdag morgon, jag sitter på terminens sista seminarium. Flyget är bokat hem och det ända jag har i tankarna är vilken jigg jag ska använda för kvällens gösfiske. [/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Ejken har övertygat mig om att vi ska ta en premiärtur direkt när jag kommer hem till stockholm, sagt och gjort. Jag åker direkt från arlanda till vårat fiskevatten där Ejken redan är på plats och gör båten färdig för avfärd. [/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Vi kommer ut ganska sent ungefär runt halv tio tiden. När vi har slängt ankare och ska börja fiska har solen precis börjat gå ner och mörkret smyger sig på. Jag bestämmer mig för att slänga på en gul/ orange jigg med ett 10g huvud, vattentempen ligger på 14 grader vid ytan. Efter bara ett fåtal kast får jag kontakt med en gös runt 2,5kg, den gör tunga knyckar och bjuder på en förvånansvärt bra kamp. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Det visar sig att det är en arg hane som huggit, vid posering skimmrar den av guld i solnedgången och jag känner den där känslan av behag som alla fiskare är på jakt efter. [/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Fisket dörut lite efter denna fina gös och vi bestämmer oss för att byta plats. Vi fiskar i kanske 2 timmar utan resultat. Klockan börjar närma sig midnatt och vi bestämmer oss för att ge det första stället en sista chans innan hemgång. Ejken hinner knappt blöta grejerna innan det smäller på, efter en stunds drillande i mörkret assisterar jag Ejken och fisken krokas loss. [/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Medan ejken släpper tillbaka sin fisk tar jag ett snabbt kast mot samma ställe, låter jiggen sjunka till botten och jiggar hem sakta. Helt plötsligt tar det tvärrstopp, jag misstänker att jiggen gått in i en sten och greppar spöt långt bak och gör ett kraftigt ryck. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Efter kanske tre till fyra ryck så böjer sig spötoppen och det rycker tillbaka, jag som va 100% säker på att det va ett botten napp men ack så fel jag hade. Jag känner hur pulsen ökar och adrenalinet börjar pumpa. Det känns betydligt tynger än innan och det tar en bra stund innan vi får se fisken. Även denna fisk gav en otroligt rolig kamp och den kändes betydligt tyngre än 3,5 kg som vågen visa. [/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri][/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Kvällens resultat blev 5 gösar upp och flera tappade, alla hade otroligt bra kondition och var feta som grisar. Även två gäddor fick vi på köpet dock inget större exemplar. Kanske är det här ingen fiskekväll som går till historien men denna plats är en speciell plats. [/FONT]
    [FONT=Calibri]En plats där jag fiskat länge och mycket nästan utan resultat. Vi har försökt att ”knäcka koden” under en längre period och nästan aldrig lyckats tills nu. Därför kändes det extra skönt denna kväll att nötande och teorier faktiskt ger resultat till slut! [/FONT]
    [FONT=Calibri]/ Patrik Raanaes[/FONT]
    [FONT=Calibri]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]
    [FONT=Calibri]Grattis till ett fint fiske grabbar. Gösen är nyckfull. Ska ge den en chans med kajaken och flugspöet nästa vecka. [/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Sen slog det mig i skrivande stund att jag har vaknat några mornar med väldigt märkliga fångstrapporter i sms-form. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Gösar på märkliga ställen. Spektakulära öringfisken i ren "stuntman-manér". Storgäddor på flummiga beten. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Ofta har jag trott att jag drömt. För att senare under dagen påminnas om "drömmen". Checkat mobilen och mycket riktigt har det hänt på riktigt.[/FONT]
    [FONT=Calibri]
    [/FONT]
    [FONT=Calibri]Det händer på natten och det är inga drömmar. Endast ren verklighet i planering, förväntningar, fokusering och glädje. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Ut och möt dem ljusa nätterna - sommarens jaktperiod för rovfiskarna.[/FONT]
    [FONT=Calibri]/ John[/FONT]
    [FONT=Calibri]Ps. Styckeavstånden blev väldigt stora. Verkar vara svårt att få till allt schysst när man tar emot text från bla hotmail. [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://www.silverbums.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar