Emmas fiskeblogg: Thailand del 2. Monster-Bonanza! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Thailand del 2. Monster-Bonanza!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Emmas fiskeblogg: Thailand del 2. Monster-Bonanza!

Dont drop it!

Sötvattens torped!

Chao Praya!

Drill-galenskap!

Pers på MK-mal från Bungsamram!

Då kommer Thailand del 2! Då jag tänkte slänga ihop både fisket i IT Monster lake & Bungsamram. Två helt galna sjöar överfulla med monsterfiskar!
    Jag har tidigare hört massor om bägge sjöarna, små konstgjora vatten med allt möjligt av fisk inplanterat! IT Monster lake är känd för att hålla många arter från Amazonas (Redtail, arapaima osv..). Medans Bungsamram är Mekong malens mecka! Men också där går overkligt stora arapaimor & siamesiska karpar. Men för att ha en chans på arapaiman måste du betala en större summa pengar för att ens få doppa en fiskbit i vattnet..
    Redan i taxin på väg till IT Monster lake började hjärtat att slå! Monsterfiskar av alla dess slag som hugger hej-villt?! På spinnfiske dessutom, kan ju inte bli bättre! När vi anlände till vattenkanten kunde vi se enorma fiskar vältra sig i ytan vart vi än kollade.. Till & med stora Redtails gick & kryssade nedanför våra fötter! Men mest av allt ville jag ha en Alligator gar den här dagen, häftigare fisk finns inte!
    Vi började fiska med våra jiggar, Yber-långsamt! Tänk gädda en riktigt kall & mörk dag… Men den första kvarten var stilla. Då började vår guide kasta ut småfiskar på löpande band, jag hann inte reagera förrän något klippte tag i min jigg & det kändes som om spolen skulle rivas av rullen! Upp hoppar en silverfärgad gestalt (typ en meter ovanför ytan!), det var en alligator gar!!! Första fisken! Guiderna kunde inte hålla tillbaka skrattet när dom såg min helt vilda fiskeglädje.. Vi fortsätter fiska & huggen kommer så hårt & brutalt att det är svårt att tro! Jiggarna blir söndertuggade efter ett par kast, krokarna måste bytas var kvart, fluorcarbontafsen blir helt sönderfransad.. Är detta möjligt? Det är ju Bonanza med riktiga monster i linändan!
    Jag landar sammanlagt 4 st Alligator gar, största på lite över 10 kg. Redtails i massvis, en utav dom starkaste sötvattensfiskarna! Hela fisken är stenhård med muskler & rusningarna slutar liksom inte! Absolut inte när den största var på omkring 30 kg…!
    Efter lunch bestämmer vi oss för att sluta med jiggfisket (Vi hade ju inga hela jiggar kvar ändå..) & fiska målriktat efter Arapaima, friline-mete med makrill. Hjärtat börjar slå.. Vi har just stått & sett Arapaimor stora som delfiner mitt ute i sjön… Med lite mäskning tar det inte lång tid förrän det börjar bita, men det är fortfarande bara redtailsen som är hungriga… Men så krokar Atle något som beter sig långt ifrån en redtail.. Arapaima! En fin sådan.. Fighten blir långdragen & tillslut kan en arapaima på nästan 2 m landas! jag själv börjar få Arapaima-feber.. Jag har ju inte fått nån?! Men så rasar plötsligt linan utav spolen, jag slår över bygeln & med ett helt vansinnigt ryck slits den tjocka tafsen av…! Vi flyttar oss längre upp i sjön, i skuggan (tack gode gud!). Med alltför mycket sol, värme, adrenalin & alltför lite vatten börjar en brutal huvudvärk smyga sig på… Inte bra! När jag lägger mig ner för att slappa & kanske få bort lite av värken, så ser jag i ögonvrån att linan rasar ut, fortare & fortare.. Jag hoppar upp & griper tag i spöet, något tungt har slukat fiskbiten! Denna fisken vill helt enkelt inte in,jag fightar den säkert i 20 min & den tvingar mig ut i solen igen (Neej!). Tillslut skymtar jag en stor silver-figur i det grumliga vattnet; den är den gigantisk (enligt mig..) Chao Praya mal! En mal som liknar en Mekong mal, men som är mycket vackrare! Fisken uppskattas väga omkring 40 kg! Med huvudvärken som bara spränger på, poserar jag med en utav de brutalaste fiskarna jag fått! Det här var min sista fisk i IT Monster Lake . Bra avslutning!
