Andreas Holmström: Strandade av nordliga vindar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andreas Holmström: Strandade av nordliga vindar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andreas Holmström: Strandade av nordliga vindar

Idag övergick mitt fiskesug förnuftet.
    Hade planerat att åka ut med Thomas och Erik för en heldags jerkfiske.
    Thomas skickade sms redan på morgonen att han var tveksam till att åka ut då det skulle bli 10 m/s nord vind. Jag hade ingen tvekan i mig. Vi ska ut! När vi väl kom till Utvalnäs så gick det stora vågor som slog emot grunden som annars är osynliga. Sjukt vackert men då jag är för rädd om kameran så tog jag inte fram den på vägen ut.
    Till saken hör det även att Thomas har en Basstracker med flat botten och utan relingar.
    Vi tog oss fram i sakta fart och tog inte lång stund innan vi grävde oss genom en våg som dränkte mig. Upp till bevis för flytoverallen som fungerade utmärkt som skalskydd mot vattnet. När vi kom till Bönan så minskade vågorna och vi tog oss in till Sikvik med endast en till översköljning.
    Väl framme så försökte vi oss på några kast med stelfrusna fingrar. Vindstyrkan hade nu ökat till över 10 m/s.
    Där vi först testade blåste det allt för mycket, och nästa plats drev vi bara loss med ankaret ifrån.
    Vi testade en lävik men det gav inga hugg. Efter några timmar så orkade vi inte stå emot snöbyar från sidan och ständig blåst.
    Plockade ihop för att åka ut från Sikvik men vi kom inte långt. Vågorna slog direkt in i båten så vi blev tvingade till att söka skydd i hamnen.
    Vi tog beslutet att vi lär hämta trailern och dra upp båten på plats, då färden tillbaka skulle bli alldeles för påfrestande och riskfylld. Thomas och Erik fick skjuts in för att hämta en bil och åkte ut för att hämta trailern och min bil som vi tagit ut till båten.
    Där satt jag sedan på bryggan och grillade lite korv och vaktade utrustningen, i väntan på att de skulle komma tillbaka. Tog en och en halv timme ungefär.
    Förhoppningsvis är det bättre väder imorgon så vi kan ta nya tag då.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 827 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 311 visningar