Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Självklart tar jag hem en och annan matfisk. Vore konstigt annars att vara ute och fiska utan att ta en del av fångsten.

Den i mitt tycke överdrivna, närmast religiösa, ståndpunkten att alltid bedriva C & R känns helt främmande för mig.

Respekt och eftertänksamhet räcker långt vid fisket. Sunt förnuft borde styra men för vissa är detta tyvärr ett helt okänt koncept.

Att urskillningslöst bonka allt man tar upp eller att sätta tillbaka alla fiskar man fångar är ytterligheter på samma skalan. Den typiskt svenska inställningen att lagom är bäst är faktiskt bästa sättet.

Fiskevattnet och arten som det fiskas på styr helt om och i vilken omfattning jag tar hem matfisk. Då jag inte är någon anhängare av att äta gädda (brist på kunskap att tillaga så att den blir ätbar) tar jag aldrig hem någon gädda med det beror bara på detta. Där jag fiskar finns det gädda i mer än tillräcklig omfattning att det skulle gå att ta hem fisk men jag avstår på grund av ovanstående orsak.

//Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Fiskar bara efter arter jag vill ta hem och äta, men det mesta åker ändå tillbaka.....

Kommentera

Syftet är att släppa tillbaka fisken oskadd, men då och då händer det att gäddan inte går att returnera pga blödningar etc, dock sällan, men svärfar gillar gädda så de blir i alla fall till nytta. Då jag nästan enbart fiskar gädda här hemma så blir det inte så många bifångster, någon abborre eller id ibland som alltid blir returnerade. I Norge däremot tar vi upp matfisk när vi fiskar i havet, dock inte mer än det vi äter på plats + en ordinär kylväska med fisk när vi åker hem.

Kommentera

Fiskar mest abborre, och eftersom abborren är så fruktansvärt god tar jag nästan alltid med abborre hem åt familjen. Men bara så mycket vi kan äta förstås. Gädda fiskar jag bara på vintern när jag anglar, vilket det brukar bli mycket av. Äter inte gädda själv men hundarna tycker ju om det så dom tas upp och torkas. Rödingspimpel blir det någon gång per vinter och den fisken tas upp såklart. Är ju mycket god

Kommentera

Abborre tar man väl upp ibland... kanske tog hem 3st förra året..... gädda brukar jag inte ta upp, varit någon gång bara kanske 3st förra året, öring tar man väl oftast hem beroende på storlek (inplanterad) tror det blev 2st förra året,

Så blev att svara ofta C&R sällan hemtagning.

Dock så tycker jag att man kan ta upp abborre och inplanterad fisk, så länge man inte tar typ 50st på måndagen och 42 på tisdagen osv.

Kommentera

Fiskar till 99% gädda och då blir det inga matfiskar (tycker inte gädda är så gott och släpper då hellre tillbaka och käkar makaroner o köttbullar).
              Fiskar jag däremot gös eller abborre så blire en del mat, fiskar jag vitfisk så blir det oftast live/deadbait.

Kommentera

Tar endast upp någon abborre ibland medan gädda och gös åker tillbaka. Gösen är en väldigt god matfisk men ser ingen mening för mig att ta upp fisken för att äta den när jag likväl kan köpa fisk som är msc-märkt i affären. En annan aspekt är att jag inte vill ha i mig alla tungmetaller och dioxiner/PCBs som finns i vår fisk i Sverige.

Kommentera

Jag utövar oftast C&R och tar sällan hem matfisk! blev det som röstning.

Då jag sällan tar hem matfisk är när jag fiskar med farsan i P&T vatten efter diverse ädelfisk som man får ta upp :p annars försöker jag hålla C&R med allt fiske!

Kommentera

Det beror helt och hållet på vilken art som huggit och storleken på den. Handlar det om regnbåge ger jag ingen pardon.

Är det abborre ska den vara någon i rätt matstorlek för att jag ska ta den. Samma med gädda, rätt storlek för ett par middagar och den riskerar att dö. Har jag fått abborre eller gädda så det ger mig upp mot en handfull måltider, då fiskar jag inte mer riktat på den arten.

Fiskar jag öring eller harr vill jag gärna ha någon till den dagens middag. Räcker den längre får jag göra något annat under tiden. Alldeles för stor för att bli uppäten på två mål går tillbaka igen. De gör även de som inte räcker till ett mål eller är under minimimåttet.

Det betyder att de fiskar som inte matchar mina krav går tillbaka och det är de flesta som hamnar i den kategorin. Fiska enbart för att fånga och återsläppa fångsten är inte min melodi. Det innebär att jag fiskar bara när avsikten är att försöka få tag på en matfisk men ofta klarar jag inte att fånga den och då lever alla som fångats men underkänts vidare.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag tar gärna med mig några abborrar eller en gös hem, men bara om jag kommer att äta upp dem utan att behöva frysa in dem. Om det skall ätas fryst fisk, kan jag lika gärna köpa.

Sen ingår jag i skaran som avlivar gäddor som blöder mycket eller förlorat en gälbåge, även om de kanske överlever... Vore inte roligt att få samma fisk några veckor senare med halverad vikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X