    Efter att ha stupat i sängs på kvällen, var det dags för en ny vild dag! I Bungsamram, en riktig “turist-sjö” mitt i Bangkok! Rick som är delägare av Fishsiam är vår guide för dagen, han är helt enig om att detta stället är en sjuk penga-maskin, men han rekommenderar oss att iaf prova på! & vi är på ! Vi får vår egen Bungalow, med fläkt, tv, stolar.. Ja..det mesta! Jag kollar ut över sjön & ser en helt vansinnig syn som jag aldrig kommer till att glömma, ute i sjön vältrar det sig konstant stooora Mekong malar & karpar! Det ser ut som om vi står mitt i en “delfin-farm”!! Dom är så stora & så många att det är helt overkligt!
    Idag är det mete som gäller, flötmete. Vi agnar med stoora bollar av kompakt mäsk som vi dundrar ut mitt i stimmen. Det går max 5 min så är mitt flöte på väg till andra sidan av sjön! Jag gör ett helt brutalt mothugg & får svar som heter duga! Den här fisken är ju full av dynamit?? Den bara går & går & skakar på sitt enorma huvud, men det är inte förrän fisken börjar närma sig land man verkligen måste lägga press… HÅRD press! Så fort malen ser bryggorna så gör den allt för att köra sig fast! Då är det hårt mot hårt! Fisken tar en vilopaus & vi kommer innom räckhåll till att håva den! En Mekong mal på runt 30 kg, en riktigt speciell fisk! Helt sinnessjukt stark, men den ser ju ut som ett troll med fenor?!
    Vi kastar ut igen & mjölksyran hinner inte gå ut ur armarna förrän en till biter på, en större! Efter en ännu längre fight går ett riktigt muskelberg in i håven, denna väger runt 40 kg! Efter bara 2 fiskar måste jag ta en paus & få upp styrkan i ryggen & armarna. Hela dagen fortsätter såhär, det är liksom inget stopp! Men efter lunch vill vi göra som Rick gör, fiska på botten efter dom siamesiska karparna, som är betydligt mer misstänksamma & smartare.. Mäskbollarna som guiderna gör klara är helt stört stora! Som en handboll? & i den här massiva “boilien” ska kroken gömmas.. Detta ger mig nästan rysningar.. Om en karp ska svälga en så stor boll? Då måste den vara ganska rejäl.. men karparna bara går & retas med att visa sina enorma ryggfenor i ytan & vi slipper inte undan Mekongmalarna! Vi får i alla strl, till & med en hel del av den andra arten: Stripped Mekong catfish. En mindre art med vackrare färg.
    I slutet av dagen är vi slutkörda.. ryggen & armarna värker! Att detta fisket var en upplevelse var det ingen tvekan om! Men i dom här två sjöarna är det typiskt; Been there, done that. Absolut värt att prova på det, du kommer till att få chock! Men att regelbundet fiska där är ingenting för mig. Något som eventuellt lockar till nästa år är en större sjö som låg granne med IT lake, som just nu var avstängd.. Under tiden i IT Lake såg jag fiskar i helt overkliga storlekar leka i ytan i detta vatten.. & guiden förklarade närmare att i den sjön har dom under en längre tid* matat upp Mekong malar & siamesiska karpar till helt sjuka vikter.. Det fanns tydligen inte en fisk under 100 kg i den sjön som öppnar om 2 månader… Det måste ju bara vara häftigt? Fisk som är så sjukt stor & stark + att den inte hunnit bli så krokskygg ännu.. Oh hell yeah, next year!!
    Det var det från Thailand ! Som sagt, jag rekommenderar allt fiske jag själv vart på! Du kommer till & få en upplevelse du aldrig glömmer! Om du har några frågor ang. de olika fiskena, kontakta Rick på antingen Facebook (Fishsiam), eller kolla in Fishsiam.com. & resten av guiderna är helt super, laddade med massa kunskap, erfarenhet & framförallt humor & fiskeglädje !
    Think Fishy/ Emma
    PB på Alligator gar!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar