Livet på kusten: Född fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livet på kusten: Född fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Livet på kusten: Född fiskare

Så heter boken jag sprang på nu våras. Läste den mellan öringpassen när vadarna hängde på tork.

Författare; Olof Johansson
    Förlag; Isaberg förlag
    Antal sidor; 270

Vi får följa med Olof på olika fiskeäventyr runt om i världen. Bland annat Tarponfiske i Gambia, lax i Norge och västkustfisket med allt vad det innebär, även vad det innebar tas upp i boken.

Men det var inte dem specifika fiskehistorierna som fick mina ögon att vakna. Utan författaren skildrar sportfisket historia faktamässigt. Men på ett intressant och inlevelsefullt sätt.

Ett av dem sexton kapitlen heter "Sportfiskets splittrade brödraskap". Där går han igenom hur vi sportfiskare beter oss gentemot varandra. Hur folk med avvikande åsikter mot vad vi själva tycker och tänker gärna ses med röda ögon.

Mycket av det som skildras i sportfiskets historia kan jag se idag. Men i en annan skepnad. Ta till exempel "catch and release" frågan som ofta debatteras hätskt när två motpooler möter varandra i modern tid
    Eller ta skarvfrågan i Stockholms skärgård som ett annat exempel där vi fiskare inte kan komma fram till något vettigt utan att det ska pajkastning.

Ska inte skriva för mycket om boken. Men för att summera hela boken skulle jag säga att det är en intressant skildring av svensk sportfiskehistoria.

/ John

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://www.silverbums.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar