Emmas fiskeblogg: Thailand!! Del 1. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Thailand!! Del 1.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Emmas fiskeblogg: Thailand!! Del 1.

    Dödlig...

    Hård fight i Meklong..

    Mitt livs fisk! 100 kg stingray!

    Hejsan allihopa! Nu är det ett tag sedan jag bloggat.. Med nytt jobb (Svendsen-sport), har det vart mycket att sätta sig in i, därmed lite tid till fiske. Men nu har jag tagit igen all förlorad fisketid BIG TIME !
    Jag är nyss hemkommen från Thailand, från mitt livs sjukaste fiske hittils! Sammanlagt 6 dagars fiske i Bangkok-området, så därför tänker jag dela upp Thailandsberättelserna i 3 delar!
    Jag börjar med det bästa; Fresh water Stingray i Ban Pakong & Meklong älvarna! Detta var utan tvekan det häftigaste & brutalaste fisket jag upplevt! Min man (Atle) var på samma fiske ifjol, han kom hem med bilder på mega-rockor & jag blev totalt faschinerad! Jag hade en bild av hur det skulle vara att fiska dessa monster, men denna bilden blev snabbt förändrad!
    Vi började vårt fiske i älven Ban Pakong, en smutsigare älv som tydligen skulle hålla mindre antal, men större fiskar än Meklong. Vi blir mött av guiden Nok (som jobbar för Fishsiam), Nok har redan lagt ut bojjar laddade med beten. Sättet man fiskar rockan på är ganska speciellt.. Teamet lägger ut ett flertal “bojjar” (PET-flaskor), som hålls nere av ett kilo tungt sänke, därmed en tafs (1,4 mm) på 1,5 m & en cirkelkrok agnad med hel fisk. Sedan sitter man på land & vakar över bojjarna, om det händer något så hoppar man rätt i Tailbåten & kopplar på “Bojj-linan” på spöet.
    Vi väntade länge.. Spänningen är alltid på topp, eftersom man vet att här simmar helt overkliga monster på botten i det grumliga vattnet.. Plötsligt börjar en i teamet skrika nånting på thailändska! Någonting är på gång där ute… Men så slutar det. Vi drar ut för att kolla om det var fisk eller om det var något skräp som drivit på (vilket det var otroligt mycket av i Ban Pakong!). Men när vi drar upp så ser vi att betesfisken är söndertrasad! En stor rocka som vart & provsmakat enligt Nok.. Vi väntar resten av dagen, men ingenting mer händer.
    Dagen därpå kommer Nok & hämtar upp oss, han påstår att det har nappat på en rocka i okänd strl någon timme innan. Jag & Atle tar det inte så seriöst, vi tror mest han skojjar med oss. Vi anländer till platsen kl.5.00 på morgonen, långt innan solen stått upp.. & där står ett spö, fastspänd i en bänk.. Jag ser den tjocka linan vaggar upp & ner i mörkret, det är faktiskt någonting i linändan!! Jag drar i linan för att känna, det är fullständigt stopp… Hjärtat klättrar upp i halsgropen medans jag klättar ner i den lilla båten, redo för att drilla en monsterfisk av okänd strl i bäckmörker..! Nok ger klartecken & jag börjar pressa på fisken, det är som att sitta fast i botten (bokstavligt talt!). Jag måste verkligen pressa* hårt för att få fisken i rörelse, då lättar den från bottnen & börjar kämpa mot spöet. Jag tar i så att armarna börjar skaka, men denna fisken är ingen jätte, den kommer ganska lätt mot ytan & guiderna säkrar svansen med den livsfarliga piggen på. En mörk stingrocka på 60 kg var landad, för första gången av en kvinnlig sportfiskare! Efter varsam behandling får den mystiska fisken simma tillbaka till den mörka älven.. Jag skakar i armarna & börjar tänka; “om den här “lilla” fisken var så stark, hur skulle en större fighta då..?” det gav mig rysningar helt in i ryggmärgen..
    Resten av dagen ligger våra bojjar helt stilla.. Det är* dags att sätta sig i taxin & köra vidare till Meklong älven. Men före vi drar ordnar guide-teamet en ordentlig egenlagad middag till oss, som tyvärrvar för stark för att äta Blev mer öl än lokal thailändsk soppa!
    Kl.06.00 nästa morgon är vi på plats vid Meklong älven, här var vattnet renare & ljusare. Samt att båten var mer stabil, vilket kändes tryggt !
    Det tar inte lång tid förrän det blir action! Bojjarna hoppar & far runt hej-villt! Guiderna skrattar åt mig & tror inte en sekund på att jag som ung tjej faktiskt skulle fiska?! Men jag visade dom ganska fort med att fighta upp ett par bebis-rockor (ca 10 kg) på nolltid. Kaxig som jag var, började jag skryta om att jag skulle ha en stor på 2 m.. Dom bara skrattade, var liksom inte på tal om?! Men det påståendet skulle jag snart få ångra..
