Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket sällan, brukar dock ta de som huggit illa och inte går att rädda.

Kommentera

CnR på de arter jag inte äter däribland all gädda, då det gäller gös, abborre, lax, öring mm tar jag gärna hem matfisk i lagom storlek då jag gillar fisk och även att laga mat och då gäller för mig 1-2 st resten återsätts
      http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

tar ofta hem matfisk och säljer till de äldre i byn, är ju ganska ung så en extra slant då och då är inte fel

Kommentera

det ror ju på helt vad det är för fisk jag är ute efter! men har börjat med C&R mer och mer men är man ute och fiskar abborre som tillexempel så händer det allt att jag tar med mig några hem ibland! men det händer inte så ofta men en kan ju inte slänga tillbaka allt heller en får men man ska vara varsam med fisket och ta upp i lagom mängd och inte mer än vad man behöver ha!

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
            Å andra sidan så är mkt av den fisk som är odlad uppfödd på mat gjord av fisk från naturliga bestånd. Dessa blir då mindre och hårdare ansatta. Det går åt mkt fisk för att odla upp en båge. Definitvit mer än vad bågen själv ger i mat för den fiskandes del. Med detta vill jag ha sagt att det nog kan vara mer ekologiskt, i många fall, att ta hem ngn borre, gädda, gös eller annan fisk än att ta hem gödda bågar (exempelvis).

Jo men då är det inte jag som förstör fisket.. Skulle aldrig vilja ha det på mitt samvete.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
              Jo men då är det inte jag som förstör fisket.. Skulle aldrig vilja ha det på mitt samvete.
              Men genom att fiska P&T (gödda bågar eller dyl) så stödjer du ju indirekt det?

Det är ju tack vare folk som fiskar i t.ex. P&T som uppföding är lönsamt.

Samma som att köpa skor av ett företag som köper produkter som barn har gjort å säga att man inte gillar att barnarbete förekommer och inte stödjer detta. för att man inte handlar direkt av barn.

Bara en tanke jag hade

Kommentera

Indirekt så Dennis,det kan du inte blunda för hur gärna du än vill...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Får de inte "vegetablisk" föda? :O Föredrar hellre gäddfiske än p&t fiske.. Har fått 12 ädelfiskar 2011 och endast 1 utav dom har följt med hem.. Om de får föda från andra fiskar då borde de byta foder.. Det är väll isåfall yrkesfiskarna som förser fiskodlingarna?

Kommentera

Får de inte "vegetablisk" föda? :O Föredrar hellre gäddfiske än p&t fiske.. Har fått 12 ädelfiskar 2011 och endast 1 utav dom har följt med hem.. Om de får föda från andra fiskar då borde de byta foder.. Det är väll isåfall yrkesfiskarna som förser fiskodlingarna?
                    Som jag fått höra, vet dock inte om det är sant, men dom göds med pellets av pressad, strimmlad små fisk eller liknande.

Dvs fisk som malts och pressats till pellets och ett stort antal små fisk krävs för att göda en båge på något kilo bara.

Kommentera

Det jag hittat på nätet så är det bifångster från trålarna som används till fiskfoder.. Någon som kan bekräfta det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X