Mangotsson: Vårens första karpfiske avklarat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangotsson: Vårens första karpfiske avklarat!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mangotsson: Vårens första karpfiske avklarat!

Jag fiskade ju någon dag efter karp i vintras, annars har det varit lugnt på den fronten. Den gångna helgen hade jag min karppremiär för vårens fiske här hemma i Linneasjön i Nybro. Efter två veckors lätt mäskning på en utvald plats med Banana Nutcrunch från Dynamite Baits, var äntligen dagen för fiske kommen och alla ”nödvändiga” saker för lite karpfiske släpades ner till sjön och monterades upp. Med en härlig temperatur i luften på 23 grader och en kraftigt stigande temp i vattnet hela dagen kändes det riktigt bra att vinden pressade det varma ytvattnet rakt in på min plats. När jag la ut det sista spöt kunde jag konstatera att av alla som pratat om att fiska i sjön under helgen så var det bara jag och Tobias som dök upp. Ja och killen med mopeden som satte sig i Djungeln och pep med sitt Foxlarm som en fullblodsdåre hela natten med…
    Redan efter ett par timmars fiske gav sjön liv ifrån sig. Ett spö som fiskades endast 1 meter ut från land i en kanal mellan en kolvass och land signalerade fisk när toppen vek sig i sidled och larmet började knorra mysigt. Detta blev en kort historia då fisken snaggat något och tafsen gick av ganska omgående. Bara att ta nya tag! Med kvällen kom det mer vindar och i byarna uppgick vindstyrkan till runt 15m/s, så det var bara att bomma igen tältet och krypa ner i sovsäcken och njuta av att ligga och spana på spöna för första gången detta år. När skymningen kom så fick jag en ingivelse att jag borde kasta om ett spö. Efter en stunds fundering så gjordes en ny PVA bag, hairet betades om med fräscha boilies och tacklet placerades utanför mäskplatsen, nedanför en brant, 10 boilies följde efter med slangbellan och nu kändes allt bra igen.
    Snart kom mörkret och jag slumrade till i sovsäcken, mmmm vad skönt! Trodde jag. Precis när jag somnat så väcktes jag av ett mycket argt Delkimlarm som knorrade på ganska bra. Efter lite kravlande i sovsäcken så stod jag med ett härligt gung i spöt jag nyss kastat om och drillade årets första karp för min del. Fisken lyckades trots dubbla back leads att trassla in sig i ett annat spö på vägen mot håven. Först trodde jag det var en av sjöns fjällkarpar i 7 kilosklassen, men när fisken närmade sig håven gjorde den snabbt en rusning på 15-20 meter och då gick det upp ett ljus för mig vad det var som satt på kroken. Fisken drillades med bestämd hand mot håven och jag kunde snart lyfta upp en ordentligt tung fisk på mattan.
    Tobias som satt en bit bort och fiskade kom bort och tillsammans redde vi ut de trasslade linorna med hjälp av en sax. Från tidigare erfarenheter vet jag att gräskarparna är ganska känsliga och jag ville ha tillbaks den i vattnet så fort som möjligt. Jag plockade fram våg och kamera och vi nollade slingen, i med fisken och vi lyfte vågen tillsammans, någonstans i mitt inre tänkte jag att det stannar nog inte under 10 kilo. Helt rätt! Vågen stannade på 12,100 kilo och jag kände mig mer än nöjd! Nu började fisken bli riktigt trött och Dan Jonsson som passerade förbi hjälpte till med några snabba foton innan fisken återutsattes. Tack vare den snabba vistelsen på land så gick detta bra och det krävdes bara några minuters återhämtning för fisken innan den sakta och majestätiskt gled ur mitt grepp och simmade ut mot djupet. Med en suck av lättnad tackade jag Tobias och Dan för hjälpen och satte igång med att rigga om de två spöna som var på land. I den kalla vinden som verkade öka hela natten längtade jag allt mer efter den varma sovsäcken. Snart var allt på plats och jag kunde blöt, frusen och trött krypa ner i värmen och somna om. Lite nöjdare och mycket tröttare.

Samtliga spön var betade med 15mm Banana Nutcrunch boilies toppade med en Mainline High Visual Pineapple dumbell. En riktigt giftig kombination! I PVA bagarna hade jag En blandning av pellets som dränkts i Mainlines Fossoil.
    Redan under dagen blir det ett nytt pass i Linneasjön, men denna gången hoppas jag att kunna fånga en karp, det börjar bli dags att den första för året synar min matta nu!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar