gavleoring: Krönika | Silverjakt i Guldstaden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gavleoring: Krönika | Silverjakt i Guldstaden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gavleoring: Krönika | Silverjakt i Guldstaden

Silverjakt i Guldstaden

Klockan 19.00 19 april 2012, stannade Gävle upp. De som intefick biljett
    till den avgörande sm-finalen i ishockey i asken (läkerol arena),trängdes i
    sportbarer eller bet sina naglar till köttet framför tv-apparaten.Tiotusentals
    idrottshjärtan slog i trippelhastighet under några timmar då Boulongern
    tömdes på folk. Min plan var given och briljant, just denna afton ville jag
    hadet både Skellefteå och Brynäs absolut inte ville ha. Silver.

Mitt idrottshjärta är stort men ändå trångt, ty där rymsbara en sport och ett lag.
    Personer som träffat mig tror inte att grannarnatillkallade polis när jag ensam i
    lägenheten såg United förlora mot Arsenal ochlevde om så grannarna trodde att
    det var lägenhetsbråk . Min ishockeykarriärblev kort, en säsong, då jag insåg att
    jag var för liten och klen för dennasport i pojkåren. Under tonåren vann tv-puckarna fler kvinnohjärtan än pokaleroch omedvetet började ett anti-Brynäs frögro till en
    stickande kaktus i själen. Ide sena tonåren föll jag pladask för flugfisket, men först
    efter 40 kände jagmig gammal nog för att börja med tvåhandsflugfiske.

Det var en tappadstorbörting i Arjeplogsströmmarna under hösten 2011 som fick'
    mig att inse attjag hade för klen utrustning, Efter några nätters nötande med
    enhandsspö iklass 7-8 och tung lina var ryggen tröttkörd. Ett intensivt fysiskt
    tränandeinleddes under senhösten och under vintern köptes så mitt första
    tvåhandsspöin. Kort därefter fick jag "an offer you can´t refuse", då jag
    blevmedbjuden till Gaula under sommaren 2102 av min gode vän och den
    erfarnelaxfiskaren Peder Malmlöf och två av hans vänner. Peder är en riktig
    maestrovad gäller kastteknik och för att inte göra bort mig investerades
    Drougges dvdom grunderna i det perfekta kastet.

På jobbet hade jag sådana kastarms-tics attmin chef talade allvar med mig och
    undrade vad jag höll på med. När jagförklarade vad det berodde på, skakade hon
    bara på huvudet och vimlade medögonen. Denna reaktion var dock lindrig i
    jämförelse med de folk som frågademig hur det gick med fisket när jag torrfiskade
    med spöt på land, eller kastadei ån utan fluga på tafsen.

Lördagen den 14 april fiskade jag skarpt för första gången.Flugasken granskades
    och de egenhändigt bundna tuberna var långt ifrån någrabildsköna skapelser.
    Ändå fick en sådan chansen och efter ett halvdussin kastkom det första hugget.
    Fisken fastnade dock inte på kroken, men tuben fickfortsatt fisketid. Vandrade
    uppströms och vadade ut i ån gjorde ett kast och enannan fisk fast tio minuter senare.

"En stark öring på 65 cm gjorde vad den kundeför att slita
    sig loss i dragkampen om dess liv"

Min kompis Kai skyndade tilloch hjälpte mig taila den första havsöringen
    jag fångat på tvåhandsspöt.Öringen plåtades, skonades, benådades och fick
    sin frihet åter. Mödömsplastenpå tvåhandsspöts korkhandtag var borta efter
    en halvtimmes fiske och en undranom havsöringsfiske verkligen kunde vara
    så enkelt uppstod med självklarhet. MedBrynäs-aktigt högmod gick jag
    därefter lottlös från två fisketurer och enstrategi måste till. In med Honken
    på isen för att överraska motståndaren.Kvällsfiske i stället för morgonfiske
    var min plan. Öringen är paranoid ochskygg. Flyr undan skuggor och
    onaturliga rörelser i vattnet. Utan dessaegenskaper skulle den inte växa stor,
    så ju större öring desto mer paranoid.Det gäller det att vara väldigt varsam
    när det gäller att komma i kontakt medde större exemplaren när det går lite
    vatten. Fiska av platserna varsamt utanatt någon annan fiskat där på flera timmar.

Kl 18.00 19 april är asken redan fylld tillbristningsgränsen och förväntan är stor.
    "Guldet skall hem" skanderas som ett mantra. För varje gång detljuder låter det
    mer och mer trovärdigt. Boulongern töms sakta på folk ju närmarenedsläpp det
    närmar sig. Nedsläpp. Efter att ha fiskat av mina favoritplatser iett varv utan en
    känning dyker misstrons skarpa blick ner i flugasken. I enannan ask är jag
    omedveten om att Skellefteå har ett spelövertag och närmar sigett ledningsmål.
    Skymningen närmar på himlen och i asken. Mörker och mörkfluga. Lägger ut
    den på nacken. En gång. Två gånger. Tänker tanken att jagborde kanske
    skicka ett sms för att höra hur det går i ishockey. Precis när jagfipplar efter
    mobilen suger det tag i flugan och jag hinner inte göra ettmothugg. 19.40, nu syns
    inte en enda av stadens hundratals joggare iBoulongern. Första perioden bör vara
    slut. Hugget jag missade ger mig hopp omatt jag har rätt fluga och att öringen
    äntligen kan vara på gång. Av denanledningen skippar jag att se den andra perioden.
    Min manliga intuition sägeråt mig att ta rundan och fiska av mina favoritspots ett
    tredje varv, en tredjeperiod. Ingenting händer i ån och i Läkerol-asken är det också
    mållöst. Bottenpå djupet. Botten? Nej det rör sig och det är med tyngd linan rör sig.

Glädje

Jag fårkontakt och känner direkt att detta är den största öring som någonsin
    huggit påen av mina flugor. Det är stumt och den rör sig långsamt medan min
    puls trummari takt med alla nervösa hjärtan i Läkerolasken. F

isken rullar sig över ytan enförsta gång och
    jag bestämmer mig för att pressa den uppströms så att den interusar ner för forsnacken.
    Öringen har ingen brådska på djupet och pressenuppströms fortsätter. Styr den varsamt
    mot land. En hundägare passerar medraska steg för att inte missa finalen av finalen.
    Hon märker inte att här pågåren kamp som gör mig betydligt mer nervös än finalen
    i asken. Liksom hon ledersin hund i kopplet, leder jag öringen sakta mot land.

Försöker få huvudet överytan och bogsera den upp på land, men den pressar
    huvudet mot botten gång eftergång och viftar kraftfullt med den breda stjärtfenan.
    På något märkligt sättlyckas jag få in den på så grunt vatten att jag kan landa den.
    Det är en riktigbest som ligger där besegrad och kippar efter andan när jag skriker
    ett okontrollerbart glädjeskri. Måttbandetåker fram. 85 cm. Ett glädjeskri till.
    Ingen hör mig. En glädjedans. Ingen sermig. Skriker och dansar, dansar och skriker.
    Armarna är i luften. Gör enBrolinpiruett med vadarna så jag håller på att halka på
    stenarna. Fram medmobilen, tar några snabba kort och mms:ar till fiskekompisar
    runt om i landet.Lägger öringen under vattnet. Gratulationer via sms kommer tillbaka.
    Allt fokusär på hockeyn och några kilometer bort exploderar asken när Silfverberg
    gör 1-0ur en omöjlig vinkel, säger ett sms.

Jag tänker släppa tillbaka öringen men jagvill posera tillsammans med den
    på en bild innan den skall få simma vidare
    vid sina jaktmarker. Väntar och väntar på att någon skall passera, men ingen
    kommerpå flera minuter. Jag tittar på öringen och den ger mig det onda ögat
    som tyckssäga du har fått det du ville så släpp tillbaka mig nu. Böjer mig ner
    lirkarflugan ur käften. Beundrar öringen. Reser mig upp spanar av boulongern.

100meter bort närmar sig två män. Jag ropar. De verkar inte höra. Jag viftar.<
    "We dont speak swedish" blir svaret. "would you like to take apicture of a big trout". T
    rout, forell, ja, ja" blir svaret . Jag gerdem min kamera och de plåtar oss, öringen

och jag. En lycklig och en skamsengestalt från två helt olika världar gör
    inget bra bröllopsfoto. Tackarfotograferna, innan jag tackar mitt liv
    s flugfiskeöring för en oförglömligafton i Gävle 19 april kl 20.20.
    Vaggar den varsamt fram och tillbaka innan denmed kraft lämnar
    mina händer och simmar tillbaka till den ståndplats där denhör hemma.

Sjuba addddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd dddd
    ddddddddddddddddddddddddddddEn timme efter att silvret lämnat mina
    händer är guldet hemma iGävle. Silfverberg och company lär inte ha sovit
    många timmar den följande natten, men jag gladdes betydligt mer åt mitt
    silver än vad hela Skellefteågjorde åt sitt. Jag somnade med ett flin till mitt
    eget mantra "hellresilver i ån än guld i asken".

Biltutornas Brynäs-serenad ljuder utanför mitt fönster helanatten,
    men jag snarkar som endast en nöjd fiskare som fångat en dröm kan göra.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 809 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 272 visningar