Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja anledningen till att jag inte tar upp mycket fisk är väl för att jag inte fiskar så mycket efter "mat fisk", abborren jag fångar brukar inte hålla måttet och vill ju bevara dom stora exemplaren oftast så dom får gå tillbaka. Öringen tar jag upp mest för att det är en riktigt fin fisk att tillaga

Gäddan åker ofast tillbaka då jag inte äter gädda, några få går upp ibland oftast för att man krokat dom rejält nere i svalget med små tre krokar när man sökt abborre. Dom får självklart mor min som hon tillagar till min brors "stora" lycka xD

Kommentera

Eftersom jag alltid tar hem vad jag kallar matfisk, fast 99% av gäddorna blir C&R och abborrar under 200g samma där så blir det inte mycket matfisk. i år hamnade 1 havsöring. 1 torsk 4 abborrar 1 gös och en ströming på tallriken (strömingen högg på en stor toby och fet var den.. skumt).

Gädda är kul men dock inte så gott, annars hade fler hamnat i ugnen.
      Fisk finns i sjön

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
        Man har glömt ett viktigt röstningsalternativ det är:
        Jag tar hem matfisk övrig fisk blir C&R som alternativen är nu blir den som tar mycket matfisk utpekad som en som inte utför C&R valen för mig ser ut som dom är skrivna av en C&R fanatiker, vilket förvånar mig när man ser vem som startat tråden. Bara för man gillar att äta fisk utesluter det ju inte att man gillar fiskvård.
        Håller med dig 100%
        Fisk finns i sjön

Kommentera

Svarade lika. Fiskade mest abborre och gös säsongen som gick. Då blev det filéer med hem ganska ofta. Antalsmässigt fick en stor majoritet friheten över oavsett art. Men antalet turer jämfört antal turer med fisk hem var det nog ganska lika. Å andra sidan har jag aldrig fiskat vid så få tillfällen som förra säsongen.

Smörstekt egenfångad abborre eller gös slår vilken yrkesmässigt fångad fisk som helst.

Kommentera

Fan jag klickade fel !

det är jag som är 0,39%.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

abborre är grymt bra. Det är ju vida känt att det finns enormt mycket små fisk och få stora. Detta märker de flesta som sportfiskar. Vilket gör att jag tar mycket småabborre. Filéad abborre är gott och enkelt. Tar gärna små fiskar. allt från ca 125 gram till 300. Visst det krävs ett halv dussin för å få middag, men det brukar sällan vara några problem, och åtminstone i de vatten jag fiskar i så kryllar det av småabborre, så även om hundratals sportfiskare skulle ta massor med abborre år in och år ut så skulle beståndet vara livskraftigt. Varför köra c&r då? Jo kanske för man inte orkar ta reda på fisken, vill, eller inte tycker om att äta fisk.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Varför ta hem... Jag köper i affären som alla trålare ändå fiskat upp... C&R 4 Life

"Bättre att ta hem fisken än att plåga den? " Kan hålla med många. Efter man sett Y-tube klipp

If u cant land a fish proper , dont throw the bait in the water!!!
                Senast ändrad av UltraCast; 2012-02-13, 10:31. Anledning: Brist på kunskap i tråden

Kommentera

Klart jag tar hem all matfisk jag vill varför låta fisken få en chans till att plågas av en sportfiskare som mig. Är den uppe och jag vill äta den så åker den med hem. Ibland blir det ganska mycket då jag även förser brorsan, morsan och syrran med fisk när det behövs. Men övrig fisk släpps åter sedan undviker jag ordet C&R som fått en mycket dålig klang i sportfiskvärlden.
                  Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                  Nu även blog på gylta.blogspot.com
                  Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Abborre tar jag oftast hem och äter om de är i skaplig storlek, småttingarna som inte går att rädda brukar jag ge till katten. Gädda är väl ingen favorit så de åker alltid tillbaka. Harr följer med hem i största möjlig mån då jag tycker att rökt harr är något av det godaste som finns.

Kommentera

Lite orättvis fråge ställning men ändå bra.

Är fisken i planterad då tar jag alltid en fisk för matbordet. Men är det vild fisk så sätter jag alltid ut den, om den inte är för skadad. Regnbågspölarna man fiskar i tar jag oftast upp det jag får, för i dessa sätts det ut fisk hela tiden. Men åker man till fjällen och fiskar då är det enbart C&R som gäller. Undantag på längre tripper utan affär i närheten då tas det upp det som serveras till middag inge mer. Men hem tar jag aldrig (förutom planterad regnbåge) fisk kan man köpa i affären såpass billigt idag.
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X