    Det har nappat på en bojj & guider säger att det är en ganska bra fisk på. Jag sätter mig redo & drar till, fisken svarar med en gång & jag tappar bokstavligen andan! Fisken är totalt övermäktig & jag skriker i full panik för att få på mig fighting-bältet! Jag tar i allt jag har (& då menar jag ALLT jag har), det tar inte långt tid förrän mjölksyran får armarna till att värka som aldrig förr! Svetten rinner som en fontän & andningen börjar likna mer o mer hyperventilering. Jag har tränat mycket fitnessträning förr.. men det här var värre än något som helst hårdträningspass jag vart på! Ursäkta uttrycket, men herrejävlar för någon styrka den fisken hade! Jag fightade fisken upp från bottnen & den var totalt övermäktig! Den drog mig helt till bristningsgränsen! Det är nästan skrämmande vad starka dom här fiskarna är.. Helt totalt brutalt! Men tillslut ser vi dess vingar bryta ytan, svansen piskar ilsket i ytan. Jag blir helt stum! Guiderna ber mig fort att rygga undan, i fara för den giftiga piggen på svansen. Det här är utan tvekan fiskar man ska ha störst respekt för!
    Vi drar rätt in till land för fotning av fisken, jag är så trött att jag skakar & kroppen värker mer än någonsin! Guiderna mäter försiktigt fisken & den är 124 cm bred & vikten uppskattas till 100 kg.. Nästan dubbel så tung som mig?! Jag har insett med säkerhet att någon större rocka är helt enkelt fysisk imöjligt för mig att landa.. Jag måste iaf en hel del timmar på gymmet till nästa gång!
    Nästa dag börjar också med vild action, baby-rocka efter baby-rocka! Men så krokar Atle något större, fisken borrar sig ner i bottnen med all kraft & så lossnar krokfästet.. Atles ansikte lyser av besvikelse! Men så är det napp igen, lite längre bort! Guiderna antyder till en mindre fisk, så Atle ger mer än gärna den till mig att fighta! Jag tar tag i spöet helt oförberedd & börjar pumpa, men får en chock som heter duga! Den här lååååååångt ifrån en liten fisk! Fisken bara vandrar längs med bottnen & jag håller på att följa med, jag bokstavligen lättar från båten & försöker hålla i, men här har jag inte en chans.. Den här fisken är alltför stor för mig, jag känner mig som en liten myra som försöker lyfta ett trä! Med gåshud på armarna & en skräckblandad adrenalinchock ger jag över spöet till Atle. Spöet bugar till bristningsgränsen & efter 20 min måste vi byta spö till ett 150 punds (?!!) spö, Atle tar i något helt fruktansvärt hårt, men fisken bara ligger & slappar på bottnen. Några gånger verkar det som om den bara ska “rätta till sig” & då böjer sig spöet på ett så brutalt vis som jag aldrig skådat tidigare (inte ens på tv!). Fisken bara leker med oss, det här är ett riktigt monster! Så plötsligt bestämmer sig fisken för att hitta en ny plats för att lägga sig på & Atle håller i så hårt att det ser ut som om han ska spricka! Efter 1 timme är det inte ett tecken på att fisken ska ge sig, men det gör däremot tafsen… Den hårda knuten med 1,4 mm fluorcarbon lina går rätt av! Det blir helt knäpptyst i båten & Atle har precis tappat sitt livs fisk..
    Det är så att längst ner på rockans svans är det massa sylvassa små piggar, & när fisken börjar simma så hamnar linan mot detta parti & gnuggar villt med svansen, men att rockan klarade & gnugga sönder en 1,4 mm tafs tyder på att det här var The mamas mamas of stingrays! Guidarna diskuterar hur stor fisken egentligen var.. de kom fram till att den var runt 350 kg..! & OM fisken inte klarat att gnugga av tafsen så hade Atle fått suttit i många fler timmar med hårdpress!
    Fisket efter Rockorna fick mig helt häktad & faktiskt lite skrämd! Det här är det brutalaste jag nånsin upplevd & hört om! Vi ska definitivt tillbaka nästa år! & då ska Emma spendera en hel del timmar på gymmet före ! Detta är ett fiske jag ville rekommendera till ALLA! Fisket efter stingrockan måste upplevas, det är helt overkligt hårt & spännande! Kolla in Fishsiam.com eller sök upp det på Facebook, så ser du bilder av ett & annat monster…! Btw: Det var här Jeremy Wade var & spelade in “River Monsters”.. !
    Håll er uppdaterade på bloggen! Imorgon kommer Thailand del 2. Då får ni läsa om det sjuka fisket i IT Monster lake, som också bjöd på spännande fiskar & brutala fighter!
    Think Fishy/ Emma
    60 kg muskler!

    Bett..



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X