Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
    Det jag hittat på nätet så är det bifångster från trålarna som används till fiskfoder.. Någon som kan bekräfta det?
    Kan stämma, det som är grejen är ju att det är enorma mängder sk. "bi fångster"

Så man tar upp massor med fisk med trål som egentligen inte borde fångas alls, denna "bifångst" ska som sagt föröka sig egentligen men slutar som fisk foder.

Så oavsett så är det fisk som fångas i onödan egentligen,

Beroende hur man ser saken så klart, men jag ser inget bra i att man drar upp flera tusen ton av fisk som man egentligen borde fått vara kvar.

Kommentera

visades en film på tv förra året om en islänning som levde på fiskfoderfabriker,mångmiljonär, och han köpte och fiskade ALLT,makrill och sill var det mest av om jag minns rätt...tre-fyra kilo fisk går åt att göra foder till en lax för varje kilo den ökar i vikt...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

det är sällan jag tar hem fisk. visst ibland, blir det en o annan gös/abbore. regnbåge från put n take följer också med, fast egentligen är det ganska dåligt för miljön med de, för att ge de mat fiskar de fiskar från havet, och det är frakt hit o dit.
        http://lurehunter.blogspot.com

Kommentera

Kör nästan uteslutande C&R av den enkla anledningen att det inte går åt mycket fisk hemma. Är nästan bara jag som äter fisk.
          Men en och annan aborre till röken kan följa med hem och vid sällsynta tillfällen någon öring som åker på att bli gravad.
          Är av den åsikten att så länge man äter upp det man plockar upp och inte slänger det åt fåglarna så ser jag det inte som ett problem utan som att livets cirkel blir sluten...

Kommentera

Äter inte fisk själv så det mesta åker tillbaka. Regnbågarna tar jag nästan alltid upp då dom inte har i sjön att göra, får jag någon mindre åker dom tillbaka för att göda gäddorna. Självklart ska man inte vara dum och släppa tillbaka en döende fisk som man inte tror klarar sig. Använder man rätt grejer så händer detta oerhört sällan. Där jag bor betraktas gäddan fortfarande som skräp och många tar upp dom och dumpar till räv och mink men det blir mindre och mindre av den varan. Gösen går det också hårt åt här hemma då många har svårt att släppa tillbaka den. Klart man ska få ta upp några gösar till sig själv men att göda upp 10st familjer, då tycker jag att det går för långt. En annan sak är pimpelfisket, såg tidigare en ny bild på över 50st nackade småabborrar som låg på isen, till vilken nytta? Slutligen betyder inte c&r bara att man släpper tillbaka fisken. För mig är c&r ett begrepp som innefattar att man med dom medel som finns att tillgå säkerhetsställer att fisken lider så lite som möjligt från det att den hugger på betet, tills den är tillbaka i vattnet igen. Att ta upp en fisk med fel håv, huggkrok, för att sedan gräva ut kroken med morfars gamla plattång i 15 minuter medan fisken ålar runt i båten bland krokar och halktejp.Att sedan kalla det för C&R när man släpper tillbaka den är enligt mig fel.

Nu trampade jag kanske på någons tår men det tar jag.
            www.stampelures.se

Kommentera

Returnerar all fisk som jag tror kommer att klara sig.dvs tar bara upp illa skadad fisk för konsumtion(sötvatten)makrill tar jag dock med mig hem mumma!!

Kommentera

Man har glömt ett viktigt röstningsalternativ det är:
                Jag tar hem matfisk övrig fisk blir C&R som alternativen är nu blir den som tar mycket matfisk utpekad som en som inte utför C&R valen för mig ser ut som dom är skrivna av en C&R fanatiker, vilket förvånar mig när man ser vem som startat tråden. Bara för man gillar att äta fisk utesluter det ju inte att man gillar fiskvård.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

På sommarn i svärföräldrarnas stuga tar jag upp abborre, oftast för att röka. Annars när jag fiskar hemma vid blir det sällan jag tar upp abborre då sambon av någon anledning inte är så förtjust i fisken jag drar hem. Tråkigt att äta själv. Annars fiskar jag mest gädda vilket är GOTT men återigen, drar jag hem det blir det att äta själv så till 99 % är det c&r. Ibland får hunden en gädda.
                  Men i år har jag bestämt mig för att ta hem lite mer gädda, små sådana, till vovven och mig.
                  Det är lite synd att fiska men inte äta den tycker jag.

Kommentera

Härligt med sånt engagemang, det närmar sig 500st röster bara på några dagar. Ett ämne som berör helt klart.

Vore kul att höra lite fler motiveringar om varför ni (inte) äter er egenfångade fisk. Själv fiskar jag relativt sällan så om jag får någon gös eller abborre brukar jag plocka hem och laga till. Gädda släpper jag oftast tillbaka. Har varit sugen att testa andra arter som tex braxen och sutare bara för att testa.

Självklart kör jag C&R på det mesta och speciellt om det blir stora och många fångster. Fast en matfisk tycker jag är grymt trevligt emellanåt.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag går hellre och köper en gädda/abborre i lokala fisk affären än att ta upp en själv

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X